ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تجربی و عددی اثر تولید کننده گردابه بر الگوی جریان و ضرایب آیرودینامیکی یک مدل بال هواپیمای مسافربری
در این تحقیق به بررسی تجربی و عددی اثر تولید کننده های گردابه بر الگوی جریان روی سطح بالایی یک مدل بال هواپیمای مسافربری و همچنین ضرایب آیرودینامیکی آن پرداخته شده است. ایرفویل مقطع بال NACA 65-210است. تولید کننده های گردابه استفاده شده دارای زوایای سمتی صفر و 15 درجه نسبت به امتداد جریان هستند. آزمایشات تجربی شامل آشکار سازی الگوی جریان بر روی سطح بالایی بال توسط تافت و اندازه گیری نیروهای برآ و پسا می باشند. برای تحلیل عددی جریان از نرم افزار فلوئنت و مدلسازی تنش رینولدز استفاده شده است. بررسی ها در سرعت جریان آزاد 30 متر بر ثانیه که متناظر با عدد رینولدز 265000 است و در زوایای حمله 2- تا 20 درجه انجام شدهاند. نتایج تجربی و عددی نشان می دهند که اضافه نمودن تولید کننده های گردابه به بال باعث افزایش حداکثر ضریب برآ، افزایش زاویه حمله واماندگی و کاهش نیروی پسا می شود. همچنین بیشترین مقدار نیروی برآ و کمترین مقدار نیروی پسا مربوط به بال با تولید کننده گردابه با زاویه سمتی 15 درجه می باشد. در زوایای حمله پایین ( قبل از واماندگی) حل عددی انجام شده تطابق بسیار خوبی با داده های تجربی دارد و در زوایای حمله بالا (بعد از واماندگی و جدایی جریان)، بدلیل پیچیدگی مساله جدایش، نرم افزار فلوئنت از دقت کافی برخوردار نیست.
https://www.joae.ir/article_120376_d1faf3c5db42698a1d920c6ae335d7fc.pdf
2011-11-22
1
16
تولید کننده گردابه
الگوی جریان
ضرایب آیرودینامیکی
تست تونل باد
حل عددی
هواپیمای مسافربری
احمد
شرفی
a_sharafi@alum.sharif.edu
1
LEAD_AUTHOR
احمد
خواه انور
2
AUTHOR
محمد
بخشنده
3
AUTHOR
محمدرضا
محمودی
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بازیابی نرم یک راکت مافوق صوت به کمک ناپایدارسازی
در این تحقیق بازیابی نرم یک راکت مافوق صوت به کمک ناپایدارسازی، توسط یک روش عددی حجم محدود و روش تجربی مورد بررسی قرار گرفته است. در روش عددی مذکور معادلات ناویر استوکس پس از گسستهسازی به روش حجم محدود با استفاده از الگوریتم فشار مبنا توسط یک حل کننده ضمنی حل شده است. در روند حل از ایده برون یا درون یابی مرتبه دوم بالا دست استفاده شده و برای در نظر گرفتن اثر آشفتگی مدل اسپالارت الماراس بکار برده شده است. در روش تجربی یک رادار داپلر بر روی مسیر پرواز پیشبینی شده تنظیم شده و منحنی سرعت-زمان پرتابه هنگامی که از مقابل رادار میگذرد ثبت گردیده است. با توجه به شبیهسازی عددی، ابتدا ضرایب آیرودینامیکی راکت ناپایدار، در سرعت های و زوایای مختلف چرخش محاسبه شده, سپس مدلسازی دینامیک پرواز راکت ناپایدار، با توجه به ضرایب آیرودینامیکی انجام گرفته است. در انتها نتایج تئوریک مذکور با منحنی های تجربی سرعت که توسط رادار داپلر ثبت گردیده، مقایسه شده است.
