@article { author = {Bahalou Horeh, Hassan and Ahmadian, Hamid}, title = {A Ritz and Harmonic Balance Solution Method for Dynamic Simulation of a Continuous Rotating System Containing an Active Crack}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {12}, number = {2}, pages = {56-63}, year = {2010}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {Dynamic behavior of a cracked rotor is simulated under the excitation of unbalance and gravity forces. The shaft is modeled using Timoshenko beam segments supported on two visco elastic bearings, and the attached disks are considered to be solid bodies with point connections to the shaft. The presence of a transverse breathing fatigue crack in the shaft cross section is considered which results in a time dependent stiffness. The model is constructed by using the convenient energy method and the crack effect is implemented as a substructure. Response of the system is calculated using a Harmonic Balance Method (HBM). The calculated system response includes run up response and time response. The obtained results are verified by FEM and a good agreement is observed.}, keywords = {cracked shaft,Ritz series,Linear Elastic Fracture Mechanics (LEFM),parametrically exit}, title_fa = {شبیه سازی دینامیکی سامانه دوار پیوسته دارای ترک فعال با استفاده از روش سری های ریتز و حل متوازن بالانس}, abstract_fa = {رفتار دینامیکی یک روتور تحت تحریک نیروهای نامتوازن و وزن شبیه­ سازی شده است. محور با استفاده از قطعات تیر تیموشنکو که بر روی دو یاتاقان ویسکو الاستیک قرار دارد مدل شده و دو دیسک متصل به آن به­ صورت جسم صلب با اتصال نقطه ­ای در نظر گرفته شده است. یک ترک فعال در محور در نظر گرفته شده است که منجر به رفتار پارامتریک سامانه می­ شود. مدل با استفاده از روش­ های انرژی و به­ کارگیری سری­ های ریتز به­ طوریکه بتواند اثرات ترک را دربر گیرد، ساخته شده است. اثر ترک در نقش یک زیرسازه در نظر گرفته شده است که دو قطعه محور را به ­هم متصل می ­کند. پاسخ سامانه کامل با استفاده از روش هارمونیک بالانس به­ دست آمده است. پاسخ محاسبه شده برای سامانه شامل نمودارهای راه­ اندازی روتور و پاسخ زمانی می­ باشد. نتایج به ­دست آمده با استفاده از این روش با نتایج حاصل از روش اجزای محدود مقایسه شد و تطابق خوبی مشاهده شد.}, keywords_fa = {محور ترک دار,سری های ریتز,مکانیک شکست کشسان خطی,رفتار پارامتریک}, url = {https://www.joae.ir/article_120360.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_120360_ef123313dd2f8e6946c90ced5168cb0e.pdf} }