%0 Journal Article %T اثرات شکل و موقعیت پیش بال روی توزیع فشار بال یک مدل هواپیمای مانور پذیر %J نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی %I دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران مدیر مسئول: دکتر اکبر چراغی سردبیر: دکتر فرهاد جاویدراد دبیر تخصصی و مدیر اجرایی: دکتر وحید خلفی کارشناس نشریه: امیراحسان زمانیان مهندس نیما منصور لکورج ویراستار انگلیسی: دکتر روح اله ملکی %Z 17359449 %A شرفی, احمد %A سلطانی, محمد رضا %D 2010 %\ 05/22/2010 %V 12 %N 1 %P 11-31 %! اثرات شکل و موقعیت پیش بال روی توزیع فشار بال یک مدل هواپیمای مانور پذیر %K پیش بال %K بال مثلثی %K زاویه پسگرایی کانارد %K توزیع فشار %K تست تونل باد %R %X در این تحقیق، به منظور بررسی اثرات شکل و موقعیت پیش ­بال بر توزیع فشار بال یک مدل هواپیمای مانورپذیر، آزمایش­ هایی در تونل باد مادون صوت انجام شده است. بال و پیش­ بال هر دو صفحات مثلثی شکل بوده که دارای لبه­ های حمله­ نوک ­تیز می­ باشند. آزمایش ­ها در سرعت جریان آزاد 18 متر بر ثانیه و در زوایای حمله مدل 14 و 18 درجه و زوایای حمله مختلف پیش ­بال انجام شده­­­­­اند. بال اصلی دارای زاویه پسگرائی 60 درجه و پیش ­بال­ ها دارای زاویه پسگرایی 60 و 70 درجه با ضخامت­ های مختلف هستند. اندازه‌گیری­های توزیع سرعت روی بال اصلی برای سه موقعیت بالا، وسط و پائین پیش­بال نسبت به امتداد بال اصلی و اندازه­ گیری توزیع فشار تنها در دو موقعیت وسط و بالای پیش ­بال انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که گردابه لبه حمله تشکیل شده بر سطح بال و پیش­بال با لبه‌های حمله نوک تیز قوی‌تر و بزرگتر از گردابه لبه حمله مربوط به بال با لبه‌های حمله کاملاً گرد است. همچنین برای حالتی که پیش ­بال در موقعیت بالا نسبت به امتداد بال اصلی قرار دارد بیشترین کاهش فشار بر روی سطح بال دیده می­ شود. در ضمن با افزایش زاویه پسگرایی بال و کاهش ضخامت پیش­ بال نیز افت فشار روی بال افزایش می­­یابد. %U https://www.joae.ir/article_120316_92d47a885eb542ddc05b9fe718e0e7c8.pdf