@article { author = {Sajjadi, Seyyed Meysam and Asadollahi Ghohieh, Abdollah}, title = {The Effect of Blade Surface Roughness on the Transonic 4-stage Axial Compressor Performance}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {14}, number = {2}, pages = {1-10}, year = {2012}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {In this research, An investigation is done to understand the effects of blades surface roughness on the Transonic 4-stageAxial compressor performance parameters. A CFD code, which solves the Reynolds-averaged Navier–Stokes equations, was used to simulate the complicated 3D flow field of the Axial compressor. Numerical results was validated against experimental data of the Axial compressor performance curves. Numerical data showed good agreement with experimental data. Then, the effects of blades surface roughness on the Axial compressor performance parameters at design point was analyzed. Results show that blades surface roughness leads to increase boundary layers and pressure loss and decrease the efficiency and pressure ratio. So efficiency reduction goes up comparing with pressure ratio in the compressor.}, keywords = {Axial Compressor,3D simulation,Blade surface roughness}, title_fa = {تاثیر زبری سطح پره‌ها بر روی عملکرد کمپرسور محوری چهار‌طبقه‌ای گذر‌صوتی}, abstract_fa = {در این تحقیق، تاثیر زبری سطح پره‌ها بر روی پارامترهای عملکردی یک کمپرسور محوری گذرصوتی چهار طبقه‌ای بطور عددی مورد بررسی قرار گرفته است. برای شبیه‌سازی سه‌بعدی میدان جریان پیچیده کمپرسور محوری، از یک کد عددی استفاده شده که قادر به حل معادلات ناویر استوکس رینولدز-متوسط است.  نتایج کد عددی سه‌بعدی با نتایج آزمایشگاهی منحنی‌های عملکردی کمپرسور مورد مقایسه قرار گرفته بطوریکه نتایج نشان دهنده صحت کد عددی می باشد. سپس تاثیر افزایش زبری سطح پره‌های کمپرسور در نقطه طراحی بر روی پارامترهای عملکردی کمپرسور محوری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که زبری سطح پره‌ها سبب افزایش ضخامت لایه مرزی و اتلافات فشار و کاهش راندمان و نسبت فشار کمپرسور می‌گردد که کاهش راندمان نسبت به نسبت فشار بسیار محسوس‌تر می‌باشد.}, keywords_fa = {کمپرسور محوری,شبیه‌سازی سه‌بعدی,زبری سطح پره}, url = {https://www.joae.ir/article_120432.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_120432_9e74ea19266f1a2442b28004a16b8c6e.pdf} }