https://www.joae.ir/article_120377_ad667f79866f048c36bf4294e6e82fbe.pdf
2011-11-22
17
33
آیرودینامیک
پرتابه
ناپایداری
بازیابی نرم
زاویه حمله بالا
مافوق صوت
عباس
خلقانی
akhalghani@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
محمد حسن
جوارشکیان
2
AUTHOR
محمود
پسندیده فرد
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل سه بعدی تاثیر شکل هندسی روزنه های اولیه خنک کاری بر اثربخشی خنک کاری لایه ای و تراست محفظه احتراق
هدف از این مقاله، بررسی تأثیر شکل هندسی روزنه های ابتدایی بر اثربخشی خنک کاری لایه ای و تراست محفظه احتراق می باشد. بدین منظور، از روش عددی برای تحلیل و بررسی کانتور دما و محصولات احتراق استفاده گردید و نتایج بدست آمده با نتایج تجربی مورد مقایسه قرار گرفت و حاکی از تطابق قابل قبولی می باشد. جریان به صورت سه بعدی، پایا، تراکم ناپذیر، لزج، آشفته و همراه با تشعشع در نظر گرفته شد. احتراق موجود در محفظه احتراق مورد نظر به صورت یک احتراق غیر- پیش آمیخته می باشد. در این مقاله از اشکال هندسی دایره، مربع، مستطیل، مثلث متساوی الاضلاع و بیضی استفاده شد. نتایج بدست آمده حاکی از تأثیر قابل توجه شکل هندسی روزنه های اولیه خنک کاری بر اثربخشی خنک کاری لایه ای و تراست تولیدی از محفظه احتراق می باشد. مشاهده گردید که با افزایش طول به عرض روزنه هایی که برای خنک کاری مورد استفاده قرار گرفتند، می توان تراست و اثربخشی خنک کاری لایه ای را به مقدار قابل توجهی افزایش داد و در نهایت توصیه می گردد که برای روزنه های اولیه سیستم خنک کاری، از اشکال هندسی بدون گوشه های نوک تیز (دایره ای و یا بیضی شکل) استفاده گردد.
https://www.joae.ir/article_120378_4bd3218b121bb5990257efe1e224efe9.pdf
2011-11-22
35
47
خنک کاری
اثربخشی خنک کاری لایه ای
تراست
محفظه احتراق
شکل هندسی روزنه های خنک کاری
حسین
مهدوی مقدم
1
AUTHOR
اسدالله
بهمنی
farshidbah@yahoo.com
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تخمین عمر شافت روتور اصلی بالگرد بر مبنای طیف بارگذاری استاندارد
این پژوهش روشی برای تخمین عمر شافت روتور اصلی بالگرد براساس طیف استاندارد سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده آمریکا و بر مبنای روش عمر ایمن ارائه میکند. با توجه به بارگذاری غیرتناسبی و نرمی کم جنس شافت، از معیار صفحه بحرانی فیندلی استفاده شده است. اعمال این معیار به کمک تهیه یک کد مجزا به زبان طراحی پارامتری در نرم افزار انسیس میسر شده است. کد مذکور دامنه تنش برشی را براساس روش کوچکترین دایره محیطی محاسبه و صفحه بحرانی را جستجو میکند. عمر شافت برای بحرانی ترین مانور و برای طیف استاندارد به ترتیب 76 و 1090 ساعت پرواز محاسبه شد. همچنین نمودار حساسیت خستگی رسم و اثر جایگزینی ماده شافت با مواد دیگر بر عمر بررسی شده است. برای اعتبار سنجی نتایج، عمر شافت در گره بحرانی بر اساس بخشنامه AC 27-1B سازمان هوانوردی فدرال محاسبه شده است. تطابق خوبی بین عمر محاسبه شده از معیار فیندلی و عمر محاسبه شده بر اساس AC 27-1B ، مشاهده می گردد.
https://www.joae.ir/article_120379_e074323ae9d69ba12f19ff99be79fbb5.pdf
2011-11-22
49
58
تخمین عمر
بارگذاری غیر تناسبی
روش صفحه بحرانی
شافت روتور اصلی بالگرد
قانون ماینر
محمد
باقری نوری
m.bagherinouri@me.iut.ac.ir
1
LEAD_AUTHOR
محمد رضا
فروزان
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ارتعاشات شیمی ارابه فرود هواپیما
یکی از مسائل بسیار مهم در طراحی ارابه فرود هواپیما، ارتعاشات شیمی است که میتواند در مانورهای زمینی و عملیات فرود و برخاست اتفاق بیفتد. منشا اصلی ارتعاشات شیمی، الاستیسیتهی مکانیزم ارابه و انعطافپذیری چرخها است. در این مطالعه برای بررسی این نوع از ارتعاشات از دو روش تحلیل خطی و غیرخطی استفاده شده است. برای شبیهسازی رفتار چرخ از فرضیه نواری استفاده شده است. الگوی ارایه شده در این مقاله دارای زاویه رو به عقب است و تاثیر زاویه عقبگرد در بازوی موثر ارابه لحاظ شده است. بعد از نوشتن معادلات حاکم و با حل آنها در دو حالت خطی و غیرخطی رفتار دینامیکی سیستم بررسی شده است. پایداری سیستم، بر اساس مدل خطی بررسی شده و تاثیر پارامترهای مختلف بر روی پایداری سیستم مطالعه شده است. همچنین رفتار غیرخطی سیستم در قالب پاسخ زمانی ارایه شده و با نتایج خطی مقایسه شده است. نتایج حاصل از تحلیل غیرخطی، ارتعاشات با دامنه ی محدود را پیشبینی میکند که به ارتعاشات شیمی موسوم است.
