TY - JOUR ID - 149621 TI - تشخیص بقایای اشیاء خارجی (فعال و غیرفعال) و ترک بر روی باند فرودگاه با استفاده از تکنیک‌های بینایی ماشین JO - نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی JA - JOAE LA - fa SN - AU - سبزه پرور, مهدی AU - عباسی ازندریانی, مصطفی AD - مکانیک پرواز و کنترل دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران ایران AD - دانشگاه صنعتی امیر کبیر Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 24 IS - 1 SP - 16 EP - 26 KW - دوربین KW - بینایی ماشین KW - الگوریتم تفریق پس‌زمینه KW - تشخیص بقایای اشیاء خارجی KW - باند فرودگاه DO - 10.22034/joae.2022.303523.1045 N2 - هدف از این مقاله استفاده از تکنیک‌های بینایی ماشین، و پردازش تصاویر ارسالی گرفته شده توسط دوربین برای شناسایی و تشخیص بقایای اشیاء خارجی (فعال و غیر فعال) و ترک‌ها بر روی باند فرودگاه‌ها می‌باشد. تشخیص دادن بقایای اشیاء خارجی و ترک بر روی باند فرودگاه‌ها مسئله قابل توجهی است که می‌تواند سبب وارد شدن آسیب‌های جدی به هواپیما گردد. راه حل پیشنهادی مبتنی بر سیستم بینایی ماشین و پرادزش ویدئو است. هدف اصلی الگوریتم پیشنهادی، تشخیص بقایای اشیاء خارجی می‌باشد. بنابراین مطمئن‌ترین روش برای تشخیص مبتنی بر بینایی ماشین در باند فرودگاه‌ها نظارت ناحیه‌ای به‌صورت فریم به فریم و استفاده از الگوریتم‌های تفریق پس‌زمینه است. با استفاده از داده‌های نزدیک به واقعیت به صورت ویدئو از قبیل (تراشه‌های فلزی، پیچ و واشرها، ابزارآلات، لاشه پرندگان و حیوانات و غیره) و اعمال آنها به الگوریتم تشخیص، خروجی با کارایی بالا و دقیق را بدست آمده است، به‌طوری که الگوریتم قادر به تشخیص بقایای اشیاء خارجی فعال و غیرفعال (واشر‌ها) با مساحت بسیار کوچک 0.0023 (متر مربع) و کارایی 79%، قطعاتی در ابعاد متوسط با مساحت 0.2201 (متر مربع) و کارایی 98%، آتش‌سوزی، حرکت پرندگان و ترک‌ها را با دقت بالا تشخیص داده و هشدار‌های (سطح بالا و پایین) لازم (به‌صورت صوتی (آژیر) و نمایش در نمایشگر کاربر برج مراقبت را جهت توقف پرواز‌ها می‌دهد. تا کاربر برج مراقبت با بهره‌گیری از نمایشگر کاملا گرافیکی و کاربرپسند خود، ابعاد و اندازه و محل دقیق بقایای اشیاء خارجی را در اختیار تیم‌های بازرسی و آتش‌نشانی فرودگاه قرار دهد. UR - https://www.joae.ir/article_149621.html L1 - https://www.joae.ir/article_149621_0eba77685f4bf8194a618a853f0954ac.pdf ER -