2024-03-29T19:15:54Z
https://www.joae.ir/?_action=export&rf=summon&issue=17488
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1399
22
2
تحلیل ارتعاشات پانل ساندویچی ذوزنقهای تحت تأثیر جریان مافوق صوت سیال
علیرضا
پورموید
کرامت
ملک زاده فرد
رضا
بهاءالدینی
در این مقاله، تحلیلهای ارتعاشات و فلاتر مافوق صوت پانلهای ساندویچی ذوزنقهی مطالعه شده است. پانل ذوزنقهی هدفمند به همراه پانل ساندویچی تقویتشده با نانو صفحات گرافن در نظر گرفته شده است. فرض میشود که نانو فیلرهای صفحات گرافن در ماتریس به دو صورت یکنواخت و غیریکنواخت در راستای ضخامت توزیع شده است. الگوهای توزیع UD،FG-X ، FG-V، FG-O و FG-A در نانو صفحات گرافن هستند. بر اساس تئوریهای مرتبه بالا کانت، معادلات دینامیکی از پانلهای ساندویچی تقویتشده با نانوصفحات گرافن با استفاده از اصل توسعهیافته همیلتون به دست آمدهاند. فشار دینامیکی مطابق با تئوری شبهپایدار مافوق صوت پیستون حدس زده میشود. سپس، با استفاده از یک تبدیل مختصات، معادلات حاکم و شرایط مرزی از مختصات اصلی به مختصات جدید محاسباتی تبدیل میشوند. در نهایت، روش مربعات دیفرانسیلی برای به دست آوردن فرکانسهای طبیعی، شکل مودها و فشار آیرودینامیکی بحرانی استفاده میشود. تأثیر توزیع مختلف تخلخل، ضرایب تخلخل، توزیع نانو صفحات گرافنی، مقدار کسر وزنی، هندسه نانوفیلرهای نانوصفحات گرافن و ابعاد هندسی بر روی فرکانسهای طبیعی و رفتار ناپایداری سیستم مطالعه میشود.
ارتعاشات
پانل ساندویچی
مواد پیشرفته
جریان سیال مافوق صوت
2020
11
21
1
22
https://www.joae.ir/article_127132_704b159497f386648e4bdca51d041d76.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1399
22
2
تخمین عمر غلتک های نورد حلقه جهت شکل دهی اسپول موتور به روش مانسون-هالفورد-هایباخ
علی
نگهبان برون
مصطفی
لیوانی
محسن
دهقانی محمدآبادی
محمد
نیکویی
نورد حلقه جهت تولید حلقههای بدون درز کاربرد دارد. این حلقهها دارای خواص منحصر به فرد از جمله جریان مناسب دانهبندی و مقاومت در برابر رشد ترک میباشند. اسپول موتور هواپیما معمولاً به این روش تولید میشود. خرابی غلتکها در هنگام ساخت حلقه ممکن است منجر به خراب شدن ساختار و هندسه اسپول موتور و بروز حوادث جبران ناپذیر گردد. ارزیابی و بررسی عمر غلتکهای دستگاه نورد حلقه تاثیر مستقیمی بر پروفیل حلقه خروجی دارد لذا در این پژوهش به تخمین عمر غلتکهای نورد حلقه پرداخته شد. در ابتدا انواع روشهای تخمین عمر و روشهای ارزیابی آسیب تجمعی بررسی گردید. با شبیه سازی فرایند نورد حلقه جهت تولید یک نمونه اسپول موتور، تاریخچه بارگذاری غلتکها در طی فرایند استخراج شد. با توجه به تاریخچه بارگذاری مقدار تنشهای ایجاد شده در غلتکها در یک سیکل بارگذاری تعیین و در ادامه با کمک روش تنش- عمر و روشهای مختلف آسیب تجمعی، تخمین عمر انجام گردید. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش مشخص گردید که غلتک اصلی با اعمال نیروهای ترمومکانیکی به طور قابل ملاحظهای تحت تاثیر تنشهای مکانیکی است. از سوی دیگر مندرل با اعمال نیروهای مذکور متاثر از تنشهای حرارتی است. در مجموع جهت افزایش عمر غلتکها و کاهش اثرات تنشهای ترمومکانیکی میبایست یکنواختی دما در حین کارکرد در غلتکها حفظ شود لذا خنککاری مناسب تاثیر قابل ملاحظهای بر افزایش عمر خواهد داشت. در ضمن اثر تنش خمشی حاصل از شکلدهی اسپول مورد نظر بر روی عمر مندرل قابل توجه نیست.
