%0 Journal Article %T بررسی تجربی اثرات بالک شبکه ای بر مشخصات آیرودینامیکی یک مدل‌ بال در عدد رینولدز پایین %J نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی %I دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران مدیر مسئول: دکتر اکبر چراغی سردبیر: دکتر فرهاد جاویدراد دبیر تخصصی و مدیر اجرایی: دکتر وحید خلفی کارشناس نشریه: امیراحسان زمانیان مهندس نیما منصور لکورج ویراستار انگلیسی: دکتر روح اله ملکی %Z 17359449 %A نادری, علیرضا %A ابراهیمیان, حمیدرضا %A شرفی, احمد %D 2014 %\ 11/22/2014 %V 16 %N 2 %P 1-14 %! بررسی تجربی اثرات بالک شبکه ای بر مشخصات آیرودینامیکی یک مدل‌ بال در عدد رینولدز پایین %K بالک شبکه ای %K ضریب برآ %K ضریب پسای القایی %K آشکارسازی جریان %K عدد رینولدز پایین %R %X در این تحقیق، به بررسی تجربی اثر بالک شبکه ­ای و اندازه و تعداد انگشتی­ های آن بر روی الگوی جریان سطح بالایی یک مدل بال و همچنین ضرایب آیرودینامیکی برآ و پسای آن در سرعت پایین پرداخته شده است. بررسی­ ها در سرعت جریان آزاد 7/24 متر بر ثانیه که متناظر با عدد رینولدز 101000 است و در زوایای حمله 2- تا 21 درجه انجام شده­ اند. مدل بال استفاده شده، مستطیل شکل بوده و دارای ضریب منظری 57/4 می­ باشد. ایرفویل مقطع بال NACA 2306 است. آزمایش­ های تجربی شامل آشکارسازی جریان روی سطح بالایی بال توسط تافت و اندازه­گیری ضرآیب برآ و پسا می­ باشند. نتایج نشان می­ دهند که در زوایای حمله پایین، اضافه نمودن بالک تأثیر چندانی بر ضرایب برآ و پسا ندارد، ولی با افزایش زاویه حمله این تأثیر بیشتر می­ شود. همچنین بیشترین مقدار نیروی برآ و کمترین مقدار نیروی پسا مربوط به حالتی است که 4 بالک استفاده شده در نوک بال از بلند به کوتاه نسبت به لبه حمله چیده شده­ اند. %U https://www.joae.ir/article_120997_70251cc39ee7335a87db4410cdab0e2f.pdf