دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944921220191122Prioritizing the Factors Affecting on Success Implementation of Maintenance Program Using Multi-criteria Decision-Making Techniquesاولویت بندی عوامل مؤثر بر موفقیت برنامه نگهداری و تعمیرات هواپیما با استفاده از روشهای تصمیم گیری چندمعیاره116122369FAمحمد اعلاییاستادیار، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریعلی فرهادیدکترای هوافضا، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریسید علی خوش چشمکارشناسی ارشد،دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریJournal Article20210111It is necessary to maintain the capital of the country, rational and planned utilization, evaluation and maintenance of machinery and equipment in due time. Therefore, this research aims to prioritize the factors affecting the success of the maintenance program in the NEHAJA. This research is a practical and descriptive survey method with a quantitative approach. The statistical population of the study is the maintenance experts of the army of the Republic of Iran with a protective factor, 75 of them were selected as statistical sample. To analyze the data, T-test, Fuzzy ANP and Fuzzy DMF were used. The research findings indicate that "human resources", "capital resources", "economic factors", "employer human resources" and "age of the aircraft" affect the success of the maintenance program. Among these factors, "human resources", "human resources employer", "capital resources" and "age of the aircraft" have a great influence on "economic factors", and finally, "agents economics" rank first, and "employer human resources", "capital resources", "aircraft age" and "human resources” are next. In order to save financial resources and the specific economic conditions of the country (economic and political conditions), which makes it impossible to buy the aircraft, the issue of maintenance and repair is more and more to be considered and the latest scientific findings.لزوم حفظ سرمایههای کشور، استفاده عقلانی و برنامهریزیشده به همراه ارزیابی و نگهداری و تعمیرات بهموقع ماشینآلات و تجهیزات را الزامی میسازد. از این رو این پژوهش با هدف اولویتبندی عوامل مؤثر بر موفقیت اجرای برنامه نگهداری و تعمیرات هواپیما در نهاجا انجام شده است. این پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است که با رویکرد کمّی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان نگهداری و تعمیرات نیروی هوایی ارتش ج.ا.ا میباشند که با یک ضریب حفاظتی، تعداد 75 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب و بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون آماری T استیودنت، ANP فازی و دیمتل فازی استفاده شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که «منابع انسانی»، «منابع سرمایهای»، «عوامل اقتصادی»، «منابع انسانی کارفرمایی» و «سن ناوگان هوایی» بر موفقیت اجرای برنامه نگهداری و تعمیرات تأثیر دارند. از بین این عوامل؛ «منابع انسانی»، «منابع کارفرمایی انسانی»، «منابع سرمایهای» و «سن ناوگان هوایی» بر «عوامل اقتصادی» تاثیر زیادی میگذارند و در نهایت، «عوامل اقتصادی» در رتبه اول، «منابع انسانی کارفرمایی»، «منابع سرمایهای»، «سن ناوگان»و «منابع انسانی» در رتبههای بعدی قرار دارند. به منظور صرفهجویی اقتصادی و مقابله با شرایط خاص حاکم بر کشور (شرایط اقتصادی و سیاسی) در شرایط کنونی که امکان خرید ناوگان را سخت یا غیرممکن میسازد، موضوع نگهداری و تعمیرات بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و از آخرین یافتههای علمی و الگوهای نگهداری و تعمیرات استفاده گردد.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944921220191122Nonlinear biodynamic analysis of pilot suspension system under three-axis excitation loadsتحلیل غیر خطی بیودینامیکی سیستم تعلیق خلبان تحت بارهای تحریک سه محوره1728122371FAکرامت ملک زاده فردمجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران0000-0002-4725-6949علیرضا پورمویددانشکده مکانیک، دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)، تهران0000-0002-7217-4582حمیدرضا نافه کشان فردکارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، تهران، ایرانJournal Article20200421Vibratory energy in direct contact with different members of the body, in a certain frequency range, can be risky. On the other hand, the maneuvers that the pilot conducted during the flight and the sudden accelerations of g entering the plane