تخمین عمر
نورد حلقه
آباکوس
آسیب تجمعی
2020
11
21
23
40
https://www.joae.ir/article_131032_949e9cdb02926a40bb4eef652b0ce675.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1399
22
2
مقایسه عملکرد فیلتر ذرهای با فیلتر کالمن تعمیمیافته و تعمیمیافته هیبریدی در تلفیق اطلاعات INS/GPS
مرتضی
مرادی
سیروس
طلایی
سعید
نصرالهی
خطای سیستم ناوبری اینرسی با گذشت زمان افزایشیافته و باعث ناپایداری سیستم ناوبری میگردد، ازاینرو در این مقاله به تلفیق اطلاعات سیستم ناوبری اینرسی و سیستم موقعیتیابی جهانی پرداخته شده است. از رایجترین روشهای تلفیق اطلاعات این دو سیستم، استفاده از فیلتر کالمن است اما به دلیل رفتار غیرخطی سیستم ناوبری تلفیقی از فیلترهای غیرخطی برای تلفیق اطلاعات استفاده شده است. همچنین با توجه به آنکه سیستم موقعیتیاب جهانی قادر بهاندازهگیری دادههای سرعت و موقعیت جسم است از این اندازهگیریها برای تخمین حالتهای سیستم (موقعیت، سرعت و وضعیت) استفاده شده است. در ادامه، به بررسی مشاهدهپذیری فضای حالت سیستم پرداخته شده است. با استفاده از دادههای عملی مربوط به یک پهپاد، مقایسه نتایج شبیهسازی نشان میدهد که عملکرد فیلتر ذرهای در مقابل با سیستمهای غیرخطی پیچیده با نویز غیرگوسی نسبت به دو تخمینگر دیگر بهتر است.
سیستم ناوبری اینرسی
سیستم ناوبری تلفیقی
سیستم موقعیتیابی جهانی
فیلتر ذرهای
فیلترکالمن تعمیمیافته
فیلتر کالمن تعمیمیافته هیبریدی
مشاهدهپذیری
2020
11
21
41
55
https://www.joae.ir/article_131214_cf130d9dcbf153e7356474d69d168c1b.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1399
22
2
تحلیل تجربی استحکام سوپرآلیاژ پایه نیکلRene-80 پوششدار
مهرداد
کریمی
مصطفی
لیوانی
حمیدرضا
زارعی
در این مقاله، تحلیل استحکام استاتیکی سوپرآلیاژ Rene-80 در دو حالت بدون پوشش و پوششدار بصورت تجربی مورد مطالعه قرار میگیرد. سوپرآلیاژ پایه نیکل Rene-80 به طور گستردهای در ساخت پرههای توربین هواپیما استفاده میشود. دمای کاری این سوپرآلیاژ در محدوده 760–982 درجه سانتیگراد است. اگرچه این سوپرآلیاژ از خواص مکانیکی خوب و حفاظت قابل قبول در برابر اکسیداسیون و خوردگی داغ برخوردار است، به منظور افزایش مقاومت آن در برابر عواملی تخریب سطحی چون اکسیداسیون، خوردگی داغ و فرسایش در دمای بالا، پوشش داده میشود. در این مقاله پوششهای آلومینایدی نفوذی با دو روش جداگانه نفوذی-پودری و نفوذی-دوغابی به ترتیب با نام تجاری Codep-B و دوغابی IP1041 بر این سوپرآلیاژ اعمال میشود و تأثیر این پوششها بر خواص کششی سوپرآلیاژ پایه نیکل Rene-80 در محدوده دمای 2۵-982 درجه سانتیگراد مورد بررسی قرار میگیرد. بدین منظور، نمونههای مطابق با استاندارد ASTM-E8 تولید و بعد از پوششدهی (با دو روش ذکر شده) به همراه نمونههای بدون پوشش تحت آزمون کشش مطابق با استاندارد ASTM-E21 قرار میگیرند. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که در دماهای کاری پایین، نمونههای بدون پوشش دارای استحکام کششی بهتری نسبت به نمونههای پوششدار است، ولی این رفتار در دماهای کاری بالا برعکس میشود که این رفتار اهمیت استفاده از پوششدهی سوپرآلیاژ پایه نیکل را برای کاربردهای دما بالا مشخص میسازد. همچنین مدل با پوشش نفوذی- دوغابی در دمای کاری بالا دارای استحکام تسلیم و نهایی بهتری نسبت به پوشش نفوذی- پودری است.
پره توربین
سوپرآلیاژ
پوشش نفوذی دوغابی
پوشش نفوذی پودری
کشش
2020
11
21
56
65
https://www.joae.ir/article_131998_941a80761883c0d0dbb6fb1594767ca9.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1399
22
2
بهبود قابلیت اطمینان برد پردازشگر ماهواره های مکعبی با اصلاح ساختار حافظه
مژده
مهدوی
محمدامین
امیری
حامد
فربه
ماهواره های مکعبی، ماهوارههایی کم حجم و کم وزن هستند که در هر پرتاب موشک، تعداد زیادی از این ماهوارهها به فضا پرتاب میشود و همین ویژگی باعث شده که تعداد این ماهواره ها در مدار زمین با سرعت زیاد افزایش یابد. طی سالیان گذشته مراکز تحقیقاتی بسیاری برای بهبود حافظه مدار برد پردازشگر راهکارهایی را ارایه دادهاند ولی تحقیقات صورت گرفته تاکنون بصورت جامع بر روی ماژول حافظه که در ضبط و ذخیره سازی داده های بارگذاری شده ماهواره برای انتقال به ایستگاه زمینی کاربرد دارد، متمرکز نشده است. باتوجه به هزینه ساخت بالای ماهواره، توجه ویژه به افزایش قابلیت اطمینان مدار حافظه در برابر تشعشعات فضایی و تحمل پذیری خطای این مدارها ضروری است. حافظه های مغناطیسی STT-MRAM که در این مقاله معرفی میشوند، امروزه به عنوان موفقترین جایگزین برای حافظهی دسترسی تصادفی ثابت، شناخته شدهاند. در این مقاله به کمک افزونگی نرمافزاری به افزایش تحمل پذیری خطا در این نوع حافظه پرداخته و مدل خطا براساس مدل مارکوف و شبیهسازی مونت کارلو بدست آمده است. شبیهسازیها با استفاده از نرم افزار شبیهساز GEM5 انجام شده و نتایج شبیهسازی در حافظه بهینه، بیانگر افزایش تحمل پذیری آن در همه بنچمارکها برمبنای تست استاندارد SPEC CPU 2006 میباشد.
