@article { author = {Sabzikaran, Esmaiel and Ghafoori, Davoud and Mahjoub Eshratabadi, Hassan and Joukar, Ali}, title = {شناسایی و تحلیل اثر مهارت های مدیریتی بر ارتقاء بهره وری:مطالعه موردی صنایع پشتیبانی و نوسازی هلیکوپتری ایران (پنها)}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {15}, number = {1}, pages = {1-12}, year = {2013}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناسایی و تحلیل اثر مهارت های مدیریتی بر ارتقاء بهره وری:مطالعه موردی صنایع پشتیبانی و نوسازی هلیکوپتری ایران (پنها)}, abstract_fa = {امروزه، همراستا با تحول در دانش و فناوری مورد استفاده سازمان­ ها، در نوع مهارت های مورد نیاز مدیریت سازمان نیز تغییرات زیادی صورت گرفته است. با توجه به نقش زیربنایی کارکنان در رفع مشکلات و افزایش بهره‌وری، موفقیت هر سازمان تحت تأثیر میزان بکارگیری منابع انسانی متخصص و کارآمد خواهد بود. در واقع همانگونه که مطالعات نشان می دهد، در این شرایط کارکنان و مدیران سازمان نیازمند برخورداری از تخصص ها و مهارت های مختلف و متنوعی می باشند. این موضوع در خصوص مدیران که به عنوان هدایتگران اصلی مجموعه سازمان به شمار می آیند، از اهمیت خاصی برخوردار است. از این رو توجه به شناخت و ارائه مهارت های سطوح مختلف مدیران، می تواند به عنوان یکی از مهمترین بخش­ های فرآیند ارتقاء سطح بهره ­وری در سازمان باشد (به خصوص در صنایع هوافضای کشور). بنابراین این پژوهش تلاش دارد تا با رویکردی کاربردی و با بهره مندی از شیوه توصیفی، ضمن شناسایی ابعاد مختلف مهارت های مورد نیاز مدیران در بخشی از جامعه مدیران صنعت هوانوردی ایران، به بررسی اثر این مهارت ها بر ارتقاء بهره وری سازمانی بپردازد. بر این اساس به کمک تکنیک­ های کیفی (دلفی) و کمی (تحلیل رگرسیون و مدل معادلات ساختاری)، سعی شده است تا در کنار استخراج و شناسایی مهارت های مورد نیاز مدیران (با رویکرد افزایش بهره وری سازمانی)، به معرفی ابعاد مختلف آن در سازمان صنایع پشتیبانی و نوسازی هلیکوپتری ایران (پنها) توجه شود. در نهایت نیز با توجه به نتایج تحقیق، راهکارهایی چونمتمرکز نمودن بر آموزش مهارت های مورد نیاز برای صرفه جویی در بودجه ها و منابع مصرفی سازمان ارائه تا ضمن بهرمندی از این مهارت ها در جهت بهبود و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی جامعه تحقیق مفید اثر واقع گردد.}, keywords_fa = {بهره وری,مدیران,مهارت های مدیران,صنایع هوانوردی}, url = {https://www.joae.ir/article_120971.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_120971_030854d27cac2abe5bef96622de3478a.pdf} } @article { author = {Ardekani, Mohammad Ali and Anvari, Azar and Asghari Tehrani, Pezhman and Ansari, Karim}, title = {بررسی تجربی جریان هوا در لانه‌زنبوری یک تونل باد عمودی}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {15}, number = {1}, pages = {13-21}, year = {2013}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تجربی جریان هوا در لانه‌زنبوری یک تونل باد عمودی}, abstract_fa = {لانه‌زنبوری یکی از اجزای تونل باد بوده که وظیفه اصلی آن یکنواخت نمودن جریان هوا و کاهش زاویه جریان است. لانه زنبوری در بالادست نازل در اتاق آرامش قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه در تونل بادهای بزرگ و عمودی، هزینه‌ ساخت لانه زنبوری بالا بوده و همچنین مشکلات نصب آن زیاد است، ضروریست که نسبت طول به قطر هیدرولیکی لانه‌زنبوری کاهش داده شود. در صورتی‌که این نسبت کاهش یابد، ممکن است عملکرد لانه زنبوری کاهش یابد. در این مقاله، طرحهای مختلفی برای لانه‌زنبوری ارایه شده و کیفیت جریان به صورت