دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکی
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
17359449
21
2
2019
11
22
اولویت بندی عوامل مؤثر بر موفقیت برنامه نگهداری و تعمیرات هواپیما با استفاده از روشهای تصمیم گیری چندمعیاره
1
16
FA
محمد
اعلایی
استادیار، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
mohammad.aelaei@modares.ac.ir
علی
فرهادی
دکترای هوافضا، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
سید علی
خوش چشم
کارشناسی ارشد،دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
لزوم حفظ سرمایههای کشور، استفاده عقلانی و برنامهریزیشده به همراه ارزیابی و نگهداری و تعمیرات بهموقع ماشینآلات و تجهیزات را الزامی میسازد. از این رو این پژوهش با هدف اولویتبندی عوامل مؤثر بر موفقیت اجرای برنامه نگهداری و تعمیرات هواپیما در نهاجا انجام شده است. این پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است که با رویکرد کمّی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان نگهداری و تعمیرات نیروی هوایی ارتش ج.ا.ا میباشند که با یک ضریب حفاظتی، تعداد 75 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب و بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون آماری T استیودنت، ANP فازی و دیمتل فازی استفاده شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که «منابع انسانی»، «منابع سرمایهای»، «عوامل اقتصادی»، «منابع انسانی کارفرمایی» و «سن ناوگان هوایی» بر موفقیت اجرای برنامه نگهداری و تعمیرات تأثیر دارند. از بین این عوامل؛ «منابع انسانی»، «منابع کارفرمایی انسانی»، «منابع سرمایهای» و «سن ناوگان هوایی» بر «عوامل اقتصادی» تاثیر زیادی میگذارند و در نهایت، «عوامل اقتصادی» در رتبه اول، «منابع انسانی کارفرمایی»، «منابع سرمایهای»، «سن ناوگان»و «منابع انسانی» در رتبههای بعدی قرار دارند. به منظور صرفهجویی اقتصادی و مقابله با شرایط خاص حاکم بر کشور (شرایط اقتصادی و سیاسی) در شرایط کنونی که امکان خرید ناوگان را سخت یا غیرممکن میسازد، موضوع نگهداری و تعمیرات بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و از آخرین یافتههای علمی و الگوهای نگهداری و تعمیرات استفاده گردد.
نگهداری و تعمیرات هواپیما,نت پیشگیرانه,ANP فازی,دیمتل فازی
https://www.joae.ir/article_122369.html
https://www.joae.ir/article_122369_840ffba89b33da8dd93d134cc68b3268.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکی
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
17359449
21
2
2019
11
22
تحلیل غیر خطی بیودینامیکی سیستم تعلیق خلبان تحت بارهای تحریک سه محوره
17
28
FA
کرامت
ملک زاده فرد
0000-0002-4725-6949
مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران
kmalekzadeh@mut.ac.ir
علیرضا
پورموید
0000-0002-7217-4582
دانشکده مکانیک، دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)، تهران
pourmoayed@mut.ac.ir
حمیدرضا
نافه کشان فرد
کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، تهران، ایران
انرژی ارتعاشی در تماس مستقیم با اعضاء مختلف بدن، در محدوده فرکانسی خاص میتواند مخاطره آمیز باشد. از طرفی مانورهایی که خلبان در حین پرواز انجام و شتابهای ناگهانی g که به هواپیما وارد میشود بر روی سر و گردن، ستون فقرات و دیگر اعضاء بدن اثرات نامطلوبی داشته و باعث اختلال در اعمال فیزیولوژیکی و روانی خلبان میگردد. در این تحقیق ابتدا با انتخاب یک مدل مناسب از بدن انسان و سپس با استخراج معادلات حرکت، با استفاده از نرمافزار متلب معادلات جابجایی، سرعت و شتاب برای هر یک از اعضاء بدن به دست آمده است. کار جدید در این تحقیق قرار دادن مدل بر روی صندلی با تشکچه از جنس فوم، تشکچه از جنس مواد ویسکوالاستیک و تشکچه از جنس مواد ویسکوالاستیک با وجود سیستم تعلیق صندلی خلبان که دارای فنر و میراکننده غیر خطی میباشد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که در شتاب g بالا سیستم تعلیق خلبان دارای بهترین عملکرد در میرا کردن و جذب انرژی سیستم را دارد. برای حرکتهای کوچک که در فرکانسهای پایین در محدوده 0 تا 30 هرتز اتفاق میافتد سیستم تعلیق صندلی جوابگو نیست و برای بررسی این حالت باید با استفاده از توابع بیودینامیک و رسم نمودارهای آنها در دو حالت بدن در حالت نشسته و بدن در حالت نشسته بر روی تشکچه از جنس فوم مورد بررسی قرار گرفته شود. در این حالت نتایج نشان می دهد که در نمودار جرم ظاهری استفاده از تشکچه از جنس فوم باعث شیفت پیک این نمودار از فرکانس در محدودهی 5 هرتز به فرکانس در محدودهی 13 هرتز میرسد. بنابراین وجود تشکچه برای حفظ سلامتی کاملاً الزامی است.