STT-MRAM
مدل مارکوف
ماهواره مکعبی
تحمل پذیری خطا
2020
11
21
66
79
https://www.joae.ir/article_132816_f417d2ae28ede1f8bc076bf8c3095f1b.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1399
22
2
بررسی تاثیر فلپ هوشمند در ایرفویل نمونه هواپیمای جنگنده
میثم
ایزدی
رضا
خاکی
سید آرش
شمس طالقانی
ارسلان
قجر
در تحقیق حاضر، بعد از معرفی مفهوم هوشمندسازی و بررسی مدلهای گوناگون نحوه انجام آن، از تیر یکسرگیردار جهت هوشمندسازی با استفاده از نرمافزار متلب استفاده شده و کد هوشمند ساز بر روی ایرفویل موردنظر اعمال شده است. بعد از فرآیند مدلسازی، در هر دو حالت دوبعدی و سهبعدی، و در زوایای فلپ متفاوت(0 الی 10 درجه)، فرآیند شبکهبندی با استفاده از روش جبری H-grid در نرمافزار گمبیت انجام شد. جریان از نوع دائم، متلاطم، بیدر رو، و تراکمناپذیر فرض شده است و الگوریتم حل معادلات فشار مبنا انتخاب شده است. دلیل مطالعه سهبعدی در این تحقیق، ایجاد شرایط شبیهسازی دقیقتر و لحاظ نمودن اثرات سهبعدی میباشد. علاوه براین به دلیل نحوه خاص اتصال بال به بدنه در قسمت ریشه، مدلسازی بال به طور جداگانه، پیچیدگیهای زیادی را تحمیل میکند. همچنین مدل آشفتگی نیز k-ε در نظر گرفته شده است. در این تحقیق بررسی عملکرد فلپ هوشمند، در هر دو حالت نزدیک به زمین و شرایط آزاد صورت پذیرفته است. مقایسه نتایج و مشخصههای آیرودینامیکی بال با فلپ هوشمند و بال با فلپ معمولی در نرمافزار فلوئنت، نشان میدهد که ضریب برآ به صورت قابل ملاحظهای(در حدود 16 درصد) افزایش یافته است، اما تغییرات ضریب پسا بسیار ناچیز میباشد که در نهایت منجر به بهبود چشمگیر نسبت ضریب برآ به پسا(L/D) شده است. همچنین بررسی گرادیانهای فشار و سرعت در مقاطع مختلف، نشان میدهند که فرآیند هوشمند سازی بسیار موفق بوده و در مقایسه با فلپ معمولی توزیع بهتری صورت پذیرفته است.
فلپ های انعطافپذیر
بال های هوشمند
پوسته های دگردیس
بهینهسازی آیرودینامیکی
2020
11
21
80
97
https://www.joae.ir/article_132989_2f6cfd9351101d64bd091b7448f5677d.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1399
22
2
بررسی عددی جریان لایه مرزی در پایین دست موانع متحرک متوالی
محمدمهدی
رزاقی
در این تحقیق اترات ناشی از عبور موانع متوالی از مقابل جریان مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور مشخصات جریان لایه مرزی روی یک صفحه تخت در پایین دست موانع تعیین شد. برای شبیهسازی عددی جریان، یک شبکه متحرک خاص مدنظر قرار گرفته است. در این روش، قسمتی از شبکه درون شبکه اصلی حرکت کرده و با توجه به ساختار در نظر گرفته شده، تغییر منظم اتصالات توسط برنامه قابل انجام است. به این ترتیب بدون کاهش کیفیت شبکه، حرکت اجسام مختلف در درون جریان حتی در ابعاد بزرگ را میتوان شبیهسازی نمود. در برنامه نوشته شده به منظور تحلیل جریان، معادلات غیردائم ناویر- استوکس به روش گسستهسازی مرکزی مورد استفاده قرار گرفتند. به منظور مدلسازی آشفتگی از مدل دو معادلهی k-ε استفاده شده است. تغییرات سرعت در داخل لایه مرزی روی صفحه ثابت بدست آمده و نتایج تحقیق با دادههای تجربی مقایسه شده است. نتایج تحقیق تطابق خوبی با دادههای آزمایشگاهی را نشان میدهد.