تجربی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. به این منظور، جریان در پایین‌دست لانه زنبوری با استفاده از جریان‌سنج سیم داغ و زاویه سنج جریان (Yaw head) اندازه‌گیری و بررسی شده است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که با کاهش نسبت طول به قطر هیدرولیکی لانه زنبوری از 7 به 2، عملکرد لانه زنبوری در تغییر زاویه جریان هوا در بازه °20- تا °20 مناسب بوده است. این نتایج در طراحی یک تونل باد عمودی با نام طرح طوفان مورد استفاده قرار گرفته است. این تونل باد ویژه شبیه‌سازی عملیات چتربازی می‌باشد. از این‌رو می‌توان در طرح تونل باد فوق، طرح لانه زنبوری به شکل مربع و با نسبت 2 را انتخاب نمود و هزینه ساخت آن‌را حدود 60% کاهش داد.}, keywords_fa = {لانه زنبوری,تونل باد,جریان‌سنج سیم داغ,اندازه‌گیری زاویه جریان هوا}, url = {https://www.joae.ir/article_120973.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_120973_36ad94819c3fb7d93508d616b872db69.pdf} } @article { author = {Borjalilu, Naiemeh and Abbasi, Mohammad Sadegh and Ghermezi, Masoud}, title = {ارائه مدل سنجش ارزیابی عملکردتعمیرات ونگهداری هواپیما با تلفیق مدل BSC و EFQM بر اساس روش فرآیند تحلیل شبکه ای فازی (FANP) ( مطالعه موردی : هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران"هما")}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {15}, number = {1}, pages = {23-40}, year = {2013}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارائه مدل سنجش ارزیابی عملکردتعمیرات ونگهداری هواپیما با تلفیق مدل BSC و EFQM بر اساس روش فرآیند تحلیل شبکه ای فازی (FANP) ( مطالعه موردی : هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران"هما")}, abstract_fa = {در فضای رقابتی کسب وکار امروز، با عنایت به روند جهانی شدن و با توجه به استانداردهای جهانی و لزوم بکارگیری روش های نوین در ارائه خدمات نگهداری و تعمیر هواپیما، ارزیابی و سنجش عملکرد و یافتن شیوه های علمی برای کنترل و ایجاد بهبود مستمر فرآیندهای نت، از نیازهای اساسی صنعت حمل ونقل هوایی کشور بشمار می رود. اما سوال اصلی در این مقاله چگونگی ایجاد یک روش تصمیم گیری منسجم و ارائه یک مدل ریاضی جامع (برای ایجاد درک کلی و واقع بینانه ومنطقی، همراه با اعمال نظرات سازگار خبرگان و مدیران سازمان)،  برای سنجش عملکرد "نت" می باشد، که در روش های کنونی دیده نشده است. روش معرفی شده در این مقاله، فرآیند تحلیل شبکه ای فازی (FNAP) به منظور بکارگیری مقایسات واقع بینانه، دقیق، دو به دو و اعمال استنباط ذهنی خبرگان سازمان است. هدف از این مقاله بکارگیری این روش برای تعیین ضرایب اهمیت و رتبه بندی معیارها و شاخص‌ها با  تعیین شاخص‌های کلیدی با رویکرد بومی سازی آنها در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران"هما" است. به طوریکه تعیین این شاخص ها، از طریق تلفیق مدل هایBSC و EFQM ، انجام شده است. نتایج بدست آمده از به کارگیری این مدل، در قالب سه معیار (نیروی انسانی، ایمنی و کیفیت و مدیریت وبرنامه ریزی) و هجده شاخص کلیدی است که ابزار موثری را برای تصمیم گیری در اختیار مدیران قرار خواهد داد که می تواند جهت بهبود مستمر فرآیندها از طریق نظارت ، پایش شاخص های ارائه شده و مقایسه نتایج حاصله با وضعیت مطلوب، به کار گرفته شود.  سپس علل نوسان های شاخص ها، عارضه یابی و راهکارهای بهبود بهره وری مطرح می شود، که نتایج قابل توجه ای را به مدیران در راستای سیاستگذاری، ارائه می دهد.}, keywords_fa = {مدیریت تعمیر و نگهداری,شاخص های کلیدی عملکرد,فرآیند تحلیل شبکه ای فازی}, url = {https://www.joae.ir/article_120974.