دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944914220121121The Effect of Blade Surface Roughness on the Transonic 4-stage Axial Compressor Performanceتاثیر زبری سطح پرهها بر روی عملکرد کمپرسور محوری چهارطبقهای گذرصوتی110120432FAسید میثم سجادیعبداله اسدالهی قهیهJournal Article20201214In this research, An investigation is done to understand the effects of blades surface roughness on the Transonic 4-stageAxial compressor performance parameters. A CFD code, which solves the Reynolds-averaged Navier–Stokes equations, was used to simulate the complicated 3D flow field of the Axial compressor. Numerical results was validated against experimental data of the Axial compressor performance curves. Numerical data showed good agreement with experimental data. Then, the effects of blades surface roughness on the Axial compressor performance parameters at design point was analyzed. Results show that blades surface roughness leads to increase boundary layers and pressure loss and decrease the efficiency and pressure ratio. So efficiency reduction goes up comparing with pressure ratio in the compressor.<span dir="RTL">در این تحقیق، تاثیر زبری سطح پرهها بر روی پارامترهای عملکردی یک کمپرسور محوری گذرصوتی چهار طبقهای بطور عددی مورد بررسی قرار گرفته است. برای شبیهسازی سهبعدی میدان جریان پیچیده کمپرسور محوری، از یک کد عددی استفاده شده که قادر به حل معادلات </span><span dir="RTL">ناویر استوکس </span><span dir="RTL">رینولدز-متوسط است. نتایج کد عددی سهبعدی با نتایج آزمایشگاهی منحنیهای عملکردی کمپرسور مورد مقایسه قرار گرفته بطوریکه نتایج نشان دهنده صحت کد عددی می باشد. سپس تاثیر افزایش زبری سطح پرههای کمپرسور در نقطه طراحی بر روی پارامترهای عملکردی کمپرسور محوری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که </span><span dir="RTL">زبری سطح پرهها سبب افزایش ضخامت لایه مرزی و اتلافات فشار و کاهش راندمان و نسبت فشار کمپرسور میگردد که کاهش راندمان نسبت به نسبت فشار بسیار محسوستر میباشد.</span>دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944914220121121Analytical and Experimental Studies of Cyclic Thermal Shock Effects on Nonlinear Behavior of Composite Laminatesمطالعه تحلیلی و تجربی رفتار غیرخطی و ضریب اطمینان شکست چندلایههای کامپوزیتی در اثر بارگذاری چرخه حرارتی سیکلی116120433FAاحمدرضا قاسمیرسول باقرصادJournal Article20201214The elastic properties and breaking strength do not remain constant and vary nonlinearly under cyclic thermal loading. The variation is larger and indeed more important in the case of composites as compared to isotropic materials. The variations of strength and elasticity modulus may be represented as a function of the number of thermal shocks, i.e. the difference among the temperatures exerted in these cycles and a reference temperature; which are measured experimentally. A new experimental device is designed and manufactured which can be conveniently used to apply thermal loads with different temperature on composite laminates. Subsequently, orthotropic glass-epoxy composites made by hand lay-up are tested under cyclic thermal loading using this apparatus. The variation of the elasticity modulus and breaking stress of the samples are measured before and after exerting defined number of thermal load cycles. As a result a convenient mathematical model is proposed whose predictions are in agreement with the experimental measurement. Finally, the obtained equations are used as the representative of material behavior in an analytical study of laminate fracture. The result show that nonlinear behavior of the composite under the thermal shock affects the breaking strength.