on the head and neck, the spinal cord and other organs of the body have adverse effects and disrupt the physiological and psychological actions of the pilot. The first, in this research by choosing a suitable model of the human body and then by extracting the motion equations, using the MATLAB software, the displacement, velocity and acceleration equations for each member of the body are obtained. The new work in this research is putting on the model of seat with cushion made of <br />foam, cushion made of viscoelastic and with cushion made of viscoelastic despite the pilot's seat suspension system that has a non-linear springs and dampers. The results indicate that at high acceleration of g, the pilot's suspension system has the best performance in damping and absorbing the energy of the system. For small movements that at low frequencies in the range of 0 to 30 Hz are occurred, the seat suspension system is not responding and to check this state, we must examine the functions of biodynamics and plotting them in two states of the body in sitting position and body in sitting position on a foam pad. In this case, the results indicate that in the apparent mass diagram, the use of cushion made of foam caused peak shift in this chart from a frequency in the range of 5 Hz to a frequency in the range of 13 Hz. Therefore, the presence of cushion for health is absolutely necessary.انرژی ارتعاشی در تماس مستقیم با اعضاء مختلف بدن، در محدوده فرکانسی خاص میتواند مخاطره آمیز باشد. از طرفی مانورهایی که خلبان در حین پرواز انجام و شتابهای ناگهانی g که به هواپیما وارد میشود بر روی سر و گردن، ستون فقرات و دیگر اعضاء بدن اثرات نامطلوبی داشته و باعث اختلال در اعمال فیزیولوژیکی و روانی خلبان میگردد. در این تحقیق ابتدا با انتخاب یک مدل مناسب از بدن انسان و سپس با استخراج معادلات حرکت، با استفاده از نرمافزار متلب معادلات جابجایی، سرعت و شتاب برای هر یک از اعضاء بدن به دست آمده است. کار جدید در این تحقیق قرار دادن مدل بر روی صندلی با تشکچه از جنس فوم، تشکچه از جنس مواد ویسکوالاستیک و تشکچه از جنس مواد ویسکوالاستیک با وجود سیستم تعلیق صندلی خلبان که دارای فنر و میراکننده غیر خطی میباشد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که در شتاب g بالا سیستم تعلیق خلبان دارای بهترین عملکرد در میرا کردن و جذب انرژی سیستم را دارد. برای حرکتهای کوچک که در فرکانسهای پایین در محدوده 0 تا 30 هرتز اتفاق میافتد سیستم تعلیق صندلی جوابگو نیست و برای بررسی این حالت باید با استفاده از توابع بیودینامیک و رسم نمودارهای آنها در دو حالت بدن در حالت نشسته و بدن در حالت نشسته بر روی تشکچه از جنس فوم مورد بررسی قرار گرفته شود. در این حالت نتایج نشان می دهد که در نمودار جرم ظاهری استفاده از تشکچه از جنس فوم باعث شیفت پیک این نمودار از فرکانس در محدودهی 5 هرتز به فرکانس در محدودهی 13 هرتز میرسد. بنابراین وجود تشکچه برای حفظ سلامتی کاملاً الزامی است.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944921220191122Optimizing the Parameters of the Missile Tactical Guidance Law based on the Heuristic Gravitational Search Algorithmبهینهسازی پارامترهای قانون هدایت تاکتیکی موشک مبتنی بر الگوریتم فرا ابتکاری جستجوی گرانشی2935122378FAرضا بیات تاجوردانشگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاءمیثم سلیمانی ملکاندانشگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاءامیرحسین صالحی شایگاندانشگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاءJournal Article20200516In this paper, two points guidance law of a missile is optimized based on the gravitational search algorithm. For this purpose, first, a five-degree-of-freedom equations of the missile and target are modeled. The proportional guidance law is, then, simulated to track the target. In the next step, the parameters of the law guidance are optimized using the gravitational search algorithm. Finally, the movement path of the missile and target on the horizon and vertical plane, acceleration commands, as well as the miss distance are shown. Also, the effect of axial acceleration compensation, gravitational compensation, updated frequency on the acceleration commands, the seeker's range as well as the maximum rate of seeker are investigated on the guidance law.