@article { author = {Faghani, Gholamreza and Jafari, Ali}, title = {طراحی و شبیه سازی کنترل پیش بین مدل برای کنترل سوخت موتور توربوجت موشک}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {19}, number = {1}, pages = {1-12}, year = {2017}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {طراحی و شبیه سازی کنترل پیش بین مدل برای کنترل سوخت موتور توربوجت موشک}, abstract_fa = {در این مقاله، طراحی و شبیه سازی کنترل پیش­بین مدل برای کنترل سوخت موتور توربوجت موشک انجام شده است. قیود عملکردی و ساختاری موتور، چالشی برای طراحی کنترل­کننده ایجاد می­کند. سیستم کنترل باید اطمینان دهد که موتور در شرایط سلامت کامل کار می‌کند؛ یعنی بدون فرارفت سرعت شفت، استال کمپرسور، خاموشی محفظه­ احتراق، فرارفت دمای توربین و غیره. در این راستا  نیاز به کنترل­کننده­ای است که بتواند این قیود را ضمن به ­دست آوردن سیگنال کنترل مناسب لحاظ کند. به ­همین دلیل، با استفاده از کنترل پیش­بین مدل و همچنین در نظر گرفتن محدودیت پارامترهای مختلف مانند سرعت دورانی، دمای ورودی به توربین، حاشیه­ استال کمپرسور و غیره، کنترل سوخت موتور توربوجت برای یک مدل خطی از این موتور در یک نقطه­ عملکردی، مورد بررسی قرار گرفته ­است. در پایان نتایج عملکرد این کنترل­کننده، با نتایج حاصل از کنترل­ کننده Min-Max مقایسه و نشان داده ­شد که، در کنترل پیش­بین نسبت به کنترل­ کننده Min-Max، علاوه بر تولید سیگنال کنترلی بهینه، تمامی قیود در محدوده­ موردنظر قرار گرفته­اند. }, keywords_fa = {موتور توربوجت,کنترل سوخت,کنترل پیش بین مدل,کنترل کننده Min-Max,مدل خطی}, url = {https://www.joae.ir/article_121614.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_121614_3983ad4c46b144ce4129c9acf9f01bc4.pdf} }