@article { author = {Mohammad Hossein, Hamid and Roozkhosh, Masoud and Radmanesh, Hamid}, title = {Dynamic Modelling and Simulation of the Fuel Cell System for Supplying a Portion of Electric Energy of C-130 Hercules}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {16}, number = {1}, pages = {1-16}, year = {2014}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {In this paper, a dynamic model of Proton Exchange Membrane Fuel Cells (PEMFC) with hydrogen storage for partial electrical generation of C-130 Hercules has been presented. A three-phase two-level inverter is used to connect the fuel cell DC output to the AC system of the Hercules. Another solution would be the direct connection of the output DC terminal of the proposed system to the DC essential bus. The proposed method performance is simulated using MATLAB/SIMULINK. The study results indicate that the voltage level is fixed to an acceptable level and following the electrical load is properly achieved. The proposed method employs an electrolyser to generate the hydrogen and oxygen. By using the stored hydrogen in the proposed structure, the need for batteries for storage purposes would cease to exist. In addition, the oxygen produced can be used in the aircraft in case it’s required.}, keywords = {Fuel Cell,C-130 Hercules,distributed generation (DG)}, title_fa = {مدل‌سازی و شبیه‌سازی دینامیکی سیستم پیل سوختی جهت تأمین بخشی از انرژی الکتریکی هواپیمای ترابری}, abstract_fa = {در این مقاله مدل دینامیکی جامع سیستم پیل سوختی از نوع PEMFC  با ذخیره ­ساز هیدروژن جهت تأمین بخشی از انرژی الکتریکی هواپیمای C-130 ارائه شده است. از یک اینورتر 3 فاز دو سطحی برای تبدیل ولتاژ خروجی سیستم به AC استفاده گردید تا بتوان آن را به باس ضروری سیستم توزیع برق هواپیما متصل نمود. البته راهکار دیگر، اتصال خروجی پیل سوختی مستقیماً به باس ضروری DC هواپیما می­ باشد. شبیه­ سازی­ ها در محیط MATLAB/SIMULINK صورت گرفته است. بررسی نتایج نشان می­ دهد که تعقیب بار و تثبیت ولتاژ به­ نحو مطلوبی صورت گرفته است. سیستم پیشنهادی از یک الکترولایزر جهت تولید هیدروژن استفاده می­ کند و با ذخیره هیدروژن تولیدی، نیازی به استفاده از باتری برای ذخیره­ سازی ندارد. همچنین از اکسیژن تولیدی می­ توان برای کاربردهایی که در هواپیما نیاز به اکسیژن دارد، استفاده کرد.}, keywords_fa = {پیل سوختی,هواپیمای C-130,منابع تولید پراکنده}, url = {https://www.joae.ir/article_120986.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_120986_0e00df9b200bd56e50a903595a0f0ce1.pdf} }