آنچه در این مطالعه دنبال میشود بهینهسازی قانون هدایت تناسبی دو نقطه موشک مبتنی بر الگوریتم فرابتکاری جستجوی گرانشی است. بدین منظور، نخست به مدلسازی معادلات جرم نقطهای پنجدرجهآزادی موشک میپردازیم. سپس قانون هدایت تناسبی خالص به منظور رهگیری هدف توسط موشک شبیهسازی میشود. در گام بعد، پارامترهای قانون هدایت را توسط الگوریتم جستجوی گرانشی بهینه میکنیم. در نهایت، نتایج مسیر حرکت موشک و هدف در صفحه افق و صفحه قائم، فرامین شتاب و همچنین فاصله ازدستدهی عمود بر خطدید برحسب زمان را رسم خواهیم نمود. همچنین تاثیر جبرانسازی شتاب محوری، جبرانسازی شتاب جاذبه، فرکانس بهروز رسانی فرامینِ شتاب، برد کورشدن جستجوگر و بیشینهی نرخ زاویهای جستجوگر بر قانون هدایت را بررسی خواهیم کرد.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944921220191122Robust Guidance Law Optimization for a Smart Projectileبهینه سازی قانون هدایت مقاوم برای یک پرتابه هوشمند3645122486FAرضا زردشتیاستادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی هوافضامحمد میریدانشجوی دکتری هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی هوافضاJournal Article20210113In this paper, a sliding mode guidance (SMG) law for a smart projectile with its optimization is presented. Due to the importance of acceleration of maneuvering targets due to their complex and inaccessible nature, an estimated upper bound of the target acceleration is considered as a disturbance in the formulation of the proposed law. Moreover, in order to obtain intercepting the target in a finite time of flight, a new definition of the sliding surface is presented as the relative distance between the projectile and the target multiplied by the line of sight (LOS) angular rate. In order to increase the efficiency of the interception, the design parameters of the proposed law are optimized based on a multi-objective genetic algorithm (MOGA) using an objective function with a combination of the control effort, the miss distance and the time of flight criteria. Therefore, the proposed robust guidance law has the optimality properties. The simulation results are caused to decrease miss distance, decrease control effort, and decrease the time of flight, which indicates the effectiveness and accuracy of the proposed law compared to other corresponding methods.در این مقاله، یک قانون هدایت مبتنی بر مد لغزشییی برای یک پرتابه هوشییمند به همراه بهینه سییازی ن ارائه شییده اسییت. با توجه به اهمیت<br />شیتا اهدا مانورپذیر به دلیل ماهیت پیییده و ییرقابل دسترسی نها ، کران بالای شتا هد به عنوان ایتشاش در تدوین قانون پیشنهادی<br />در نظر گرفته شیده اسیت . بعلاوه، به منظور تامین رهگیری و برخورد در زمان پروازی محدود، سیح لغزش به صیور حاصلضر فاصله نسبی<br />بین پرتیابیه در نرخ زاوییه خط دیید ) LOS ( ارائیه میشیییود. بیه منظور افزای کار یی رهگیری نیز، پارامترهای ثابت و گینهای طراحی قانون<br />پیشینهادی بر اسا الگوریتم ننتیک نند هدفه ) MOGA ( و با استفاده از یک تابع هد با ترکیبی از معیارهای تلاش کنترلی، خحای فاصله و<br />زمان پرواز، بهینهسیازی میشیوند. بنابراین، قانون مقاوم پیشینهادی، خاصییت بهینگی را نیز دارا میباشید. نتایج شیبیه سیازی منجر به کاه<br />خحای فاصیله، کاه تلاش کنترلی و کاه زمان پرواز شیده اسیت که بیانگر عملکرد بهتر قانون پیشینهادی در مقایسه با دیگر روشهای مورد<br />بحث میباشد.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944921220191122Position improvement of GPS/INS using NAR neural network and robust Kalman filter during GPS outageبهبود موقعیتیابی ناوبری تلفیقی با استفاده از شبکهعصبی چندلایه غیرخطی و فیلتر کالمن مقاوم در هنگام قطعی GPS4656122487FAعلیرضا ملکیجواندانشکده مهندسی برق-دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری- تهران- ایرانمهدی اصلینژاددانشکده مهندسی برق-دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری- تهران- ایرانپویا عباسیدانشکده مهندسی برق-دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری- تهران- ایرانJournal Article20210113Precise guidance and navigation is one of the necessities of every moving vehicle in the transportation industry. Different methods of navigation has been used to determine exact location of the vehicle in each moment. Inertial navigation is a newton-based method that provides position of the vehicle regardless of any external communication equipment. Inertial navigation is always subject to different disturbing errors that consistently reduce the performance of the system, therefore, for long-term navigation purposes, there should be at