TY - JOUR ID - 142147 TI - بررسی عددی تاثیر فینلت‌های مستطیل‌شکل بر نویز لبه فرار صفحه تخت در جریان لایه مرزی آشفته JO - نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی JA - JOAE LA - fa SN - AU - فرمانی, محمد AU - دهقان, علی اکبر AU - ذبیحی‌نژاد, میلاد AD - دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد، ایران AD - پروفسور، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد، ایران AD - دانشجوی دکتری، مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 23 IS - 2 SP - 136 EP - 153 KW - شبیه‌سازی عددی KW - فینلت KW - نویز لبه فرار KW - لایه مرزی آشفته KW - صفحه تخت DO - 10.22034/joae.2021.316457.1074 N2 - در این پژوهش، اثر فینلت‌های مستطیل شکل بر نویز لبه فرار یک صفحه تخت در جریان لایه مرزی آشفته تراکم ناپذیر با عدد ماخ 06/0 به صورت عددی مطالعه شده است. فینلت‌ها در بالادست لبه فرار صفحه تخت و با دو فاصله عرضی 5/1 و 9/0 میلیمتر مدل شده‌اند. برای شبیه‌سازی عددی جریان لایه مرزی آشفته روی صفحه تخت از رهیافت شبیه‌سازی گردابه بزرگ با مدل آشفته‌ساز جریان ورودی لاند در کد متن‌باز اوپنفوم استفاده شده است. ابزار کاوشگر برای داده‌برداری از میدان فشار و سرعت استفاده شده است. کاربرد فینلت‌ها سبب افزایش چگالی طیفی نوسانات فشار در بازه فرکانسی پایین تا میانی و کاهش آن در فرکانس‌های بالا در موقعیت‌های بین و پایین‌دست فینلت‌ها شده است. همچنین طول مشخصه عرضی نوسانات فشار افزایش و سرعت جابجایی ساختارهای گردابه‌ای در محدوده لبه‌فرار صفحه تخت کاهش یافته و کاهش فاصله عرضی فینلت‌ها سبب تشدید اثر آن‌ها شده است. فینلت‌ها سبب کاهش سرعت متوسط و افزایش شدت آشفتگی در محدوده پایین‌دست جریان شده و کاهش فاصله عرضی فینلت‌ها سبب تشکیل یک لایه برشی قویتر بر روی آن‌ها و گسترش محدوده پناهگاه برشی در پایین‌دست فینلت‌ها شده است. با توجه به نتایج پیش‌بینی نویز دوردست با آنالوژی کرل، فینلت‌ها با فاصله عرضی 5/1 میلیمتر سبب کاهش اندک نویز تا حدود 3/0 دسی‌بل و فینلت‌های با فاصله عرضی 9/0 میلیمتر سبب افزایش نویز تا حدود 1 دسی‌بل در محدوده لبه فرار صفحه تخت شده است. UR - https://www.joae.ir/article_142147.html L1 - https://www.joae.ir/article_142147_041078521b4890a1d28ced3ea9ea51a9.pdf ER -