https://www.joae.ir/article_120380_98212678bbbdb99489122a91202089da.pdf
2011-11-22
59
69
ارابه ی فرود هواپیما
ارتعاشات شیمی
تحلیل خطی و غیرخطی
ارتعاشات با دامنه محدود
سعید
برناسی
1
AUTHOR
حسن
حدادپور
haddadpour@sharif.edu
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی عوامل موثر در بروز سوانح هوایی
به واسطه اهمیت ایمنی پرواز، شناخت عوامل موثر بر بروز سوانح و رویدادهای هوایی از اهداف مهم صنعت هوانوردی محسوب میشود. در مدلهای ارائه شده بر نقش عوامل انسانی بسیار تاکید شده است. با وجود این تاکیدها، تعداد سوانح در این صنعت کاهش چشمگیری نداشته است. این مهم احتمال وجود عوامل دیگری را در بروز سوانح هوایی مطرح نموده است. بر این اساس، مقاله حاضر با توجه به مطالعه مبانی نظری در حوزه سوانح هوایی به ارائه الگوی عوامل موثر در بروز سوانح هوایی میپردازد. جامعه آماری پژوهش خبرگان سوانح هوایی در صنعت هوانوردی می باشد و با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند به تعیین نمونه پرداخته شد. روش گردآوری دادهها پرسشنامه حضوری و مراجعه به اسناد و مدارک بوده و از روش تحقیق توصیفی- میدانی استفاد شده است. نتایج مقاله حاکی از وجود عواملی است که اصطلاحاً در قالب مدل "سمنان" ارائه شده است. در پایان، بر اساس یافتههای مقاله و در راستای پیادهسازی مدل پیشگفته، پیشنهاداتی ارائه شده است.
https://www.joae.ir/article_120381_d01ea5015cfbb643ded8a24e8a532089.pdf
2011-11-22
71
78
سوانح هوایی
ایمنی هوانوردی
عوامل انسانی
مدل سمنان
محمدرضا
مروی نام
mrm5087@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
محمد
بخشنده
2
AUTHOR
مهدی
خیراندیش
mkheirandish@yahoo.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی خودخلبان با استفاده از روش کنترلکننده استاتیکی شکلدهی حلقه ∞H
در این مقاله خودخلبان مقاوم برای یک رهگیر زمین به هوا برد و ارتفاع کوتاه بدون نیاز به جدولبندی بهره که تضمینکننده پایداری در تمام پوش پروازی رهگیر باشد؛ طراحی شده است. ابتدا با استفاده از ابزار v-gap Metric نقطه کار مناسبی که بتوان با طراحی کنترلکننده مقاوم در آن نقطه، پایداری سیستم حلقه بسته را در تمام پوش پروازی تضمین نمود، انتخاب می شود. سپس دینامیک غیرخطی رهگیر در نقطه انتخاب شده خطی شده و در نهایت کنترلکننده مقاوم شکلدهی حلقه ∞H طراحی شده است. همچنین الگوریتمی به منظور کاهش پیچیدگی طراحی وزنهای شکلدهی حلقه که توصیفکننده کارآیی می باشد، ارائه گردیده که با بهینهسازی این وزنها حاشیه پایداری مقاوم سیستم را به بیشینه محلی میرساند. نشان داده می شود که حاشیه پایداری مقاوم حاصلشده می تواند پایداری رهگیر را برای تمام پوش پروازی تامین نماید.
https://www.joae.ir/article_120382_8aa3cf12deb15033edec00c5b46ebbfd.pdf
2011-11-22
79
94
بهینهسازی وزنها
v-gap metric
کنترل کننده استاتیکی
خودخلبان مقاوم
شکلدهی حلقه ∞H
سید محمد جواد
معافی مدنی
1
AUTHOR
ایمان
محمدزمان
mohammadzaman@modares.ac.ir
2
LEAD_AUTHOR