تخمین مدل باد در یک پرنده بدون سرنشین بال ثابت مبتنی بر روش ناوبری مدل مبنا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده مهندسی هوافضا گروه آموزشی سازه‌های هوافضایی- مکانیک پرواز و کنترل دانشگاه امیرکبیر تهران ایران

2 پژوهشگر پسا دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران

10.22034/joae.2023.170770

چکیده

پرواز یک پرنده بدون سرنشین بال ثابت به‌دلیل وجود نامعینی‌های مدل، نویز اندازه‌گیری، اغتشاشات محیط مانند باد و پدیده آیرودینامیکی اثر زمین یک مسئله چالش برانگیز ‌است. از این‌رو، دانستن اطلاعات دقیق از پدیده باد و همچنین متغیرهای حالت از اولویت‌های پرواز خودکار وسایل بدون سرنشین به‌شمار می‌آید. در این پژوهش، روش ناوبری مدل مبنا به‌منظور تخمین مدل باد و متغیرهای حالت در یک پرنده بدون سرنشین بال ثابت ارائه شده‌است. به این منظور، ابتدا مدل‌سازی پرنده انجام شده‌است. سپس برای مدل‌کردن باد از مدل‌های استاندارد موجود در مراجع شامل مدل باد ثابت و مدل باد 1-cosine استفاده شده‌است. در گام بعد، از روش ناوبری مدل مبنا به‌منظور تخمین مدل باد و نیز تخمین لحظه‌ای متغیرهای حالت استفاده شده‌است. در این روش، خطاهای سرعت، موقعیت و وضعیت پرنده در سیستم مختصات اینرسی از تلفیق سیستم ناوبری اینرسی و سیستم تعیین موقعیت‌یاب جهانی‌ با استفاده از یک فیلتر کالمن تخمین‌زده می‌شود. همچنین از یک فیلتر UKF به منظور تخمین متغیرهای حالت پرنده و سرعت‌های باد مبتنی بر خروجی‌های سیستم ناوبری اینرسی استفاده می‌شود. در نهایت، سیستم ناوبری تلفیقی در هر لحظه بهترین تخمین مدل باد و متغیرهای حالت پرنده را مبتنی بر تلفیق خروجی‌های فیلتر کالمن و فیلتر UKF پیدا می‌کند. نتایج شبیه‌سازی حاکی از کارآیی مناسب روش ناوبری مدل مبنا به‌منظور تخمین مدل باد و متغیرهای پرنده در پرواز پرنده بدون سرنشین بال ثابت است.

کلیدواژه‌ها



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 13 اردیبهشت 1402
  • تاریخ دریافت: 17 مرداد 1401
  • تاریخ بازنگری: 29 بهمن 1401
  • تاریخ پذیرش: 30 فروردین 1402