مدل‌سازی و شبیه‌سازی دینامیکی سیستم پیل سوختی جهت تأمین بخشی از انرژی الکتریکی هواپیمای ترابری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

در این مقاله مدل دینامیکی جامع سیستم پیل سوختی از نوع PEMFC  با ذخیره ­ساز هیدروژن جهت تأمین بخشی از انرژی الکتریکی هواپیمای C-130 ارائه شده است. از یک اینورتر 3 فاز دو سطحی برای تبدیل ولتاژ خروجی سیستم به AC استفاده گردید تا بتوان آن را به باس ضروری سیستم توزیع برق هواپیما متصل نمود. البته راهکار دیگر، اتصال خروجی پیل سوختی مستقیماً به باس ضروری DC هواپیما می­ باشد. شبیه­ سازی­ ها در محیط MATLAB/SIMULINK صورت گرفته است. بررسی نتایج نشان می­ دهد که تعقیب بار و تثبیت ولتاژ به­ نحو مطلوبی صورت گرفته است. سیستم پیشنهادی از یک الکترولایزر جهت تولید هیدروژن استفاده می­ کند و با ذخیره هیدروژن تولیدی، نیازی به استفاده از باتری برای ذخیره­ سازی ندارد. همچنین از اکسیژن تولیدی می­ توان برای کاربردهایی که در هواپیما نیاز به اکسیژن دارد، استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها