مهمترین عامل جهش پسا در جریان گذر صوتی، وقوع امواج ضرب های قدرتمند، اندرکنش آن با لایه مرزی و جدایش احتمالی جریان از سطوح آیرودینامیکی می باشد. بهبود این اندرکنش با استفاده ازبرجستگی کنترل موج ضربه ای سبب می گردد بتوان در محدودهای از سرعت های خارج از نقطه طراحی کاهش قابل توجه پسای ناشی از امواج ضربه ای را تجربه کرد. در این تحقیق برای یافتن شکل هندسه و موقعیت بهینه قرار گیری برجستگی کنترل موج ضربه ای از الگوریتم تکامل تفاضلی استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد تاثیر برجستگی کنترل موج ضربه ای در کاهش پسا و بهبود عملکرد آیرودینامیکی برای ایرفویل کاملاً تابعی از شرایط پرواز می باشد؛ کارایی سیستم برجستگی به منظور کاهش پسا و افزایش عملکرد آیرودینامیکی در گستره مناسب از سرعت های خارج از نقطه طراحی قابل ملاحظه است؛ مسئله جدایش لایه مرزی در پایین دست ناحیه برجستگی و نیز وقوع امواج ضربه ای نوسانی و به تبع آن پدید آمدن بارهای سیکلی شدید بر سطوح آیرودینامیکی عامل اصلی محدود شدن استفاده از این فناوری در شرایط وقوع امواج ضربه ای قدرتمند می باشد.
مظاهری, کریم, چهارلنگ کیانی, کیارش, & نجاتی, اشکان. (1392). بهبود اندرکنش موج ضربه ای و لایه مرزی در جریان گذر صوت با استفاده از برجستگی کنترل موج ضربه ای. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 15(1), 69-82.
MLA
کریم مظاهری; کیارش چهارلنگ کیانی; اشکان نجاتی. "بهبود اندرکنش موج ضربه ای و لایه مرزی در جریان گذر صوت با استفاده از برجستگی کنترل موج ضربه ای". نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 15, 1, 1392, 69-82.
HARVARD
مظاهری, کریم, چهارلنگ کیانی, کیارش, نجاتی, اشکان. (1392). 'بهبود اندرکنش موج ضربه ای و لایه مرزی در جریان گذر صوت با استفاده از برجستگی کنترل موج ضربه ای', نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 15(1), pp. 69-82.
VANCOUVER
مظاهری, کریم, چهارلنگ کیانی, کیارش, نجاتی, اشکان. بهبود اندرکنش موج ضربه ای و لایه مرزی در جریان گذر صوت با استفاده از برجستگی کنترل موج ضربه ای. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 1392; 15(1): 69-82.