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_120974_42d9eaa5d0847dafd2cac1ca367c6935.pdf} } @article { author = {Jalali Naini, Seyyed Hamid}, title = {تحلیل فاصله خطای بی بعد ناشی از سیستم کنترل ناکمینه فاز در حضور اثر رادوم و اهداف با مانور}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {15}, number = {1}, pages = {42-54}, year = {2013}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل فاصله خطای بی بعد ناشی از سیستم کنترل ناکمینه فاز در حضور اثر رادوم و اهداف با مانور}, abstract_fa = {در این مقاله، اثر سیستم کنترل ناکمینه فاز در فاصله خطای یک دسته از قوانین هدایت تک ­بعدی شده به ازای خطای سمت اولیه و همچنین برای اهداف با مانورهای ثابت و متغیر شامل مانورهای شیب و سینوسی ارائه شده است. دینامیک سیستم هدایت و کنترل با یک تابع تبدیل مرتبه پنجم با اعمال اثر اشباع شتاب و در حضور اثر رادوم مدل شده­ است. به‌عبارت دقیق­تر، جستجوگر و فیلتر نویز هر کدام با یک تابع تبدیل مرتبه اول و دینامیک سیستم کنترل و بدنه مجموعاً با یک تابع تبدیل مرتبه سوم ناکمینه فاز مدل شده­ است. تحلیل فاصله خطا با استفاده از بی ­بعدسازی معادلات و رسم نمودارهای بی ­بعد  انجام شده ­است که منجر به ارائه نمودارهای مفیدی برای بررسی رفتار پارامترهای مختلف بخصوص اثر صفر ناکمینه فاز جهت تحلیل، اصلاح و طراحی یک دسته از قوانین هدایت خطی و غیرخطی می ­شود.}, keywords_fa = {فاصله خطا,ناکمینه فاز,اثر رادوم,معادلات بی بعد}, url = {https://www.joae.ir/article_120975.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_120975_a6daf30e27f1905af76bae38a9cb4308.pdf} } @article { author = {Abbasi, Yousef and Mousavian, Seyyed Aliakbar and Basohbat Novinzadeh, Alireza}, title = {کنترل آرایش ربات‌های هوایی در مسیر معین مبتنی بر پردازش تصویر در شرایط نارسایی ارتباطی میان عضوی}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {15}, number = {1}, pages = {55-68}, year = {2013}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {کنترل آرایش ربات‌های هوایی در مسیر معین مبتنی بر پردازش تصویر در شرایط نارسایی ارتباطی میان عضوی}, abstract_fa = {در این مقاله به کنترل آرایش مبتنی بر پردازش تصویر یک آرایش راهبر-پیرو در شرایط نارسایی ارتباطی بین عضوها پرداخته شده است. عضو پیرو بدون نیاز به ارتباط مخابراتی، صرفاً با حسگر تصویری و پردازش تصویرهای آن، زاویه خط دید و فاصله خود نسبت به ربات هوایی راهبر را به دست آورده و با استفاده از آن‌ها سرعت و زاویه مسیر آن عضو را محاسبه می‌کند. با استفاده از روش کنترلی مدل پیش‌بین، حتی در شرایطی که ارتباط تصویری بین دو عضو دچار اختلال می‌شود آرایش پروازی کنترل شده و عضو پیرو در فاصله و زاویه مطلوب نسبت به عضو راهبر به پرواز خود ادامه داده است. ورودی‌های سیستم کنترل عضو پیرو به صورت شتاب‌های مماس و عمود بر بردار سرعت به دست آمده است. نتایج شبیه‌سازی ارائه شده، کنترل آرایش را هم در حالت بدون نارسایی ارتباطی و هم با وجود این نارسایی نشان می‌دهد.}, keywords_fa = {کنترل آرایش,راهبر-پیرو,پردازش تصویر,نارسایی ارتباطی}, url = {https://www.joae.ir/article_120976.