پژوهش حاضر، با هدف تبیین کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه هوائی شهید ستاری صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی است، جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی صاحب تجربه در زمینه کارآفرینی دانشگاهی میباشند. با استفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد 29 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد که گزینش آنها با استفاده از تکنیک گلوله برفی صورت گرفت. برای سنجش متغیر "گرایش کارآفرینانه" پنج مولفه نوآوری، پیشگامی، ریسکپذیری، رقابت تهاجمی و استقلال کاری در نظر گرفته شد و برای سنجش متغیر "کارآفرینی دانشگاهی" سه مولفه نوجویی، مزیت جویی و فرصتجویی مورد توجه قرار گرفت. در تعیین روایی پرسشنامه تحقیق حاضر تأکید بیشتر بر روایی محتوایی بوده است. جهت تعیین ضریب پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونt برای بررسی وضعیت موجود مؤلفهها، از آزمون خی دو برای بررسی وضعیت موجود شاخص ها و از معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با کمک نرمافزار PLS استفاده شده است. میانگین کل مؤلفه ریسکپذیری 61/2، مولفه رقابت تهاجمی 69/2، مؤلفه استقلال کاری 89/2، مولفه نوآوری 81/2، مولفه مزیتجویی 72/2، مولفه فرصتجویی 59/2، مولفه نوجویی 30/2 است که پایین تر از میانگین می باشند. فقط میانگین کل شاخصهای مؤلفه «پیشگامی» برابر با 16/3 است که در حد متوسط میباشد. در ضمن گرایش کارآفرینانه بر کارآفرینی دانشگاهی تأثیر دارد و میزان بار عاملی آن 757/0 میباشد و ضریب تعیین آن برابر 572/0 میباشد. به عبارتی بیش از 57 درصد واریانس کارآفرینی دانشگاهی را گرایش کارآفرینانه تبیین مینماید.
محجوب عشرت آبادی, حسن. (1395). کارآفرینی دانشگاهی در حوزه هوانوردی ایران: مطالعه موردی دانشگاه علوم و فنون هوایی. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 18(1), 12-33.
MLA
حسن محجوب عشرت آبادی. "کارآفرینی دانشگاهی در حوزه هوانوردی ایران: مطالعه موردی دانشگاه علوم و فنون هوایی". نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 18, 1, 1395, 12-33.
HARVARD
محجوب عشرت آبادی, حسن. (1395). 'کارآفرینی دانشگاهی در حوزه هوانوردی ایران: مطالعه موردی دانشگاه علوم و فنون هوایی', نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 18(1), pp. 12-33.
VANCOUVER
محجوب عشرت آبادی, حسن. کارآفرینی دانشگاهی در حوزه هوانوردی ایران: مطالعه موردی دانشگاه علوم و فنون هوایی. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 1395; 18(1): 12-33.