TY - JOUR ID - 122520 TI - طراحی، ساخت و تحلیل آیرودینامیکی یک مدل کشتی هوایی کوچک کنترل از راه دور JO - نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی JA - JOAE LA - fa SN - AU - شرفی, احمد AU - اعلایی, محمد AU - دهقانی, محسن AD - مربی دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، دانشکده هوافضا AD - استادیار دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، دانشکده هوافضا Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 22 IS - 1 SP - 12 EP - 29 KW - کشتی هوایی KW - فلوئنت KW - دیجیتال دتکام KW - ضرایب آیرودینامیکی KW - طراحی و ساخت DO - 10.22034/joae.2020.122520 N2 - در این تحقیق، به طراحی، ساخت و تحلیل آیرودینامیکی یک کشتی هوایی کوچک کنترل از راه دور پرداخته می­شود. این کشتی هوایی، باید توانایی حمل یک محموله 2 کیلوگرمی را داشته باشد. در این تحقیق با استفاده از روابط تئوری و تجربی موجود، به طراحی قسمت­های مختلف یک کشتی هوایی از قبیل پوشش، کابین و مجموعه دم کنترلی پرداخته شده است. برای بررسی صحت طراحی صورت گرفته، از نرم افزار دیجیتال دتکام برای بررسی تحلیلی عملکرد و همچنین فلوئنت برای بررسی عددی جریان حول این وسیله پرنده و محاسبه نیروها و گشتاورهای وارده به آن استفاده شده است. بررسی­ها، در سرعت جریان آزاد 15 متر بر ثانیه و در محدوده زاوایای حمله از 10- تا 10 درجه، انجام شده است. در بررسی توسط فلوئنت، از شبکه بی­سازمان و مدل آشفتگی  استفاده شده است. نتایج بررسی­ها نشان داد که کشتی هوایی در نرم افزار دیجیتال دتکام بخوبی مدل شده است. همچنین در زوایای حمله پایین، همخوانی خوبی بین داده­های فلوئنت و دیجیتال دتکام مشاهده می­شود و می­توان در مرحله طراحی، برای بدست آوردن ضرایب آیرودینامیکی از نرم افزار دیجیتال دتکام بجای فلوئنت استفاده کرد. در تمامی زوایای حمله، کشتی هوایی دارای پایداری استاتیکی می­باشد و در زوایای حمله پایین دارای کمترین میزان پایداری و بیشترین مقدار مانور پذیری است. ضریب پسای بدست آمده از نرم افزار دیجیتال دتکام دارای اختلاف فاحشی با ضریب پسای فلوئنت و مراجع دیگر می­باشد و لذا برای پیش بینی آن در مراحل طراحی، نمی­توان از نرم افزار دیجیتال دتکام استفاده کرد. UR - https://www.joae.ir/article_122520.html L1 - https://www.joae.ir/article_122520_ac555b0d2f042f57fed7bd718d0bd835.pdf ER -