بررسی آیرودینامیکی سامانه کنترلی کورو فلپ در یک مدل هواپیمای بدون سرنشین بال پرنده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مکانیک.دانشکده مهندسی. دانشگاه فردوسی مشهد.

2 گروه مکانیک دانشگده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

10.22034/joae.2022.155084

چکیده

در این پژوهش یکی از سامانه کنترلی پرکاربرد هواپیماهای بدون دم، با نام کورو فلپ توسط روش عددی، شبیه‌سازی‌شده و جهت بازشوندگی مناسب این سامانه موردبررسی قرارگرفته است. سامانه مذکور با ایجاد اختلاف پسا در دو طرف هواپیما، گشتاور لازم جهت، گردش هواپیما و کنترل سمتی را ایجاد می‌کند. این سامانه از دو صفحه متحرک تشکیل‌شده است که به‌صورت خلاف یکدیگر منحرف‌شده تا نیروی برآی یکدیگر را خنثی و پسای لازم را تولید نماید. یکی از مسائل مهم در سامانه‌های کنترلی، کاهش گشتاورهای مزاحم است. معین کردن مناسب‌ترین جهت بازشوندگی با کمترین پسا و گشتاور مزاحم و افزایش گشتاورهای مفید، هدف این پژوهش است. به این منظور، اندازه‌گیری این گشتاورها و نیروها در دو حالت بازشوندگی عادی و معکوس مقایسه می‌گردد. پهپاد موردبررسی از نوع لامبدا شکل بانام سویینگ می‌باشد. آزمایش‌های انجام‌شده در زوایای حمله 0 تا 12 درجه برای سه حالت زاویه بازشوندگی صورت پذیرفته است. شبکه‌بندی ایجادشده به‌صورت بی‌سازمان می‌باشد. در این شبیه‌سازی معادلات پیوستگی، مومنتم و اسکالر پس از گسسته سازی با روش حجم محدود، توسط الگوریتم سیمپل سی حل گردیده‌ است، همچنین از مدل آشفتگی (کا-امگا-اس اس تی) استفاده شده است. در این پژوهش جهت برعکس بازشوندگی سامانه کورو فلپ، برخلاف جهت بازشوندگی معمول آن که در برخی از مقالات به آن اشاره ‌شده است، از نتیجه بهتری برخوردار بوده، به‌طوری‌که در زوایای حمله بالا، این جهت بازشوندگی، بین 5 تا 32 درصد پسای کمتر و 5/10 تا 35 درصد گشتاور گردشی بیشتری را در کنار کاهش گشتاورهای مزاحم، تولید کرده است.

کلیدواژه‌ها



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 31 مرداد 1401
  • تاریخ دریافت: 25 تیر 1401
  • تاریخ بازنگری: 26 مرداد 1401
  • تاریخ پذیرش: 27 مرداد 1401