<span dir="RTL">یک سازه هوافضا مانند بدنه هواپیما یا سازه کامپوزیتی یک ماهواره در معرض اختلاف درجه حرارت به شکل سیکلی بوده و چرخه حرارتی بر خواص سازهای آن تاثیرگذار است. مدول الاستیسیته و خواص شکست در اثر بارگذاری چرخه حرارتی سیکلی ثابت نبوده و تغییرات آنها غیرخطی می باشد. این تغییرات در صفحات کامپوزیت پایه پلیمری بیشتر از مواد ایزوتروپ بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است. در این تحقیق، تغییرات استحکام شکست و مدول الاستیسیته صفحات کامپوزیتی پایه پلیمری در اثر بارگذاری چرخه حرارتی مورد مطالعه قرار گرفته است. تغییرات استحکام و مدول وابسته به تعداد سیکل حرارتی، اختلاف دمای سیکل های حرارتی اعمال شده و دمای مرجع دارد که مقادیر عددی آن با استفاده از روش آزمایشی بدست آمدهاند. برای اعمال بارگذاری حرارتی سیکلی بر روی نمونه های کامپوزیتی پایه پلیمری، دستگاه آزمایشی مناسب با اختلاف دما و تعداد سیکل های مناسب طراحی و ساخته شده است. سپس چندلایه های متعامد با استفاده از لایه های بافتهشده شیشه/ اپوکسی به روش چیدمان دستی ساخته شده و تحت بارگذاری چرخه حرارتی قرار گرفته اند. با انجام آزمایش کشش بر روی نمونه ها</span> <span dir="RTL">قبل از اعمال بارگذاری و پس از اعمال بارگذاری چرخه حرارتی تغییرات مدول الاستیک و استحکام شکست در تعداد سیکل های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. آنگاه مدل ریاضی مناسب برای پیشبینی این تغییرات ارائه شده است که با نتایج تجربی تطابق قابل قبولی دارد. در پایان روابط بدست آمده در تحلیل رفتار ماده و مطالعه شکست صفحات استفاده شده است.</span>دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944914220121121The Study of Wing Damage Effect on Airplane Performance and Flight Dynamicsبررسی تأثیر آسیب بال بر عملکرد و دینامیک یک هواپیما1733120434FAداود اسدیمهدی سبزهپرورحیدرعلی طالبیحامد عباسیJournal Article20201214While an aircraft experiences a damage, system parameters severely change depending on the damage location and quantity. The autopilot is not able to maintain the airplane control in case of considerable damage. A preliminary requirement for recoverability and survivability of an aircraft after the damage is a better understanding of its performance and flight envelope. In this paper, wing damaged airplane maneuvering flight envelope and stability properties inside the maneuvering flight envelope are investigated for different wing damages and at different altitudes. In addition, eigenvector analysis is utilized to demonstrate the effect of damage on motion modes, handling quality, and longitudinal and lateral-directional coupling. The overall above analysis provides a comprehensive understanding of the wing damage effect on airplane performance and dynamics that is essential for flight durability and safe landing.هنگامی که یک هواپیما دچار آسیب می شود، پارامترهای سیستم بسته به محل و میزان آسیب، به شدت تغییر می کند و در صورت قابل توجه بودن این تغییرات، اتوپایلوت قادر به کنترل هواپیما نمی باشد. شناخت پاکتپروازی و محدودیتهای عملکردی هواپیمای آسیبدیده از الزامات اولیه برای بازیابی آن میباشد. در این مقاله پاکتپروازی مانوری یک هواپیما با بال آسیبدیده در ارتفاعات مختلف پروازی و میزان آسیبهای مختلف استخراج شده و پایدرای در شرایط مختلف پروازی در داخل پاکتپروازی مورد بررسی قرار گرفتهاست. همچنین از تحلیل بردارهای ویژه هواپیمای آسیبدیده برای نشان دادن تأثیر آسیب بر مودهای حرکتی و خوش دستی هواپیما و کوپلینگ بین کانالهای طولی و عرضی استفاده میشود. مجموع تحلیلهای فوق درک کاملی از تأثیر آسیب بال بر روی عملکرد و دینامیک هواپیما ایجاد میکند که برای ادامه پرواز و نشست ایمن هواپیمای آسیبدیده ضروری است.