در این تحقیق، به منظور بررسی اثرات شکل و موقعیت پیش بال بر توزیع فشار بال یک مدل هواپیمای مانورپذیر، آزمایش هایی در تونل باد مادون صوت انجام شده است. بال و پیش بال هر دو صفحات مثلثی شکل بوده که دارای لبه های حمله نوک تیز می باشند. آزمایش ها در سرعت جریان آزاد 18 متر بر ثانیه و در زوایای حمله مدل 14 و 18 درجه و زوایای حمله مختلف پیش بال انجام شدهاند. بال اصلی دارای زاویه پسگرائی 60 درجه و پیش بال ها دارای زاویه پسگرایی 60 و 70 درجه با ضخامت های مختلف هستند. اندازهگیریهای توزیع سرعت روی بال اصلی برای سه موقعیت بالا، وسط و پائین پیشبال نسبت به امتداد بال اصلی و اندازه گیری توزیع فشار تنها در دو موقعیت وسط و بالای پیش بال انجام شده است. نتایج نشان میدهد که گردابه لبه حمله تشکیل شده بر سطح بال و پیشبال با لبههای حمله نوک تیز قویتر و بزرگتر از گردابه لبه حمله مربوط به بال با لبههای حمله کاملاً گرد است. همچنین برای حالتی که پیش بال در موقعیت بالا نسبت به امتداد بال اصلی قرار دارد بیشترین کاهش فشار بر روی سطح بال دیده می شود. در ضمن با افزایش زاویه پسگرایی بال و کاهش ضخامت پیش بال نیز افت فشار روی بال افزایش مییابد.
شرفی, احمد, & سلطانی, محمد رضا. (1389). اثرات شکل و موقعیت پیش بال روی توزیع فشار بال یک مدل هواپیمای مانور پذیر. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 12(1), 11-31.
MLA
احمد شرفی; محمد رضا سلطانی. "اثرات شکل و موقعیت پیش بال روی توزیع فشار بال یک مدل هواپیمای مانور پذیر". نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 12, 1, 1389, 11-31.
HARVARD
شرفی, احمد, سلطانی, محمد رضا. (1389). 'اثرات شکل و موقعیت پیش بال روی توزیع فشار بال یک مدل هواپیمای مانور پذیر', نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 12(1), pp. 11-31.
VANCOUVER
شرفی, احمد, سلطانی, محمد رضا. اثرات شکل و موقعیت پیش بال روی توزیع فشار بال یک مدل هواپیمای مانور پذیر. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 1389; 12(1): 11-31.