%0 Journal Article %T بررسی تأثیر مکان قرارگیری عملگرپلاسما تخلیه سد دی‌الکتریک بر کنترل جریان روی یک ردیف پره کمپرسورمحوری %J نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی %I دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران مدیر مسئول: دکتر اکبر چراغی سردبیر: دکتر فرهاد جاویدراد دبیر تخصصی و مدیر اجرایی: دکتر وحید خلفی کارشناس نشریه: امیراحسان زمانیان مهندس نیما منصور لکورج ویراستار انگلیسی: دکتر روح اله ملکی %Z 17359449 %A ستوده, مسعود %A خوشخو, روح الله %D 2022 %\ 05/10/2022 %V 24 %N 1 %P 57-69 %! بررسی تأثیر مکان قرارگیری عملگرپلاسما تخلیه سد دی‌الکتریک بر کنترل جریان روی یک ردیف پره کمپرسورمحوری %K شبیه سازی عددی %K عملگر پلاسمای تخلیه سد دی الکتریک %K کنترل جریان %K کسکید %K کمپرسور محوری %R 10.22034/joae.2022.316310.1073 %X در دهه گذشته، کنترل جدایش جریان بر سطح کسکید کمپرسور به‌منظور افزایش راندمان و کاهش میزان افت فشار سکون همواره موردتوجه دانشمندان بوده است. یکی از روش های کنترل فعال جریان، استفاده از عملگر پلاسمای تخلیه سد دی الکتریک می باشد. در این تحقیق، تأثیر عملگر پلاسمای تخلیه سد دی‌الکتریک بر کنترل جدایش جریان بر روی سطح پره و پوسته یک ردیف پره کمپرسور محوری شبیه‌سازی‌شده است. معادلات ناویراستوکس به‌صورت، پایا، تراکم پذیر و سه‌بعدی در نظر گرفته‌شده و از مدل اغتشاشی k-w SST ، جهت شبیه سازی جریان مغشوش استفاده‌شده است. نتایج حاصل از شبیه سازی، در ابتدا مورد اعتبارسنجی قرارگرفته و سپس، به بررسی تأثیر قرارگیری عملگرهای پلاسما در سه موقعیت سه مکانی برای استفاده از عملگر پلاسما بر سطح دیواره، بر سطح مکش پره و استفاده هم‌زمان از عملگر پلاسما در هر دو مکان، در زوایای برخورد مختلف جریان پرداخته‌شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که استفاده از عملگر پلاسما بر سطح پوسته نسبت به استفاده از عملگر پلاسما بر سطح مکش، تأثیر بیشتری در بهبود ضریب افت فشار سکون دارد. همچنین، استفاده از عملگر پلاسما بر سطح مکش در زوایای برخورد مثبت و در زاویه برخورد نقطه ی طراحی نسبت به قرارگیری دو نوع دیگر از عملگرهای پلاسما بر کاهش جدایش گوشه مؤثرتر است. %U https://www.joae.ir/article_149626_31bef6c19043dbc02f2713017b1a085d.pdf