2024-03-29T10:48:53Z
https://www.joae.ir/?_action=export&rf=summon&issue=16712
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1398
21
1
بررسی جذب انرژی پروفیل استوانهای پر شده با فوم گردایانی در تست شبه استاتیکی
نادر
وحدت آزاد
غلامحسین
لیاقت
اباذر
وحدت آزاد
علی
نگهبان برون
محسن
دهقانی محمد آبادی
برای شناخت هرچه بهتر خواص مکانیکی مواد جاذب ، ضروری است آزمایشهایی برای ارزیابی جاذب صورت گیرد. در سال های اخیر استفاده از فوم تابعی به عنوان جاذب انرژی قابل توجه بوده است. تا کنون فوم تابعی به روش صنعتی تولید نشده است. در تحقیقات قبلی فوم تابعی در نرم افزار مدلسازی شده است. در این مقاله برای اولین بار از ایده تولید فوم تابعی به روش گسسته استفاده میشود. در این آزمایشات حالت گرادیان چگالی در نمونهها مورد آزمون قرار میگیرد فومهای پلییورتان با دانسیته و خواص مکانیکی مختلف تولید شدند و فوم تابعی ساخته شده در داخل پروفیل قرار میگیرند. در این تحقیق فوم های تابعی تولیدشده به صورت گرادیان محوری،گرادیان شعاعی و گرادیانی دو جهته مورد بررسی قرار گرفتند. با انجام آزمایشات بارگذاری فشاری (استاتیک) میتوان خواص مکانیکی بهینه برای طراحی پروفیلهای جاذب ضربه را به دست آورد. نتایج این تحقیق نشان داد انرژی جذب شده بر واحد جرم برای پروفیل تابعی محوری بسیار مطلوب است همچنین ساخت و انجام آزمایش روی نمونه جاذب با مقطع مخروطی از دیگر نوآوریهای این طرح به شمار میآید.
جاذب ضربه
پلییورتان
فوم گرایانی
جذب انرژی
فوم تابعی
2019
05
22
1
10
https://www.joae.ir/article_121884_effdac9c1fd42a5b376554e11d5ec7ff.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1398
21
1
بررسی تجربی و عددی اثر دما بر شکل پایداری و انحنای صفحات دوپایداری نامتقارن هیبریدی
محمد همایون
صدر
مهدی
فضلی
هادی
قشوچی برق
در این مقاله به بررسی تجربی و عددی اثر دما و تغییرات آن بر شکل هندسی و انحنای صفحات مرکب دوپایداری نامتقارن هیبریدی پرداخته شده است. با اضافه کردن لایه آلومینیوم به یک طرف چند لایه مرکب و ایجاد عدم تقارن در صفحه، روشی جدید برای کنترل پذیری سازه در حالت های مختلف پایداری معرفی شده و در همین راستا، اثر اندازه و وجود و یا عدم وجود لایه آلومینیوم بر شکل پایداری و انحنای صفحات مورد بررسی قرار گرفته است. جهت اعتبارسنجی نتایج تجربی نیز از روش عددی استفاده شده است. مقایسه نتایج تجربی و عددی تطابق خوب نتایج را نشان میدهند. تحقیات گسترده ای در خصوص کاربرد سازههای تغییر شکل پذیر بر مبنای صفحات دو پایداری در صنعت هوافضا در حال افزایش بوده و استفاده از ساختارهای یکپارچه هوشمند در این سازهها و بویژه در سازه هواپیما باعث عملکرد مطلوب و مانورپذیری بهتر خواهد شد.