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_120976_3e925b75f4aa33dc35a91e47219621bb.pdf} } @article { author = {Mazaheri, Karim and Charlang Kiani, Kiarash and Nejati, Ashkan}, title = {بهبود اندرکنش موج ضربه ای و لایه مرزی در جریان گذر صوت با استفاده از برجستگی کنترل موج ضربه ای}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {15}, number = {1}, pages = {69-82}, year = {2013}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بهبود اندرکنش موج ضربه ای و لایه مرزی در جریان گذر صوت با استفاده از برجستگی کنترل موج ضربه ای}, abstract_fa = {مهمترین عامل جهش پسا در جریان گذر صوتی، وقوع امواج ضرب ه­ای قدرتمند، اندرکنش آن با لایه مرزی و جدایش احتمالی جریان از سطوح آیرودینامیکی می باشد. بهبود این اندرکنش با استفاده ازبرجستگی کنترل موج ضربه ­ای سبب می­ گردد بتوان در محدوده­ای از سرعت­ های خارج از نقطه طراحی کاهش قابل توجه پسای ناشی از امواج ضربه ­ای را تجربه کرد. در این تحقیق برای یافتن شکل هندسه و موقعیت بهینه قرار گیری برجستگی کنترل موج ضربه­ ای از الگوریتم تکامل تفاضلی استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان می­ دهد تاثیر برجستگی کنترل موج ضربه­ ای در کاهش پسا و بهبود عملکرد آیرودینامیکی برای ایرفویل­ کاملاً تابعی از شرایط پرواز می­ باشد؛ کارایی سیستم برجستگی به منظور کاهش پسا و افزایش عملکرد آیرودینامیکی در گستره مناسب از سرعت­ های خارج از نقطه طراحی قابل ملاحظه است؛ مسئله جدایش لایه مرزی در پایین دست ناحیه برجستگی و نیز وقوع امواج ضربه­ ای نوسانی و به تبع آن پدید آمدن بارهای سیکلی شدید بر سطوح آیرودینامیکی عامل اصلی محدود شدن استفاده از این فناوری در شرایط وقوع امواج ضربه­ ای قدرتمند می­ باشد.}, keywords_fa = {جریان گذر صوت,موج ضربه ای,لایه مرزی,کاهش پسا,برجستگی کنترل موج ضربه ای,بهینه سازی}, url = {https://www.joae.ir/article_120977.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_120977_d7a82927d13688f4e4f3e66296a43a11.pdf} } @article { author = {Khalghani, Abbas and Javareshkian, Mohammad Hassan and Pasandideh Fard, Mahmoud}, title = {مقایسه عملکرد طرح بالک کانارد، طرح دماغه مفصلی و طرح دماغه انعطاف‌پذیر در هدایت موشک مافوق صوت}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {15}, number = {1}, pages = {84-96}, year = {2013}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه عملکرد طرح بالک کانارد، طرح دماغه مفصلی و طرح دماغه انعطاف‌پذیر در هدایت موشک مافوق صوت}, abstract_fa = {در تحقیق حاضر، جریان سه‌بعدی لزج در اطراف پرنده مافوق صوت با سه روش هدایت، شبیه‌سازی و نتایج حاصل بررسی می‌شود. حرکت دماغه می‌تواند توسط یک مفصل و یا به صورت انعطاف‌پذیری پیوسته باشد. مقایسه طرح دماغه انعطاف‌پذیر و بالک کانارد در ماخ 3 و با زاویه تریم یکسان نشان می‌دهد ضریب پسای طرح بالک کانارد در شروع فرمان بیشتر ولی در وضعیت تریم کمتر و ضریب برآی آن در شروع فرمان کمتر ولی در وضعیت تریم بیشتر است. از سوی دیگر طرح دماغه انعطاف‌پذیر در شروع فرامین بسیار قوی‌تر اعمال می‌کند و این برتری تا وضعیت پایدار ادامه دارد. دماغه مفصلی و دماغه انعطاف‌پذیر زاویه تریم تقریباً یکسانی دارند. چه در شروع فرمان و چه در زاویه تریم، ضریب پسای دماغه مفصلی بیشتر از طرح دماغه انعطاف‌پذیر است و ضریب برآی آن کمتر است. همچنین قدرت فرمان دماغه انعطاف‌پذیر کمی بیشتر است. با افزایش عدد ماخ، زاویه تریم هر سه طرح بزرگ‌تر می‌شود. فرامین دماغه خمیده در ماخ 5 شدیداً تقویت می‌شود ولی فرامین بالک کانارد رشد کمتری دارد. دماغه مفصلی و دماغه انعطاف‌پذیر در ماخ 5 نیز زاویه تریم تقریباً یکسانی دارند و با افزایش عدد ماخ نیروی پسا و قدرت فرامین در این دو طرح به هم نزدیکتر شده ولی قدرت مانور دماغه انعطاف‌پذیر بهبود بیشتری می‌یابد.}, keywords_fa = {آیرودینامیک,دماغه متحرک,هدایت با بالک کانارد,بدنه انعطاف‌پذیر}, url = {https://www.joae.ir/article_120978.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_120978_45f4be3cc9831265ace1a9235c62dd58.pdf} }