شبکه متحرک
موانع متوالی
لایه مرزی
شبیهسازی عددی
2020
11
21
98
106
https://www.joae.ir/article_135757_9c2399cc00ae0ff08b4cf16500f12ae6.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1399
22
2
بررسی ارتعاشات آزاد و پایداری ایروالاستیک پانل مخروطی ناقص در جریان مافوق صوت
مسعود
جوادی
وحید
خلفی
در پژوهش حاضر بر آنیم که مسئله ارتعاشات آزاد و پایداری آیروالاستیک پانل مخروطی ناقص در جریان مافوق صوت را بررسی نماییم. با بهکارگیری اصل هامیلتون معادلات حرکت و شرایط مرزی متناظر با آن بدست می آید. پایداری آیروالاستیک با در نظر گرفتن تئوری کلاسیک (لاو) پوستهها و تئوری خطی پیستون برای مدل سازی جریان سیال مافوق، بدست آورده شده است. با استفاده از روش گالرکین، معادلات کوپل سازه-سیال به معادلات دیفرانسیلی معمولی تبدیل می شود. با حل و تحلیل مسئله مقدار ویژه مقادیر فرکانس و دمپینگ سیستم برای مقادیر مختلف جریان مافوق صوت حاصل می شود. نتایج با استفاده از داده های عددی و نظری موجود اعتباری سنجی می شوند. بررسی ها برای پوسته های مخروطی با هندسه های مختلف انجام شده است. مرزهای ناپایداری فلاتر برای پانل مخروطی ناقص با زوایای نیمراس، زوایای کمان و ضخامت های مختلف بدست می آید. در همه موارد نوع ناپایداری از نوع فلاتر کوپل خواهد بود.
ارتعاشات
روش گالرکین
پانل مخروطی
فرکانس طبیعی
مقدار ویژه
2020
11
21
107
121
https://www.joae.ir/article_135760_82860e4aa1c7822d37b51d1435c8f585.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1399
22
2
بررسی تجربی تاثیر عملگر پلاسمای تخلیه سد دیالکتریک بر توزیع فشار در مجاورت سطح
روح الله
خوشخو
سروش
حریمی
محمود
مانی
در دهههای گذشته، استفاده از عملگرهای پلاسما جهت کنترل جریان بسیار موردتوجه بوده است. یکی از انواع عملگرهای پلاسما، عملگر پلاسمایی تخلیه سد دیالکتریک (DBD) میباشد. از ویژگیهای آن میتوان به ساده بودن ساختار آن، زمان پاسخگویی سریع، توان مصرفی کم و نداشتن بخشهای متحرک اشاره نمود. در این تحقیق، تغییرات توزیع فشار قبل و بعد از تشکیل پلاسما در فرکانسها و ولتاژهای مختلف در مجاورت سطح در انتهای مدل صفحه تخت و مکان قرارگیری آخرین عملگر پلاسما در دو چیدمان مختلف مورد بررسی قرار گرفت، همچنین تاثیر تغییر ولتاژ و فرکانس بر توزیع فشار بررسی شده است. نتایج حاصل از تستهای آزمایشگاهی دلالت بر این نکته دارد، که پلاسما باعث بوجود آمدن جت القائی در مجاورت سطح میشود. در حقیقت، میتوان بیان نمود، که عملگرهای پلاسما منجر به تولید ممنتوم در لایه مرزی گردیده و باعث تولید باد یونی میشود و با افزایش ولتاژ و فرکانس-بیشتر از ولتاژ شکست-در ابتدا جریان ممنتوم در راستای نصب عملگر پلاسما ایجاد میگردد و با افزایش ولتاژ و مرئی شدن پلاسما، جریان گردابهای بر روی صفحه تخت تشکیل میشود
کنترل جریان
عملگر پلاسمای DBD
بررسی تجربی
باد یونی
2020
11
21
122
132
https://www.joae.ir/article_135877_7166800ed68678402cb2faeef3a0aaa2.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1399
22
2
طراحی کنترلکننده پیشبین مقید با درنظر گرفتن تاخیر ارتباطی برای چهارپره و تنظیم بهینه پارامترهای کنترلکننده
حجت
حسامی پور
سعید
نصرالهی
طراحی خلبان خودکار مناسب برای چهارپرهها در نحوه حرکت پرنده و دنبال کردن مسیر مرجع تعیین شده بسیار اهمیت دارد. یکی از کنترلکنندههای مناسب جهت طراحی خلبان خودکار ، کنترلکننده پیشبین میباشد که در میان روشهای کنترل پیشبین، روش کنترل پیشبین تعمیم یافته شناخته شدهترین روش است. در طراحی خلبان خودکار قید بر روی ورودیها و همچنین تأخیر در ارتباطات بایستی درنظر گرفته شود و چنانچه این دو موضوع در طراحی کنترلکننده لحاظ نشود، خلبان خودکار عملکرد درستی نخواهد داشت و ممکن است حتی به ناپایداری منجر شود. در این مقاله یک کنترلکننده مقید پیشبین تعمیم یافته با درنظرگرفتن تأخیر در دادههای ورودی برای خلبان خودکار چهارپره ارائه شدهاست. همچنین، جهت تعیین پارامترهای کنترل پیشبین از روش فرا ابتکاری بهینهسازی انبوه ذرات استفاده شدهاست و این پارامترها به صورت بهینه تنظیم شدهاند. در تنظیم پارامترهای کنترل پیشبین از تابع برازندگی بر اساس شاخصهای عملکردی: زمان نشست، زمان اوج، میزان فراجهش و خطای حالت دائم استفاده شدهاست. مزیت این تابع برازندگی آن است که با تنظیم وزنهای این تابع، میتوان این شاخصهای عملکردی کنترلکننده را تعیین نمود. همچنین، نتایج شبیهسازی نشان میدهد عملکرد کنترلکننده بر اساس تابع برازندگی تعریفشده نسبت به تابع برازندگی بر اساس انتگرال خطا بسیار بهبود داده میشود.
