%0 Journal Article %T اثر زاویه براده و سرعت برش روی تنش های پسماند در فرآیند خان کشی آلیاژ Ti6Al4V مورد استفاده در موتورهای هوایی %J نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی %I دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران مدیر مسئول: دکتر اکبر چراغی سردبیر: دکتر فرهاد جاویدراد دبیر تخصصی و مدیر اجرایی: دکتر وحید خلفی کارشناس نشریه: امیراحسان زمانیان مهندس نیما منصور لکورج ویراستار انگلیسی: دکتر روح اله ملکی %Z 17359449 %A کاظمی نصرآبادی, محمد %D 2015 %\ 11/22/2015 %V 17 %N 2 %P 73-81 %! اثر زاویه براده و سرعت برش روی تنش های پسماند در فرآیند خان کشی آلیاژ Ti6Al4V مورد استفاده در موتورهای هوایی %K ماشین کاری %K تنش های پسماند %K زاویه براده %K سرعت برشی %K خان کشی %R %X آلیاژهای تیتانیوم به علت خاصیت مقاوم به خوردگی و نسبت مقاومت به وزن عالی، در صناع هوانوردی و هوافضا به طور وسیع مورد استفاده قرار می­ گیرند. فرآیند ماشین­کاری ممکن است خواص ماده و تنش­ های پسماند در سطح یا لایه­ های نزدیک به سطح قطعه­ کار را تحت تاثیر قرار دهد. تنش ­های پسماند نقش مهمی در کارایی قطعات ماشین­کاری شده دارند. این تنش ­ها به پارامترهای ماشین­کاری از قبیل سرعت برشی، نرخ پیشروی و زاویه براده، هندسه ابزار و شرایط روانکاری بستگی دارند. در این تحقیق شبیه­ سازی فرآیند خان­ کشی قطعه­ کار تیتانیومی آلیاژTi6Al4V  در محیط نرم افزار آباکوس انجام می­ گردد. پس از مدل­ سازی فرآیند،  اثر زاویه براده روی تنش­ های پسماند برای زوایای براده 5، 10، 15 و 20 در سرعت­ های برشی 15، 30 و 45 متر بر دقیقه آنالیز شده است. همچنین اثر سرعت برشی روی توزیع تنش­ های پسماند با استفاده از سه مقدار مختلف سرعت برشی 15، 30 و 45 متر بر دقیقه و عمق برشی ثابت 05/0 میلی­متر و زاویه براده 5 درجه مورد بررسی قرار گرفته است. %U https://www.joae.ir/article_121586_ca347a65d4e3bc59fbc525f8ae4a865a.pdf