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944914220121121Nonمقایسه کارآمدی چک های تعمیراتی هواپیماها در داخل و خارج از کشور3548120768FAفرج اله ولی پورکارشناس ارشد مدیریت صنعتی - دانشگاه تهرانامیرحسین دزیانیانکارشناس ارشد مدیریت سیستم و بهره وریکوروش امامی صالحشهلا نقی پورJournal Article20201221امروزه بسیاری از سازمان ها با توجه به شرایط محیطی به منظور افزایش توان رقابتی خود به برون سپاری رو آورده اند.برون سپاری به معنی بهره برداری راهبردی از منابع شرکت دیگر برای بهبود فرایند های کسب و کار است که می تواند به دو صورت درون مرزی و برون مرزی ، داخلی و خارجی انجام پذیرد. اما فرایند انتخاب چنین راهبردی به ویژه در سازمان های هواپیمایی با توجه به شرایط کنونی بسیار حائز اهمیت است. لذا در پژوهش حاضر که با هدف انتخاب بهترین و کارآمد ترین روش برای چک های تعمیراتی موجود در داخل و خارج کشور انجام پذیرفته است در پی پاسخگویی به سوالاتی از قبیل بهترین روش و کارآمدترین روش برای چک های تعمیراتی هواپیماهای موجود کدام است؟ شاخص های انتخاب چک های تعمیراتی کارآمد در داخل کشور کدام است و درجه اهمیت هر یک چقدر است؟ آیا این چک ها می باید در داخل صورت گیرد یا در خارج؟ بنابرین به منظور دستیابی به اهداف تحقیق و پاسخگویی به سوالات اساسی ذکر شده به مقایسه کارآمدی چک های تعمیراتی هواپیماهای ایران ایرتور در داخل و خارج از کشور پرداخته و تصمیم گیری جهت درون سپاری یا برون سپاری چک های تعمیراتی با کمک معیارهای استخراجی از سوی خبرگان و ادبیات موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. معیار های انتخاب چک های تعمیراتی در این تحقیق شامل نیروی انسانی آموزش دیده، سطح تجربه، میزان صرفه جوئی در زمان، ابزارها و تجهیزات، وضعیت مالی، تغییر در مدیریت مراکز، کیفیت ارائه خدمات و هزینه های تمام شده خدمات بوده و روش انتخابی برای انتخاب چک های تعمیراتی مناسب ترکیب تکنیک <span dir="LTR">AHP</span> با تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه <span dir="LTR">TOPSIS </span>و <span dir="LTR">Electre</span> است. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد نیروی انسانی آموزش دیده نسبت به سایر عوامل، بیشترین تاثیر را در انتخاب چک های تعمیراتی کارآمد هواپیماها موجود داشته و تفاوت معنا داری بین چک تعمیراتی داخلی و خارجی وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد به طور کلی در چک های تعمیراتی 300 ساعته عملکرد سازمان های خارجی بهتر بوده و در چک های 1200 ساعته عملکرد داخلی مناسب تر است. شایان ذکر است جامعه مورد مطالعه در پژوهش حاضر افراد صاحب نظر و خبره در حوزه برون سپاری و مباحث چک های تعمیراتی هواپیماها در شرکت هواپیمایی ایران ایرتور و سایر شرکت های مشابه آن می باشد که با توجه به محدودیت های تحقیق نمونه انتخابی 51 نفر می باشد.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944914220121121Investigation of Unsteady Parameters Effects on Aerodynamic Coefficients of Pitching Airfoil Using Coarse Grid CFDبررسی پارامترهای موثر بر ضرایب آیرودینامیکی ایرفویل نوسانی پیچشی به کمک روش دینامیک سیالات محاسباتی شبکه درشت4966120968FAعلی حیدریمحمود پسندیده فردمجید ملک جعفریانJournal Article20201226In this article, the effects of unsteady parameters including mean angle of attack, oscillation amplitude, reduced frequency and pitching axis position on aerodynamic coefficients of a pitching airfoil are studied. The numerical method is described as Coarse Grid CFD (CGCFD) in which the Euler equations are solved using a coarse grid and no slip boundary conditions with compressible surface vorticity confinement technique. The required unsteady time for this method is significantly lower compared to that of the full Navier-Stokes equations with even a simple one equation turbulence model. It is found that the computational time for one oscillation loop is reduced more than fifty times. In addition, a multi zone adaptive spring network is applied to simulate the moving boundary which further reduces the