خودخلبان چهارپره
کنترل پیش بین مقید
تاخیر در ارتباطات
الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات
2020
11
21
133
145
https://www.joae.ir/article_135886_90aac9e82c86fbb617953aa80eab3062.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1399
22
2
طراحی کنترل تعقیب مسیر کوادروتور با کنترل پسخورد حالت و تابع تنظیم ضرایب بهره بهینه
علیرضا
آهنگرانی فراهانی
جلال
کریمی
سید حسین
ساداتی
درتحقیق حاضر سیستم کنترل تعقیب مسیر مرجع کوادروتور مورد توجه قرار گرفته است. برای این منظور یک ساختار کنترل دوحلقهای ارائه شده که حلقه داخلی، مبتنیبر روش پسخورد حالت، ضرایب بهره بهینه به صورت تابعی از متغیرهای وضعیت به کمک الگوریتم ژنتیک استخراج شده است. سپس با استفاده از بانک دادههای بهینه و روش حداقل مربعات، یک تابع تنظیم بهره بهینه به دست آمده که به صورت برخط در حلقه کنترل مورد استفاده قرار میگیرد. تابع مذکور براساس رابطه خطی بین متغیرهای حالت سیستم و بهرههای کنترلی عمل مینماید. در طراحی حلقه خارجی از روش کنترل کلاسیکPID بهره گرفته شده است. از آنجاکه تابع محاسبه بهرههای کنترلی از محاسبات الگوریتم ژنتیک استخراج میگردد، بنابراین خواص تابع معیار بهینهسازی در این تابع وجود دارد. برای ارزیابی این روش، کنترلکننده طراحی شده با کنترلکننده PID که بسیار پرکاربرد است مقایسه شده است. نتایج شبیهسازی کارایی مناسب این تکنیک در کنترل زوایای اویلر پرنده، بهبود در مجموع خطای ردیابی و کاهش مصرف انرژی در در مقایسه با روش PID را نشان میدهد.
کوادروتور
کنترل غیرخطی
معادلات شش درجه آزادی
تنظیم بهرههای کنترلی
الگوریتم ژنتیک
2020
11
21
146
156
https://www.joae.ir/article_136232_f809875d110016328f93bf4e57e705cc.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1399
22
2
مدلسازی سوانح هوایی ناشی از دست دادن کنترل پرواز بالگرد با استفاده از رویکرد مبتنی بر حالت
محسن
دهقانی محمدآبادی
حامد
رحمانی
سید مجید
میرحسینی
دراین مقاله به مهمترین دلایل وقوع سوانح هوایی بالگرد پرداخته شدهاست. برای بررسی این سوانح ازدادههای سوانح هوایی که درایران به وقوع پیوسته وهمچنین دادههای موجوددرسازمان ایکائواستفاده گردید.تاکنون تلاشهای تحقیقاتی بسیاری برای درک دلایل وقوع سوانح انجام شدهاست که بسیاری ازآنهاازگزارشات ودادههای سازمان هوانوردی بینالمللی،ایکائو،استفاده میکنند.متأسفانه،درحالیکه این مطالعات انواع مختلفی ازعوامل سوانح رخ داده رامعرفی میکنند(مانند،از دست دادن کنترل پرواز)،امااکثرآنهانمیتوانند علت اصلی بروزاین سوانح راشناسایی کنند.در کشورماتلاشهای مختلفی دراین زمینه انجام شده امامورد توجه اساسی قرارنگرفتهاست،که این موردسبب شدهاست تانتایج روشن وقابل استنادچندانی ازدلایل اصلی سوانح درایران دردسترس نباشد.همچنین سوانح هوایى درایران به ویژه دردودهه اخیر کاهش معنى دارى رادر تعداد سوانح ویا تلفات ناشى از آنها نشان نمىدهدکه این امر موجب بروز نگرانیهایی شدهاست. در این مقاله برای درک بهتر دلایل وقوع سوانح، یک رویکرد مبتنی بر حالت برای بررسی شکافهای منطقی موجود یا موارد نادیده گرفته شده ارائه میشود. به این منظور در نرمافزار استاتیستیکا یک برنامه نوشته شده که بهطور خودکار حالتها، نشانهها و کدهای اطلاعات مربوط به سوانح را در پایگاه داده شناسایی کرده و سوابقی که بهطور بالقوه پر از اشتباهات است را مورد بررسی قرار میدهد. تجزیه و تحلیل مبتنی بر حالت نشان می دهد پرت شدن حواس خلبانان به اشیاء محیط اطراف اغلب باعث از دست دادن کنترل پرواز شده است (16.7%) که بهطور مستقیم از تجزیه و تحلیلهای معمولی قابل تشخیص نیست. در روش ارائه شده از مدلسازی مبتنی بر حالت استفاده شده که روشی نوین در این حوزه است همچنین ابزار یادگیری ماشین برای دستیابی به نتایج مطلوبتر بکار رفتهاست.