دو پایداری
صفحات نامتقارن هیبریدی
مطالعه عددی و تجربی
2019
05
22
11
18
https://www.joae.ir/article_121886_eab252106c385c9bb358f2b14aa14453.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1398
21
1
حل مسئله زمان بندی چندهدفه ی فرود هواپیما در حالت چندباند
مهدی
یزدانی
زهرا
فرجی مقدم
زهرا
مقدم زرندی
حمل و نقل هوایی به دلیل سرعت، قابلیت اطمینان بالا و مقرون به صرفه بودن در امر انتقال کالا و مسافر یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین وسیله حمل و نقل در سراسر جهان محسوب میشود. با این وجود استفاده از حمل و نقل هوایی با روند صعودی، صنعت هوانوردی را با معضلات عدیدهای از جمله متحمل شدن هزینه تاخیرات و تعجیلات، افزایش آلودگی هوا و آلودگی های زیست محیطی و صوتی روبرو کرده است که افراد درگیر در این حوزه را ترغیب مینماید تا جدیتر به بحث مدیریت بهینه ترافیک هوایی و استفاده موثر از ظرفیت باندها و فرودگاهها تمرکز کنند. در این مقاله مسئله زمانبندی چند هدفه فرود هواپیما به عنوان بخش پیچیده و اساسی مدیریت ترافیکهوایی با توجه به محدودیتهای پنجره زمانی، حداقل زمان جداسازی در حالت چند باند و وابستگی بین باندها در قالب اهداف کمینهسازی مجموع هزینههای زودکرد و دیرکرد و همچنین حداقلسازی مجموع زمان فرودها مورد مطالعه قرار گرفته است. در بخش مطالعات محاسباتی، 5 مسئله با سایزهای کوچک با کمک روش اپسیلون محدودیت حل شده است. همچنین 22 مسئله با سایزهای کوچک و بزرگ با استفاده از دو الگوریتم فراابتکاری چند هدفه NSGA-II و MOPSO حل شده و نتایج آن ها مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج محاسباتی برای 4 شاخص عملکردی حاکی از برتری الگوریتمNSGA-II در شاخص NPS و برتری الگوریتم MOPSO در شاخص MID میباشد. همچنین در دو شاخص SM و RAS نیز عملکرد الگوریتمها یکسان است.
زمان بندی فرود هواپیما
فرودگاه چند باند
مسائل چندهدفه
روش اپسلون محدودیت
الگوریتم فراابتکاری
2019
05
22
19
34
https://www.joae.ir/article_121888_418088e624f102cac1c4abf8657b50d4.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1398
21
1
بهینهسازی چندمعیاری دم و سکان عمودی هواپیمای متعارف
جلال
کریمی
محسن
چگینی
در مقاله حاضر، با هدف ارتقای قابلیتهای عملیاتی وسایل پرندهی موجود، روشی برای بهینهسازی همزمان دم و سکان عمودی یک هواپیما با پیکربندی متعارف ارائه شده است. برای این منظور، کلیه الزامات طراحی این بخش مهم از پیکربندی در غالب یک مساله بهینهسازی چندمعیاری مقید فرموله شده است. قابلیت محاسبه ضرایب آیرودینامیکی و پارامترهای جرمی با تغییر ابعاد هندسی هواپیما ایجاد شده است. به این ترتیب، برای اهداف حساسیتسنجی میتوان تاثیر پارامترهای هندسی پیکربندی بر کیفیت پروازی و عملکردی هواپیما را بهدست آورد. بهعلاوه، در مقاصد بهینهسازی هم میتوان یک بخش از پیکربندی را بهینه نمود در حالیکه اثرات متقابل کلیه اجزای پیکربندی در مساله لحاظ شده است. برای حل از ترکیب الگوریتم ژنتیک مرتبسازی نامغلوب با روش تورنمنت امکانپذیری استفاده شده است.
