%0 Journal Article %T طراحی، ساخت و بررسی خواص مکانیکی و الکتریکی کامپوزیت زیست تخریب-پذیر اپوکسی/کنف تولید شده با روش VARTM %J نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی %I دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران مدیر مسئول: دکتر اکبر چراغی سردبیر: دکتر فرهاد جاویدراد دبیر تخصصی و مدیر اجرایی: دکتر وحید خلفی کارشناس نشریه: امیراحسان زمانیان مهندس نیما منصور لکورج ویراستار انگلیسی: دکتر روح اله ملکی %Z 17359449 %A سرخوش, رضا %A عرب قمی, حمید %A فرخ آبادی, امین %D 2022 %\ 04/21/2022 %V 24 %N 1 %P 70-82 %! طراحی، ساخت و بررسی خواص مکانیکی و الکتریکی کامپوزیت زیست تخریب-پذیر اپوکسی/کنف تولید شده با روش VARTM %K کامپوزیت زیست تخریب پذیر %K الیاف کنف %K آزمون کشش %K آزمون خمش سه نقطه %K ثابت دی الکتریک %R 10.22034/joae.2022.315690.1069 %X در این مقاله به طراحی، ساخت و بررسی خواص مکانیکی و الکتریکی یک کامپوزیت زیست تخریب‌پذیر تهیه شده از رزین ML506 و الیاف کنف پرداخته شده است. تولید نمونه‌های کامپوزیتی با استفاده از روش انتقال رزین به داخل قالب به کمک خلاء (VARTM) استفاده شده است. جهت تعیین خواص مکانیکی کامپوزیت، دو آزمون کشش و خمش سه‌نقطه‌ای بر روی نمونه‌ها انجام شده است. مدول الاستیک، تنش تسلیم، تنش نهایی، میزان حداکثر تغیر طول، و میزان چقرمگی از آزمون کشش و استحکام خمشی، مدول الاستیک وتری خمشی از آزمون خمش سه-نقطه به دست آمده است. در ادامه جهت تعیین خواص الکتریکی کامپوزیت، بر روی نمونه‌های تهیه شده، آزمون ثابت دی الکتریک در باند x انجام شد. همچنین تانژانت تلفات کامپوزیت تولید شده به دست آمد. بیشینه استحکام کششی و مدول الاستیک به دست آمده در این پژوهش به ترتیب برابر با 62/42 مگاپاسکال و 4/43 گیگاپاسکال است. میانگین استحکام خمشی و مدول الاستیک وتری خمشی نمونه‌های تولیدی به ترتیب برابر با 99/19 مگاپاسکال و 5/619 گیگاپاسکال است. بیشینه ثابت دی‌الکتریک و تانژانت تلفات نمونه‌های تولیدی در باند x به ترتیب برابر با 4/74 و 0/053 است. درنهایت به منظور اعتبارسنجی نتایج بدست آمده در این تحقیق، نتایج آزمون‌های انجام شده با نتایج سایر مراجع در این زمینه مقایسه شده است. %U https://www.joae.ir/article_149627_cee7fb151561986806cab0efbeb20a19.pdf