least one navigation assisting system to maintain positioning accuracy. Consequently, a GPS/INS data fusion using a Robust Extended Kalman Filter (REKF) is investigated in this paper. When vehicles enter an area with a signal jammer, GPS position would be unavailable, and, filter observations will not be updated. Thus, a trained nonlinear neural network is used to predict position in this scenario. In order to test the algorithm in real-world circumstances, a custom designed board with military standards is employed. The results show about 70% of position improvement towards each axis. The proposed algorithm has improved the position accuracy in GPS/INS integrated system in defined scenario.تعیین موقعیت و جهتیابی دقیق از اصلیترین نیازها جهت ناوبری وسایل نقلیه نظامی میباشد. روشهای مختلفی برای تعیین موقعیت وسیله وجود دارد. سیستم ناوبری اینرسی (INS) یکی از روشهای تعیین موقعیت و وضعیت وسیله نقلیه است که مستقل از فرستنده و لوازم جانبی خارجی کار میکند. به دلیل وجود نویز، بایاس و عوامل تاثیرگذار دیگر، خطای این سامانه در طول زمان همواره افزایشی میباشد، لذا برای دستیابی به دقت بالاتر در ناوبریهای طولانی مدت، حداقل به یک سامانه کمک ناوبری نیاز است. از این رو، اصلاح خطا به کمک تلفیق دادههای INS و سامانه موقعیتیابی جهانی (GPS) با استفاده از فیلتر کالمن توسعهیافته مقاوم (REKF) در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. در هنگام ورود وسایل نقلیه به مناطق دشمن که دارای مسدودکننده سیگنال هستند، سیگنال GPS نیز قطع شده، مشاهدات فیلتر به روزرسانی نشده و در نتیجه، موقعیت نهایی خطای افزایشی خواهد داشت. لذا در این سناریو بجای فیلتر کالمن از شبکه عصبی آموزش دیده شده جهت پیشبینی موقعیت در هنگام قطعی GPS استفاده شده است. به منظور پیادهسازی و تست الگوریتم، سختافزاری با پردازنده و سنسورهای مدنظر طراحی و دادهها را به صورت آنلاین ذخیره و الگوریتم تلفیق دادههای GPS/INS مبتی بر فیلتر کالمن و شبکه عصبی بر آن اعمال شده است. نتایج نشان میدهد خطای موقعیت با استفاده از شبکه عصبی تا حدود 70 درصد در هر سه راستا بهبود داشته است.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944921220191122Aerial Target Tracking using Visual sensor and Laser finderردگیری و تعقیب هدف مانوری هوایی با استفاده سنسور تصویری و فاصلهیاب لیزری5772122497FAمیثم دلالتدانشجوی دکتری، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالکاشتر، تهرانمهران نصرت الهیدانشیار، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالکاشتر، تهرانسید حسین ساداتیدانشیار، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالکاشتر، تهرانJournal Article20210113A usual target-tracking problem is the type of state estimation problem. The target states must estimate from noisy, false measurements and dynamic state variable such as position, velocity and acceleration. State estimation needs algorithms called filter, which based on Bayesian estimation. The tracking successful key is in extracting applicable, useful data from observation about target states. Certainly, having a proper model of target dynamics and measurement will make it much easier. Estimation filters and most of other algorithms used for estimation based on model since, there is knowledge about target dynamics. In this paper, we investigate and compare various target tracking models for aerial target tracking using visual sensor and accurate laser finder. The results of this study show that Jerk and Markov model have better performance relative to other dynamic models.ردگیری هدف اساساً یک مساله از نوع تخمین حالت است. متغیرهای حالتهای هدف از قبیل موقعیت، سرعت و شتاب باید از اندازهگیریهای نویزی و اشتباه تخمین زده شوند. تخمین متغیرهای حالت هدف نیازمند استفاده از الگوریتمهایی است که به نام فیلتر شناخته میشوند و مبتنی بر روش تخمین بیزین هستند. فیلترهای تخمین و اکثر الگوریتمهای دیگری که برای تخمین استفاده میشوند، مدل پایه هستند زیرا دانشی از مدل حرکت هدف وجود دارد.کلید موفقیت ردگیری یک هدف در استخراج قابل اجرای اطلاعات مفید در مورد حالت هدف از مشاهدات است و مطمئناً داشتن مدل مناسب از هدف و مشاهده، استخراج اطلاعات را تا حد زیادی تسهیل میسازد. در این مقاله به بررسی و مقایسه عملکرد مدلهای مختلف حرکت هدف در ردگیری یک وسیله پرنده هوایی با استفاده از سنسور تصویری و فاصلهیاب لیزری دقیق پرداخته شد. نتایج این بررسی نشان میدهد که مدل شتاب جرک و مدل شتاب مارکوف در مقایسه با سایر مدلهای حرکت هدف از عملکرد بهتری برخوردارند.