computational time. The obtained numerical predictions are in good agreement with experimental data. In this paper, first, the results are compared with the experiments in two mean angles of attack with specific oscillation amplitude and reduced frequency. Then, the effect of these parameters and pitching axis positions on aerodynamic coefficients of pitching NACA0015 airfoil is investigated. It is observed that moving the pitching axis position to the right or left outside and distancing from trailing edge or leading edge have inverse effects on thickness of the hysteresis loops, the maximum, minimum, and average lift and drag coefficients. Further, increasing the reduced frequency results in a reduction of the lift hysteresis loop slope and the maximum lift and drag coefficients.<span dir="RTL">در این مقاله، تاثیر پارامتر های موثر بر روی ضرایب آیرودینامیکی ایرفویل نوسانی پیچشی، از جمله زاویه حمله متوسط، دامنه نوسان، فرکانس کاهش یافته و محور پیچش بررسی می شود. روش استفاده شده در تحلیل جریان در کار حاضر، اصطلاحا دینامیک سیالات محاسباتی شبکه درشت(CGCFD) نامیده می شود که در آن معادلات اویلر با شبکه درشت نزدیک سطح و استفاده از شرایط مرزی لزج (بدون لغزش) به همراه روش تسخیر گردابه سطحی تراکم پذیر استفاده شده است. تحت این شرایط، گرادیان سرعت شدید و به تبع آن رشد سریع لایه مرزی در کنار دیواره را داریم، که با اضافه کردن جمله چشمه تسخیر گردابه سطحی می توان رشد لایه مرزی را کنترل کرد. زمان حل ناپایای جریان با این روش در مقایسه با حل معادلات کامل ناویراستوکس همراه با مدل های ساده آشفتگی یک معادله ای به مراتب کمتر است. به این ترتیب زمان حل برای یک نوسان کامل، بیش از 50 برابر کاهش یافته است. لذا گرفتن نتایج تحت شرایط مختلف و متعدد کاملا در دسترس می باشد. همچنین برای پیاده سازی حرکت مرز از روش شبکه فنری تطبیق پذیر چند منطقه ای استفاده می شود، که این روش نیز در کاهش زمان حل بسیار موثر است. نتایج عددی بدست آمده در مقایسه با نتایج تجربی از دقت بسیارخوبی برخوردار است. در این مقاله ابتدا در دو زاویه حمله متوسط با دامنه نوسان و فرکانس کاهش یافته مشخص، نتایج را با نتایج تجربی مقایسه کرده، سپس به بررسی اثر تغییر این پارامتر ها و همچنین موقعیت مرکز پیچش بر مشخصات آیرودینامیکی ایرفویل نوسانی </span>NACA0015<span dir="RTL"> می پردازیم. مشخص می شود که انتقال مرکز پیچش به سمت راست یا چپ و فاصله گرفتن از لبه فرار و لبه حمله اثرات عکس داشته و بر پهنای حلقه نوسان، بیشینه، کمینه و متوسط ضرایب برآ و پسا، تغییر جهت حلقه نوسان، و زاویه تغییر جهت جریان اثر می گذارد. افزایش دامنه نوسان، پهنای حلقه، بیشینه و متوسط ضرایب برآ و پسا را افزایش می دهد. همچنین افزایش فرکانس کاهش یافته شیب حلقه نوسان، بیشینه ضرایب برآ و پسا و نسبت متوسط آنها را کاهش می دهد.</span>دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944914220121121Experimental investigation of air flow velocity distribution and its turbulences in an octagonal to square diffuserبررسی تجربی توزیع سرعت جریان هوا و اغتشاش های آن در یک دیفیوزر با مقطع ورودی 8 ضلعی و خروجی 4 ضلعی6776120969FAمحمد علی اردکانیسید مرتضی پرپنچیJournal Article20201226An octagonal to square diffuser is an important section of the vertical wind tunnel, which has been designed for sky-diving operations. To determine the actual pressure drop of the diffuser, the velocity distribution should be measured. In addition, flow separation can be investigated by velocity distribution. In this research, a 7.8 % model of the original diffuser has been constructed, and velocity distribution and turbulence intensity of airflow have been measured using hot-wire Anemometer. The results of velocity distribution and turbulence intensity showed no flow separation in the tested diffuser. The error