سیستم تعلیق خلبان,توابع بیودینامیکی,انتقال پذیری,جرم ظاهری,امپدانس مکانیکی
https://www.joae.ir/article_122371.html
https://www.joae.ir/article_122371_ad274460c03e0c4886970c1f2e32d38a.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکی
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
17359449
21
2
2019
11
22
بهینهسازی پارامترهای قانون هدایت تاکتیکی موشک مبتنی بر الگوریتم فرا ابتکاری جستجوی گرانشی
29
35
FA
رضا
بیات تاجور
دانشگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء
r.bayat.tajvar@gmail.com
میثم
سلیمانی ملکان
دانشگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء
امیرحسین
صالحی شایگان
دانشگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء
آنچه در این مطالعه دنبال میشود بهینهسازی قانون هدایت تناسبی دو نقطه موشک مبتنی بر الگوریتم فرابتکاری جستجوی گرانشی است. بدین منظور، نخست به مدلسازی معادلات جرم نقطهای پنجدرجهآزادی موشک میپردازیم. سپس قانون هدایت تناسبی خالص به منظور رهگیری هدف توسط موشک شبیهسازی میشود. در گام بعد، پارامترهای قانون هدایت را توسط الگوریتم جستجوی گرانشی بهینه میکنیم. در نهایت، نتایج مسیر حرکت موشک و هدف در صفحه افق و صفحه قائم، فرامین شتاب و همچنین فاصله ازدستدهی عمود بر خطدید برحسب زمان را رسم خواهیم نمود. همچنین تاثیر جبرانسازی شتاب محوری، جبرانسازی شتاب جاذبه، فرکانس بهروز رسانی فرامینِ شتاب، برد کورشدن جستجوگر و بیشینهی نرخ زاویهای جستجوگر بر قانون هدایت را بررسی خواهیم کرد.
بهینهسازی قانون هدایت تناسبی,قانون هدایت تناسبی دو نقطه,الگوریتم بهینهسازی جستجوی گرانشی,جبران شتاب جاذبه,جبران شتاب محوری
https://www.joae.ir/article_122378.html
https://www.joae.ir/article_122378_3baa94b49016ea8fe54d98579bf686ed.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکی
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
17359449
21
2
2019
11
22
بهینه سازی قانون هدایت مقاوم برای یک پرتابه هوشمند
36
45
FA
رضا
زردشتی
استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی هوافضا
rezazardashti@dena.kntu.ac.ir
محمد
میری
دانشجوی دکتری هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی هوافضا
در این مقاله، یک قانون هدایت مبتنی بر مد لغزشییی برای یک پرتابه هوشییمند به همراه بهینه سییازی ن ارائه شییده اسییت. با توجه به اهمیت<br />شیتا اهدا مانورپذیر به دلیل ماهیت پیییده و ییرقابل دسترسی نها ، کران بالای شتا هد به عنوان ایتشاش در تدوین قانون پیشنهادی<br />در نظر گرفته شیده اسیت . بعلاوه، به منظور تامین رهگیری و برخورد در زمان پروازی محدود، سیح لغزش به صیور حاصلضر فاصله نسبی<br />بین پرتیابیه در نرخ زاوییه خط دیید ) LOS ( ارائیه میشیییود. بیه منظور افزای کار یی رهگیری نیز، پارامترهای ثابت و گینهای طراحی قانون<br />پیشینهادی بر اسا الگوریتم ننتیک نند هدفه ) MOGA ( و با استفاده از یک تابع هد با ترکیبی از معیارهای تلاش کنترلی، خحای فاصله و<br />زمان پرواز، بهینهسیازی میشیوند. بنابراین، قانون مقاوم پیشینهادی، خاصییت بهینگی را نیز دارا میباشید. نتایج شیبیه سیازی منجر به کاه<br />خحای فاصیله، کاه تلاش کنترلی و کاه زمان پرواز شیده اسیت که بیانگر عملکرد بهتر قانون پیشینهادی در مقایسه با دیگر روشهای مورد<br />بحث میباشد.