دم و سکان عمودی
کیفیت پروازی
پایداری دینامیکی
خروج از فرچرخ
تریمپذیری
بهینه چندمعیاری
2019
05
22
35
43
https://www.joae.ir/article_121889_8caa549624e8562d146a77908ed99d92.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1398
21
1
تحلیل پاسخ ارتعاشی مدلهای دینامیکی مختلف بدن خلبان در انجام مانورهای پروازی
حشمتاله
محمدخانلو
محمدرضا
تقی زاده
در این تحقیق، به بررسی پاسخ ارتعاشی مدلهای مختلف بدن خلبان در انجام مانورهای پروازی پرداخته میشود. در این راستا از مدلهای گسسته، شامل مدلهای چهار درجه آزادی و مدل هفت درجه آزادی که جزو مدلهای رایج در این نوع تحلیلها میباشند، استفاده میشود. معادلات دینامیکی حاکم بر حرکت این مدلها از روش نیوتن به دست آمده و با روش عددی رانگ- کوتا در نرم افزار متلب حل میشوند. صحت سنجی هر یک از مدلهای به کار رفته با استفاده از نتایج تحقیقات منتشر شده قبلی انجام میشود. پس از اطمینان از صحت مدلسازی و برنامه نوشته شده، ورودی ناشی از تغییرات شتاب g ثبت شده در تست تجربی حین پرواز و استخراج هفت مانور پروازی، به مدلهای ارتعاشی مختلف اعمال میگردد. از قابلیت انتقال پایه صندلی نسبت به هر یک از اعضای بدن خلبان به عنوان معیار مورد نظر برای تحلیل ارتعاشی استفاده میگردد. نتایج به دست آمده در سه مدل مورد مطالعه نشان میدهند که بیشترین سهم انتقال پذیری در ناحیه قفسه سینه (بالا و پایین) و پس ازآن در ناحیه لگن در مانورهای مختلف قرار دارد. همچنین براساس میزان قابلیت انتقال پذیری و ماکزیمم شتاب g در مانورهای مختلف، اثر آهنگ تغییر شتاب بر قابلیت انتقال پذیری و احساس راحتی خلبان بیش از میزان ماکزیمم شتاب در هر مانور می باشد.
مانور
بدن خلبان
شتاب g
پاسخ ارتعاشی
قابلیت انتقال
2019
05
22
44
56
https://www.joae.ir/article_121890_33d7add37f9c1eec1ea470e5dd0f8a5b.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1398
21
1
تحلیل ارتعاشی و کمانشی پوستههای استوانهای تقویت شده طولی با شرایط مرزی مختلف تحت بار محوری استاتیکی
علی
نوری
سهراب
آسترکی
در این تحقیق، ارتعاشات آزاد پوستههای استوانهای تقویت شده طولی ( استرینگر) به روش تحلیلی با هشت نوع مختلف تکیه گاه ساده و تکیه گاه گیردار مورد بررسی قرار گرفته است. در حل تحلیلی از روش ریتز استفاده شده و تقویت کنندهها بصورت المانهای مجزا در نظر گرفته شدهاند. در برخی از حالتها، پوسته تقویت شده در جهت محوری تحت بار استاتیکی فشاری قرار گرفته است و تکیه گاهها به صورت متحرک محوری همراه با بار میباشند. نتایج تحلیلی فرکانسهای طبیعی با مقادیر تجربی و تحلیلی موجود در مراجع دیگر مقایسه شده است که مطابقت بسیار خوبی مشاهده شده است. به علاوه تغییرات فرکانس های طبیعی، فرکانس پایه و شکل مودهای طبیعی به ازای شرایط مرزی پیش گفته مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و در برخی حالت ها نتایج به دست آمده با نتایج روش المان محدود مقایسه شده است. همچنین اثر خارج از مرکزی تقویت کنندهها بر تغییرات فرکانسهای طبیعی خصوصا فرکانس پایه مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان اثر بارگذاری فشاری استاتیکی محوری و شرایط مرزی بر فرکانسهای طبیعی مورد بررسی قرار گرفته و بار کمانش آنها نیز تعیین گردید.
پوسته استوانهای
تقویت کننده طولی
ارتعاش آزاد
فرکانس طبیعی
کمانش
بار
2019
05
22
57
69
https://www.joae.ir/article_121891_16c9946050d054c0b75ffb1da2135691.pdf