رویکرد مبتنی بر حالت
مدلسازی سوانح هوایی
از دست دادن کنترل پرواز
2020
11
21
157
170
https://www.joae.ir/article_136233_f765fb583f930f45b6c4eb9c6f0e0e7a.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1399
22
2
طراحی بهینه جاذب شوک MR برای ارابه فرود هواپیما
علیرضا
پورموید
کرامت
ملک زاده فرد
محمدعلی
رنجبر
در پژوهش حاضر به طراحی بهینه یک جاذب شوک نیمه فعال مجهز به شیر MR به منظور کاربرد در ارابه فرود اصلی هواپیما پرداخته میشود. در فاز اول این طراحی، ابتدا در حالت غیر فعال بودن جاذب و بر مبنای معیار طراحی نمودار نیرو - جابجایی و در نظر گرفتن یک مقدار بیشینه فشار گاز، ابعاد سیلندر اصلی، سیلندر پیستون، عرض اوریفیس، شعاع و طول شیر مشخص میگردند. در ادامه و در فاز دوم طراحی، با استفاده از اطلاعات به دست آمده در فاز اول و بر مبنای معیارهای عملکردی شیر MR و اصل عدم اشباع مغناطیسی شیر در استفاده حداکثری از ظرفیت کاری سیال MR، طراحی بهینه شیر MR در حجم ثابت شیر و حالت فعال بودن جاذب شوک صورت میپذیرد. در مسیر طراحی اثر پارامترهای هندسی بر روی نیروی جاذب شوک نیز مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده میشود که عرض اوریفیس مؤثرترین و حساسترین پارامتر هندسی در این رابطه میباشد. طراحی بهینه جاذب شوک MR ارابه فرود اصلی هواپیما بر اساس معیارهای عملکردی شیر MR و همچنین بررسی اثر پارامترهای هندسی شیر MR بر روی نیروهای جاذب شوک و خواص مغناطیسی شیر از جمله نوآوریهای پژوهش حاضر میباشد. با توجه به اهمیت و کاربرد جاذب شوک MR، نتایج و دستآوردهای پژوهش حاضر میتواند علاوه بر مورد خاص مورد مطالعه یعنی ارابه فرود هواپیما، در سایر صنایع نیز مورد استفاده قرار گیرد.
جاذب شوک
جاذب شوک MR
ارابه فرود هواپیما
طراحی بهینه
2020
11
21
171
196
https://www.joae.ir/article_137400_4e36d3585d8e4fc06157851db940d933.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1399
22
2
اختصاص وظایف و طراحی مسیر یکپارچه با وجود اهداف متحرک به روش برنامهریزی خطی ابتکاری و منحنیهای دابینز
علی
نگهبان برون
محسن
دهقانی محمدآبادی
پیشرفتهای اخیر در زمینهی اجرای مأموریت و کنترل عاملها، توجهات را به اجرای مأموریتهای مشارکتی معطوف کرده است. در زمینهی اجرای یک مأموریت مشارکتی ناوگان پرندهها، الگوریتم تصمیمگیرنده برای اختصاص وظایف و طراحی مسیر، دو قسمت اصلی در طراحی چنین مأموریتی است. در این مقاله، با ترکیب این دو قسمت به حل مسئله تخصیص وظایف و مسیریابی به صورت یکپارچه پرداخته شدهاست. با الهام از الگوریتم برنامهریزی خطی صحیح، به سبب بهینگی سراسری پاسخ آن، در این پژوهش به توسعهی یک روش تکاملی و سلسله مراتبی بر اساس الگوریتم یاد شده و با قابلیت حل سریعتر مسائل مشارکت عاملها با وجود اهداف متحرک پرداخته شده است. در کنار آن از یک الگوریتم منحنیهای دابینز با قابلیت اعمال مشخصات عملکردی و محدودیتهای حرکتی و دینامیکی جنگندههای بال ثابت در زمان کوتاه و بار محاسباتی پایین استفاده شده است. ضرایب و فواصل حاصل از الگوریتم منحنیهای دابینز به جهت استفاده در الگوریتم اختصاص وظایف توسعه داده شده به-روز رسانی و استفاده میشود. با توجه به اینکه استفاده از اهداف متحرک در پلتفرمهای اختصاص وظایف پیشین مورد بررسی قرار گرفته نشده است، مهمترین نوآوری این مقاله پرداختن به چنین مسألهای و توسعهی یک الگوریتم تکاملی و سلسهمراتبی میباشد. نتایج ارائه شده، مبین عملکرد مناسب و بهینه و سرعت بالاتر رویکرد ارائه شده، نسبت به روشهای کلاسیک میباشد.
