کاهش نوسانات زاویه فراز یک پرتابه دوچرخشی با استفاده از ماشین‌ حالت و الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مجتمع برق و کامپیوتر- دانشگاه صنعتی مالک اشتر- تهران- ایران

2 مجتمع دانشگاهی برق و کامپیوتر، دانشگاه صنعتی مالک اشتر

3 مجتمع برق و کامپیوتر- دانشگاه صنعتی مالک اشتر

10.22034/joae.2023.176716

چکیده

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ظهور سلاح‌های هوشمند، سلاح‌های گذشته عملاً کارایی خود را از دست داده‌‌اند. لذا باید به دنبال راه‌کاری بود تا بتوان بدون تغییرات زیادی در ساختار مهمات گذشته، آن‌ها را هوشمند نموده و دوباره به صحنه‌ی نبرد بازگرداند و از نابودی سرمایه‌های ملی جلوگیری کرد. در این راستا ایده سر هدایت‌کننده مطرح شده است که به فیوز اصلاح مسیر مشهور است. این فیوز به طور جداگانه ساخته می‌شود و به صورت دوچرخشی بر روی گلوله‌های توپ و خمپاره‌های‌ ساخته شده نصب می‌شود و هدایت پرتابه را به عهده می‌گیرد.
یک چالش مهم در الگوریتم‌های رایج هدایت برای این فیوزها، به علت نوع عملگر، نوسانات لحظات انتهایی پرواز پرتابه می‌باشد. در این مقاله راهکاری نوآورانه جهت رفع این چالش مهم ارائه شده‌است که در این ایده از یک ماشین حالت، جهت مرتفع کردن مشکل عملکرد الگوریتم هدایت PN کمک گرفته شده است. پارامترهای طراحی بخش‌های کنترل، هدایت و ماشین حالت با استفاده از روش بهینه‌سازی ازدحام ذرات با تابع برازندگی که شامل میزان نوسانات زاویه فراز (جهت مرتفع کردن مشکل نوسانات زاویه فراز) و میزان خطای برخورد، محاسبه شده است. برای اعتبارسنجی الگوریتم، شبیه‌سازی مونت‌کارلو انجام شده است. نتیجه شبیه‌سازی نشان می‌دهد که الگوریتم پیشنهاد‌شده می‌تواند مقدار CEP پرتابه را به مقدار سه متر کاهش دهد و در عین حال زاویه فراز در لحظات انتهایی نوسان نداشته باشد.

کلیدواژه‌ها



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 مرداد 1402
  • تاریخ دریافت: 29 آبان 1401
  • تاریخ بازنگری: 01 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 13 مرداد 1402