associated with pressure drop estimation is significant in the absence of the velocity distribution effectsدیفیوزر با مقطع ورودی 8 ضلعی و خروجی 4 ضلعی یکی از اجزای مهم تونل باد عمودی است که برای عملیات سقوط آزاد طراحی شده است. برای تعیین افت فشار واقعی دیفیوزر، نیاز به اندازه گیری توزیع سرعت می باشد. همچنین با بررسی توزیع سرعت می توان پدیده جدایش را در دیفیوزر فوق بررسی کرد. بدین منظور مدل %7/8 دیفیوز اصلی ساخته شده و توزیع سرعت جریان هوا و شدت اغتشاش های آن با استفاده از جریان سنج سیم داغ اندازه گیری شده است. با بررسی توزیع سرعت و همچنین شدت اغتشاش های آن مشخص شد که دیفیوزر فوق دارای جدایش نمی باشد. همچنین در صورتی که تاثیر غیریکنواختی سرعت در اندازه گیری افت فشار لحاظ نشود، خطای تعیین ضریب افت فشار قابل ملاحظه خواهد بود.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944914220121121Designing a flight database for increasing aviation safetyافزایش ضریب ایمنی پرواز با طراحی بانک دادهها7787120970FAعزیز نصیرزادهمحمدرضا مروی ناممحمد بخشندهJournal Article20201226Aviation industry in accordance with its development and use of sophisticated techniques and technology has faced many repeated air accidents. Any event that happened in the past can be used as a historical experience in order to prevent similar disasters in the future. In other word, evaluating and analyzing the past events can be used to identify the potential factors which cause the air accidents. In addition, exact investigation of these factors could be a solution for reducing these accidents. In order to be much closer to this goal, comprehensive database should be designed and also be accessible for administrators, technical managers and the strategic and operational levels to maintain the readiness and minimize damage to the aviation industry. This study is a theoretical research in the field of air accidents to present a comprehensive model of flight database and operation in order to prevent the occurrence of similar accidents. The population of the research consists of aviation accident experts in aviation industry. Non probability sampling method is used to determine the sample of this research. Data collection is done by in-person questionnaire and archival data. The research method is field- descriptive. The results show the importance of database design to increase the flights’ safety factors of aviation industry.صنعت هوانوردی با وجود تحول گسترده و استفاده از فناوریهای نوین، شاهد تکرار سوانح و رویدادهای هوایی میباشد. هرگونه رویدادی که در گذشته اتفاق افتاده است، میتواند به عنوان تجربه در پیشگیری از حوادث آینده مورد استفاده و بهرهبرداری قرار گیرد. بررسی و تحلیل حوادث گذشته و ارزیابی دقیق آنها اغلب منجر به شناسایی عوامل بالقوه ایجاد سوانح و یافتن راههای اصولی تقلیل رویدادها در آینده میگردد. به منظور رسیدن به این مقصود میبایست بانک اطلاعات جامعی طراحی و در دسترس مسئولین، مدیران ارشد و راهبردی در سطوح عملیاتی و فنی قرار گرفته تا ضمن حفظ آمادگی، حداقل آسیب به صنعت هوانوردی وارد گردد. بر این اساس، مقاله حاضر با توجه به مطالعه مبانی نظری در حوزه سوانح هوایی به چگونگی ارائه مدل جامع بانک دادههای پروازی و بهره برداری از تجزیه و تحلیل این دادهها جهت جلوگیری از سوانح مشابه می<span dir="LTR"></span>پردازد. جامعه آماری پژوهش خبرگان سوانح هوایی در صنعت هوانوردی میباشد و با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند به تعیین نمونه پرداخته شده است. روش گردآوری دادهها پرسشنامه حضوری و مراجعه به اسناد و مدارک بوده و از روش تحقیق توصیفی- میدانی استفاده شده است. نتایج مقاله حاکی از لزوم طراحی بانک دادههای پروازی با تاکید بر استفاده از الگوهای پیشگویی کننده، جهت افزایش ضریب ایمنی پروازها در صنعت هوانوردی میباشد.