در این تحقیق، به طراحی، ساخت و تحلیل آیرودینامیکی یک کشتی هوایی کوچک کنترل از راه دور پرداخته میشود. این کشتی هوایی، باید توانایی حمل یک محموله 2 کیلوگرمی را داشته باشد. در این تحقیق با استفاده از روابط تئوری و تجربی موجود، به طراحی قسمتهای مختلف یک کشتی هوایی از قبیل پوشش، کابین و مجموعه دم کنترلی پرداخته شده است. برای بررسی صحت طراحی صورت گرفته، از نرم افزار دیجیتال دتکام برای بررسی تحلیلی عملکرد و همچنین فلوئنت برای بررسی عددی جریان حول این وسیله پرنده و محاسبه نیروها و گشتاورهای وارده به آن استفاده شده است. بررسیها، در سرعت جریان آزاد 15 متر بر ثانیه و در محدوده زاوایای حمله از 10- تا 10 درجه، انجام شده است. در بررسی توسط فلوئنت، از شبکه بیسازمان و مدل آشفتگی استفاده شده است. نتایج بررسیها نشان داد که کشتی هوایی در نرم افزار دیجیتال دتکام بخوبی مدل شده است. همچنین در زوایای حمله پایین، همخوانی خوبی بین دادههای فلوئنت و دیجیتال دتکام مشاهده میشود و میتوان در مرحله طراحی، برای بدست آوردن ضرایب آیرودینامیکی از نرم افزار دیجیتال دتکام بجای فلوئنت استفاده کرد. در تمامی زوایای حمله، کشتی هوایی دارای پایداری استاتیکی میباشد و در زوایای حمله پایین دارای کمترین میزان پایداری و بیشترین مقدار مانور پذیری است. ضریب پسای بدست آمده از نرم افزار دیجیتال دتکام دارای اختلاف فاحشی با ضریب پسای فلوئنت و مراجع دیگر میباشد و لذا برای پیش بینی آن در مراحل طراحی، نمیتوان از نرم افزار دیجیتال دتکام استفاده کرد.
شرفی, احمد, اعلایی, محمد, دهقانی, محسن. (1399). طراحی، ساخت و تحلیل آیرودینامیکی یک مدل کشتی هوایی کوچک کنترل از راه دور. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 22(1), 12-29.
MLA
احمد شرفی; محمد اعلایی; محسن دهقانی. "طراحی، ساخت و تحلیل آیرودینامیکی یک مدل کشتی هوایی کوچک کنترل از راه دور". نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 22, 1, 1399, 12-29.
HARVARD
شرفی, احمد, اعلایی, محمد, دهقانی, محسن. (1399). 'طراحی، ساخت و تحلیل آیرودینامیکی یک مدل کشتی هوایی کوچک کنترل از راه دور', نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 22(1), pp. 12-29.
VANCOUVER
شرفی, احمد, اعلایی, محمد, دهقانی, محسن. طراحی، ساخت و تحلیل آیرودینامیکی یک مدل کشتی هوایی کوچک کنترل از راه دور. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 1399; 22(1): 12-29.