اختصاص وظایف
برنامهریزی خطی صحیح
اهداف متحرک
مسیریابی
منحنیهای دابینز
2020
11
21
197
210
https://www.joae.ir/article_137548_40742e9c7e331362ba24d094bf27dca0.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1399
22
2
مطالعه تطبیقی آموزش خلبانی دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری با آموزش خلبانی سایر دانشگاهای مختلف جهان
علیرضا
رودباری
علی
فرهادی
محسن
قیصری
آموزش خلبانی در دانشگاه علوم و فنون هوایی از سه مرحله توسعه، مرحله «ایجاد و سازماندهی» و «رشد و گسترش کمی» را پشست سرگذاشته و در مرحله «تأکید بر کیفیت» می باشد، از این رو این پژوهش با هدف مقایسه تطبیقی آموزش خلبانی دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری با آموزش خلبانی سایر دانشگاه های خلبانی نظامی و غیر نظامی انجام شده است. این تحقیق ازنظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و ازنظر روش توصیفی- تحلیلی است. دادههای لازم با استفاده از مطالعه کتابخانهای جمعآوری و با استفاده از الگوی مطالعه تطبیقی بردی (Breddy) و به روش کیفی مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل مؤسسات آموزش عالی خلبانی AOT آمریکا، ماکسول آمریکا، دانشگاه آریزونا، دانشگاه جنگ پاکستان و دانشگاه جنگ اسرائیل، دانشگاه جامع علمی و کاربردی می باشد که با روش هدفمند انتخاب گردیدند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که در دروس آلات دقیق پرواز، آئرودینامیک، موتور و سیستمهای هواپیما، فیزیولوژی، ناوبری و هواشناسی ازنظر برنامهریزی ساعت درسی تفاوت معناداری بین نمونههای انتخابشده مشاهده نگردید. دانشگاه هوایی شهید ستاری در دروس جنگافزار و علوم نظامی، جنگ الکترونیک نسبت به سایر مراکز موردمطالعه، از برنامهریزی قویتری برخوردار است. در دانشگاه پاکستان در حوزه دروس جنگ و علوم نظامی فعالیت بیشتری بالأخص در دورههای موشکهای بالستیک مشاهده شد. دروس پایه و قوانین هوانوردی در مراکز آموزشی آریزونا به نسبت سایر مؤسسات مورد مطالعه از برنامهریزی قویتری برخوردار است.
مطالعه تطبیقی
آموزش زمینی خلبانی
مدل بردی
2020
11
21
211
226
https://www.joae.ir/article_138173_58c928c70305fd8753a4b630ec662ede.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1399
22
2
تحلیل فرکانسی و بررسی آرایش جریان بر روی دو بال نامحدود با لبه حمله ساده و سینوسی
محمد حسن
جوارشکیان
حسین
جباری
علی
اسماعیلی
در این تحقیق، دیدگاه متفاوتی از بررسی الگو و رفتار جریان آشفته بر روی دو بال لبه ساده و لبه سینوسی با شرطمرزی تناوبی توسط یک روش عددی معرفیشده است. در این شبیهسازی معادلات ناویر-استوکس توسط روش حجم محدود گسسته شده و با استفاده از مدل آشفتگی بهبودیافته (IDDES) حلشده است. به عبارتی در تحقیق حاضر بهمنظور افزایش مانور پذیری یک ریزپرنده با بال ثابت از یک روش کنترل غیر-فعال جریان که از باله شناوری یکگونه خاص نهنگ به نام هامپک (Humpback) الهام گرفتهشده، استفادهشده است. در راستای بررسی نحوی عملکرد این نوع بال نامحدود، عدد رینولدز معادل با در نظر گرفتهشده است. نتایج حاصله نشان از تغییرات گسترده میان این دو نوع بال نامحدود دارد. بهنوعی برخلاف بال نامحدود لبه ساده که الگوی جریان متقارنی دارد، افتوخیزهای شدیدی در توزیع فشار و الگوی جریان بر روی بال نامحدود لبه سینوسی در شرایط ماقبل از واماندگی وجود دارد که متأثر از غلبه جریانهای جانبی بر جریانهای طولی بر روی این دست از بالها است؛ بنابراین بررسی الگوها و تحلیل گردابههای شکلگرفته و فرکانسهای مربوطه بر روی این نوع بال نامحدود همواره میتواند کمک شایانی به شناخت فیزیک جریان بر روی آنها کند که زاویه دید جدیدی برای طراحان اجسام پرنده محسوب شود.
