در این مقاله ابتدا شبیهسازی دینامیک یک وسیله پرتابشونده از توپ که پرنده بدون سرنشینی درون آن قرار دارد، از زمان پرتاب تا لحظه باز شدن بالها، بررسی شده است. مراحل بیرون آمدن پرنده بدون سرنشین از پوسته، باز شدن چتر و باز شدن بالها همگی در شبیهسازی مد نظر قرار میگیرند. ضرایب آیرودینامیک مورد نیاز در شبیهسازی، با استفاده از یک نرمافزار نیمهتجربی بهدست آمده و با استفاده از میانیابی دو بعدی بر حسب عدد ماخ و زاویه حمله در برنامه شبیهسازی مورد استفاده قرار میگیرند. سپس، با در نظر گرفتن تابع هدف برد حداکثر و انتخاب متغیرهای طراحی مناسب شامل مسیر و هندسه پرتابه، یک مسئله بهینهسازی تعریف میشود. بهعلاوه قیودی نظیر پایدار بودن پرتابه، ارتفاع جدایش و ارتفاع نهایی در فرآیند بهینهسازی لحاظ میشوند. برای لحاظ کردن قید پایداری پرتابه از روش رد جواب و برای لحاظ کردن دو قید دیگر از روش تابع جریمه با ضرایب جریمه مناسب استفاده شده است. در نهایت، نتایج بهینهسازی ارائه شده، افزایش 16 درصدی برد بهینه نسبت به برد اولیه را نشان میدهد.
لآلی, اسماعیل, نصرالله زاده, مهدی, ابراهیمی, مسعود, & روشنییان, جعفر. (1392). بهینهسازی طراحی چند موضوعی یک پرتابه، حامل پرنده بدون سرنشین پرتابشونده از توپ. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 15(2), 1-13.
MLA
اسماعیل لآلی; مهدی نصرالله زاده; مسعود ابراهیمی; جعفر روشنییان. "بهینهسازی طراحی چند موضوعی یک پرتابه، حامل پرنده بدون سرنشین پرتابشونده از توپ". نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 15, 2, 1392, 1-13.
HARVARD
لآلی, اسماعیل, نصرالله زاده, مهدی, ابراهیمی, مسعود, روشنییان, جعفر. (1392). 'بهینهسازی طراحی چند موضوعی یک پرتابه، حامل پرنده بدون سرنشین پرتابشونده از توپ', نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 15(2), pp. 1-13.
VANCOUVER
لآلی, اسماعیل, نصرالله زاده, مهدی, ابراهیمی, مسعود, روشنییان, جعفر. بهینهسازی طراحی چند موضوعی یک پرتابه، حامل پرنده بدون سرنشین پرتابشونده از توپ. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 1392; 15(2): 1-13.