گروه مطالعات علم و فناوری، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران
10.22034/joae.2023.178223
چکیده
میزان حساسیت سامانه رادار و قدرت تفکیک اهداف که بهعنوان دو معیار مهم برای هر سامانه راداری تعریف میشود، با بهکارگیری روش فشردهسازی پالس، میتواند محقق شود، اما این در صورتی است که در محدوده دیدبانی رادار، کلاتر حضور نداشته باشد. وجود انواع کلاتر در محدوده دیدبانی رادار، بهعنوان یک اغتشاش، عملکرد رادار را مختل میکند و منجر به تشخیص اشتباه هدف و درنتیجه بروز هشدار غلط میشود. جبران سازی سطح سیگنال و سطح آستانه تشخیص بهصورت تطبیقی، بهعنوان یک راهکار، میتواند عملکرد رادار را در این محیطها بهبود بخشد. بر همین اساس در این پژوهش، با اعمال جبران سازی روی سطح سیگنال ارسالی و سطح آستانه تشخیص بهصورت تطبیقی، تلاش میشود تا از تشخیص اشتباه هدف و بروز هشدار غلط در محیط کلاتری جلوگیری به عمل آید. سناریوهای متعددی با استفاده از کد بارکر 13 و 22 موردبررسی قرارگرفته است و در طول شبیهسازیها ابعاد هدف، فاصله هدف از رادار و نرخ بارش باران تغییر دادهشده است. بر مبنای منحنی ROC ثابت شده است که روش پیشنهادی برای طراحی سطح آستانه آشکارسازی نسبت به روش OFDM و CFAR دارای نرخ آَشکارسازی بلاتری است. لازم به ذکر است، تمامی شبیهسازیها در محیط نرمافزار MATLAB انجام شده است.
اصغرزاده بناب, اکبر, & پرتوی, محمد تقی. (1402). بهبود عملکرد رادار در محیط کلاتری با ادغام روش فشرده سازی پالس و الگوریتم جبران سازی سطح سیگنال. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, (), -. doi: 10.22034/joae.2023.178223
MLA
اکبر اصغرزاده بناب; محمد تقی پرتوی. "بهبود عملکرد رادار در محیط کلاتری با ادغام روش فشرده سازی پالس و الگوریتم جبران سازی سطح سیگنال". نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, , , 1402, -. doi: 10.22034/joae.2023.178223
HARVARD
اصغرزاده بناب, اکبر, پرتوی, محمد تقی. (1402). 'بهبود عملکرد رادار در محیط کلاتری با ادغام روش فشرده سازی پالس و الگوریتم جبران سازی سطح سیگنال', نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, (), pp. -. doi: 10.22034/joae.2023.178223
VANCOUVER
اصغرزاده بناب, اکبر, پرتوی, محمد تقی. بهبود عملکرد رادار در محیط کلاتری با ادغام روش فشرده سازی پالس و الگوریتم جبران سازی سطح سیگنال. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 1402; (): -. doi: 10.22034/joae.2023.178223