"بال لبه سینوسی"
"کنترل غیرفعال جریان"
"عملکرد آیرودینامیکی"
"رینولدز بحرانی"
"تحلیل فرکانسی"
2020
11
21
227
239
https://www.joae.ir/article_138174_bb59bdfed758a366783012052ce1553c.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1399
22
2
طراحی سناریوی پوشش یک منطقه گسترده مرزی توسط گروهی از پهپادها با قابلیت تمرکز بر نواحی اولویتدار
سید محمد مهدی
دهقان بنادکی
محمد علی
خصالی
الهام
مشرقیان
پوشش مداوم مناطق مرزی گسترده مستلزم بکارگیری گروهی از پهپادهای همکار میباشد. پژوهشهای پیشین به کمک صفحه مجازی مکانی-زمانی زمینهی مقایسه الگوها و سناریوهای مختلف پوشش را بر اساس معیارهایی همچون زمان بازدید مجدد، درصد پوشش مکانی-زمانی و میزان یکنواختی پوشش فراهم نمود. در ادامه این تحقیقات، مقاله حاضر به دنبال استفاده از مفهوم پوشش مکانی-زمانی برای ارائه روند طراحی خودکار سناریوی پوشش با قابلیت تمرکز بر مناطق اولویتدار از قبیل گذرگاهها میباشد. سناریوی طراحی شده بر اساس تعداد و توزیع پهپادها در هر فرودگاه، اختلاف زمانی برخاست پهپادها، الگوی حرکت هر یک از پهپادها و سرعت آنها در طول مسیر توصیف میگردد. تمرکز بیشتر بر مناطق بااهمیت نیز با تعیین اختلاف زمانی برخاستن پهپادها از فرودگاهها و یا تغییر سرعت آنها بر روی مناطق مورد نظر تأمین میشود. فرایند طراحی پیشنهادی قیودی از قبیل حداقل سرعت و حداکثر مداومت پروازی پهپادها، مشخصات مسیر، بار محموله و ... را در تولید مسیرهای مجاز در نظر گرفته و در انتخاب سناریوی نهایی، اولویتهای کاربر را در خصوص کاهش تعداد پهپادها، افزایش میزان پوشش کل منطقه و کاهش حداکثر و متوسط زمان بازدید مجدد مدنظر قرار میدهد. فرایند پیشنهادی در قالب یک نرمافزار پیادهسازی شده و نتایج حاصل از آن قابلیت این روش در طراحی سناریوی مناسب بر اساس مطالبات کاربر و قیود موجود را نشان میدهد. همچنین سناریوی پیشنهادی با حالتی که پوشش همه نقاط ناحیه مرزی از اولویت یکسان برخوردار است، مقایسه شده است.
همکاری پهپادها
حفاظت از مرز
پوشش هوایی
طراحی سناریو پوشش
صفحه مجازی مکانی-زمانی
2020
11
21
240
257
https://www.joae.ir/article_138428_90c58df923b211d278285b610df6d20a.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1399
22
2
تحلیل افت انتقال صوت ورق تقویت شده با گرافن براساس تئوری الاستیسیته سهبعدی
روح الله
طالبی توتی
مصطفی
سلامتی قمصری
مسعود
قصابی
با توجه به اهمیت رفتار سازه در مقابل امواج اکوستیکی، در این مطالعه سعی شده تا افت انتقال صوت ورق کامپوزیتی تقویت شده با گرافن مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. مواد زیادی به منظور افزایش استحکام و بهبود رفتار وایبرواکوستیکی سازههای ساندویچی مورد استفاده قرار گرفتهاند که گرافن یکی از آنها بوده و طی چند سال اخیر محققان زیادی را به پژوهش در این باره واداشته است. به منظور استخراج معادلات حاکم بر مسئله از تئوری الاستیسیته سهبعدی استفاده شده و به منظور حل معادلات روش تحلیلی و دقیق بردار حالت به کار گرفته شده است. برای بررسی اعتبار نتایج بدست آمده به کمک مطالعات پیشین، از دو پژوهش که افت انتقال صوت ورق را بررسی کردهاند، استفاده شده است. در ادامه برای یافتن پارامترهای موثر روی مقدار افت انتقال صوت ورق، تغییرات کسر وزنی گرافن، ضخامت ورق، زاویه موج برخوردی، ضخامت صفحات نازک گرافن (GPLs) و عرض GPL بررسی شده است. در نهایت نتایج عددی حاکی از آن بوده که افزودن گرافن به ماده کامپوزیتی باعث افزایش استحکام آن شده و در نتیجه رفتار سازه را در مقابل فشار امواج اکوستیکی بهبود بخشیده است. همچنین افزایش ضخامت ورق نیز تاثیر مثبتی روی افت انتقال صوت داشته و بررسی تغییرات عرض GPLها با طول ثابت نشان داده که تاثیر چندانی روی رفتار وایبرواکوستیک سازه نخواهد داشت.
: وایبرواکوستیک
افت انتقال صوت
ماده تقویت شده با گرافن
تئوری الاستیسیته سهبعدی
2020
11
21
258
268
https://www.joae.ir/article_138615_9add461fcfbeb434e6d668955629c679.pdf