حل مسئله زمان بندی چندهدفه ی فرود هواپیما در حالت چندباند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

حمل و نقل هوایی به دلیل سرعت، قابلیت اطمینان بالا و مقرون به صرفه بودن در امر انتقال کالا و مسافر یکی از محبوب­ترین و پرطرفدارترین وسیله حمل و نقل در سراسر جهان محسوب می­شود. با این وجود استفاده از حمل و نقل هوایی با روند صعودی، صنعت هوانوردی را با معضلات عدیده­ای از جمله متحمل شدن هزینه تاخیرات و تعجیلات، افزایش آلودگی هوا­  و آلودگی های زیست محیطی و صوتی روبرو کرده است که افراد درگیر در این حوزه را ترغیب می­نماید تا جدی­تر به بحث مدیریت بهینه ترافیک ­هوایی و استفاده موثر از ظرفیت باندها و فرودگاه­ها تمرکز کنند. در این مقاله مسئله زمان­بندی چند هدفه فرود هواپیما به عنوان بخش پیچیده و اساسی مدیریت ترافیک­هوایی با توجه به محدودیت­های پنجره زمانی، حداقل زمان جداسازی در حالت چند باند و وابستگی بین باندها در قالب اهداف کمینه‌سازی مجموع هزینه­های زودکرد و دیرکرد و همچنین حداقل­سازی مجموع زمان فرودها مورد مطالعه قرار گرفته است. در بخش مطالعات محاسباتی، 5 مسئله با سایزهای کوچک با کمک روش اپسیلون محدودیت حل شده است. همچنین 22 مسئله با سایزهای کوچک و بزرگ با استفاده از دو الگوریتم فراابتکاری چند هدفه NSGA-II   و MOPSO حل شده و نتایج آن ها مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج محاسباتی برای 4 شاخص عملکردی حاکی از برتری الگوریتمNSGA-II  در شاخص NPS و برتری الگوریتم MOPSO در شاخص MID می‌باشد. همچنین در دو شاخص SM و RAS نیز عملکرد الگوریتم­ها یکسان است.

کلیدواژه‌ها