@article { author = {Barati, Ehsan and Kalateh, Mohsen and Rashtbarian, Mohammad}, title = {Strength analysis of aluminum matting plates welded by TIG welding process for airfield repair}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {20}, number = {2}, pages = {16-26}, year = {2018}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {One of the fastest ways to repair a damaged airfield, is using the matting plates. These plates are manufactured with various size and materials. If there is no way to continuously manufacture the plates, one can produce two separately parts of them and weld to each other. In this paper, the strength of a matting plate namely AM-2 welded by TIG welding process has been analyzed. For determination of the landing loads, Hercules C-130 aircraft has been considered. Various values of subgrade CBR have been studied. The joining plan of plates has been considered in such a way that the strength in the weld region be greater than before. The results showed that by using the matting plate welded by TIG welding process, the value of the subgrade CBR should be at least 15. Simulating test with crane has been carried out in this paper and good agreement was found in the results obtained by experimental tests and that evaluated by numerical analyses.}, keywords = {matting plate,transport aircraft,CBR,TIG Welding}, title_fa = {تحلیل استحکام صفحات آلومینیومی جوشکاری شده به روش تیگ قابل کاربرد در ترمیم باند فرودگاه}, abstract_fa = {چنانچه باند فرودگاه دچار آسیب شود، یکی از سریع­ترین راه­های ترمیم باند، استفاده از صفحات ترمیم­کننده باند می­باشد. چنانچه امکان ساخت این صفحات به صورت یکپارچه وجود نداشته باشد، می­توان صفحات را به صورت دوتکه ساخت و سپس آنها را به یکدیگر جوش داد. در این تحقیق، تحلیل استحکام صفحات AM-2 مدنظر است که دارای یک جوش سرتاسری به روش تیگ می­باشد. نیروی وارده از طرف هواپیمای ترابری C-130 بر روی صفحات درنظر گرفته شده و مقادیر مختلفی برای شاخص خاک (CBR) مدنظر قرار گرفته است. طرح اتصال دو قسمت صفحات به گونه­ای درنظر گرفته شده است که در قسمت جوش، تقویت صورت گیرد. نتایج نشان داده است که برای استفاده از نمونه جوشکاری شده به روش تیگ، مقدار شاخص خاک حداقل باید مساوی 15 باشد. با انجام تست شبیه­سازی با کامیون، تطابق خوبی بین نتایج تحلیل نرم­افزاری و نتایج تجربی مشاهده شده است.}, keywords_fa = {صفحه ترمیم,هواپیمای ترابری,شاخص خاک,جوشکاری تیگ}, url = {https://www.joae.ir/article_121876.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_121876_1ca8f8d55beb9cb24a4bf11009014da8.pdf} }