قانون هدایت مقاوم,ناوبری تناسبی افزوده,الگوریتم ننتیک نند هدفه,هدایت مد لغزشی زمان محدود
https://www.joae.ir/article_122486.html
https://www.joae.ir/article_122486_ac8038ee431ffcd67e69f4a3adfc2d2e.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکی
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
17359449
21
2
2019
11
22
بهبود موقعیتیابی ناوبری تلفیقی با استفاده از شبکهعصبی چندلایه غیرخطی و فیلتر کالمن مقاوم در هنگام قطعی GPS
46
56
FA
علیرضا
ملکیجوان
دانشکده مهندسی برق-دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری- تهران- ایران
مهدی
اصلینژاد
دانشکده مهندسی برق-دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری- تهران- ایران
maslinezhad@yahoo.com
پویا
عباسی
دانشکده مهندسی برق-دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری- تهران- ایران
تعیین موقعیت و جهتیابی دقیق از اصلیترین نیازها جهت ناوبری وسایل نقلیه نظامی میباشد. روشهای مختلفی برای تعیین موقعیت وسیله وجود دارد. سیستم ناوبری اینرسی (INS) یکی از روشهای تعیین موقعیت و وضعیت وسیله نقلیه است که مستقل از فرستنده و لوازم جانبی خارجی کار میکند. به دلیل وجود نویز، بایاس و عوامل تاثیرگذار دیگر، خطای این سامانه در طول زمان همواره افزایشی میباشد، لذا برای دستیابی به دقت بالاتر در ناوبریهای طولانی مدت، حداقل به یک سامانه کمک ناوبری نیاز است. از این رو، اصلاح خطا به کمک تلفیق دادههای INS و سامانه موقعیتیابی جهانی (GPS) با استفاده از فیلتر کالمن توسعهیافته مقاوم (REKF) در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. در هنگام ورود وسایل نقلیه به مناطق دشمن که دارای مسدودکننده سیگنال هستند، سیگنال GPS نیز قطع شده، مشاهدات فیلتر به روزرسانی نشده و در نتیجه، موقعیت نهایی خطای افزایشی خواهد داشت. لذا در این سناریو بجای فیلتر کالمن از شبکه عصبی آموزش دیده شده جهت پیشبینی موقعیت در هنگام قطعی GPS استفاده شده است. به منظور پیادهسازی و تست الگوریتم، سختافزاری با پردازنده و سنسورهای مدنظر طراحی و دادهها را به صورت آنلاین ذخیره و الگوریتم تلفیق دادههای GPS/INS مبتی بر فیلتر کالمن و شبکه عصبی بر آن اعمال شده است. نتایج نشان میدهد خطای موقعیت با استفاده از شبکه عصبی تا حدود 70 درصد در هر سه راستا بهبود داشته است.
سامانه ناوبری اینرسی,سامانه موقعیتیابی جهانی,ناوبری تلفیقی,تلفیق دادهها,شبکه عصبی NAR
https://www.joae.ir/article_122487.html
https://www.joae.ir/article_122487_17ae69d1e54f860abbd1fac055e39236.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکی
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
17359449
21
2
2019
11
22
ردگیری و تعقیب هدف مانوری هوایی با استفاده سنسور تصویری و فاصلهیاب لیزری
57
72
FA
میثم
دلالت
دانشجوی دکتری، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالکاشتر، تهران
مهران
نصرت الهی
دانشیار، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالکاشتر، تهران
nosratolahi@mut.ac.ir
سید حسین
ساداتی
دانشیار، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالکاشتر، تهران
hsadati@aut.ac.ir
ردگیری هدف اساساً یک مساله از نوع تخمین حالت است. متغیرهای حالتهای هدف از قبیل موقعیت، سرعت و شتاب باید از اندازهگیریهای نویزی و اشتباه تخمین زده شوند. تخمین متغیرهای حالت هدف نیازمند استفاده از الگوریتمهایی است که به نام فیلتر شناخته میشوند و مبتنی بر روش تخمین بیزین هستند. فیلترهای تخمین و اکثر الگوریتمهای دیگری که برای تخمین استفاده میشوند، مدل پایه هستند زیرا دانشی از مدل حرکت هدف وجود دارد.کلید موفقیت ردگیری یک هدف در استخراج قابل اجرای اطلاعات مفید در مورد حالت هدف از مشاهدات است و مطمئناً داشتن مدل مناسب از هدف و مشاهده، استخراج اطلاعات را تا حد زیادی تسهیل میسازد. در این مقاله به بررسی و مقایسه عملکرد مدلهای مختلف حرکت هدف در ردگیری یک وسیله پرنده هوایی با استفاده از سنسور تصویری و فاصلهیاب لیزری دقیق پرداخته شد. نتایج این بررسی نشان میدهد که مدل شتاب جرک و مدل شتاب مارکوف در مقایسه با سایر مدلهای حرکت هدف از عملکرد بهتری برخوردارند.
ردگیری هدف,فیلتر کالمن غیرخطی,فیلتر کالمن خنثی (UKF),سنسور تصویری,تخمین حرکت
https://www.joae.ir/article_122497.html
https://www.joae.ir/article_122497_bb2d5bbfbb1dc3fdf98ec2ebe523e4d7.pdf