در پژوهش حاضر مسئله بهینهسازی طراحی مفهومی چندموضوعی و چندمنظوره یک پرتابه هوایی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. این امر بر پایه توسعه یک مدل دینامیک پروازی سه درجه آزادی و مد نظر قرار دادن کلیه محدودیت های سیستمی صورت گرفته است. به منظور دستیابی به حداکثر وزن محموله و حداکثر برد، زمینه های پایداری، وزن و بالانس، آیرودینامیک و مسیر حرکت مطلوب به عنوان موضوعات اصلی در مرحله طراحی مفهومی پرتابه هوایی انتخاب گردیده و برای هر یک، مدلی مناسب با سطح صحت متوسط به کار گرفته شده است. مسئله بهینه سازی نتیجه شده شامل 14 متغیر طراحی و دو تابع هدف که همان وزن محموله و برد پرتابه هوایی است، میباشد. به منظور ارزیابی طرح بهینه شده، تحلیل های آماری روی طرح پایه و طرح بهینه بر اساس معیار عملکرد و رعایت محدودیتها صورت گرفته و مقایسه شدهاند که نشانگر عملکرد بهتر طرح بهینه به دست آمده میباشند. در نهایت، با توجه به نامعینی های حاکم بر شرایط اولیه رهاسازی و به منظور تحلیل حساسیت برد پرتـابه نسبت به تغییـرات شرایط اولیه از حالت ایـده آل و ارزیابی طرح نهایی، شبیـه سازیهای مونت کارلو بر روی طرح بهینه نیز انجام شده است.
پورتاکدوست, سید حسین, موسوی, سید جواد, & جمالی, سجاد. (1393). طراحی بهینه چندموضوعی و چندمنظوره پرتابه با استفاده از الگوریتم تکاملی NSGA-II. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 16(1), 17-32.
MLA
سید حسین پورتاکدوست; سید جواد موسوی; سجاد جمالی. "طراحی بهینه چندموضوعی و چندمنظوره پرتابه با استفاده از الگوریتم تکاملی NSGA-II". نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 16, 1, 1393, 17-32.
HARVARD
پورتاکدوست, سید حسین, موسوی, سید جواد, جمالی, سجاد. (1393). 'طراحی بهینه چندموضوعی و چندمنظوره پرتابه با استفاده از الگوریتم تکاملی NSGA-II', نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 16(1), pp. 17-32.
VANCOUVER
پورتاکدوست, سید حسین, موسوی, سید جواد, جمالی, سجاد. طراحی بهینه چندموضوعی و چندمنظوره پرتابه با استفاده از الگوریتم تکاملی NSGA-II. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 1393; 16(1): 17-32.