دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944918120160521Free Vibration Analysis of Longitudinally Stiffened Cylindrical Shells with Different Types of Boundary Conditions Using Analytical and Experimental Methodsارتعاشات آزاد پوسته های استوانه ای تقویت شده طولی با شرایط مرزی مختلف به روش های تحلیلی و تجربی111121594FAمرتضی باقریJournal Article20201229<span>In this research, the free vibration analysis of cylindrical shells with longitudinal stiffeners, i.e. stringer with two methods of analytical and experimental for different boundary condition is investigated. Ritz method is applied in analytical solution while stiffeners treated as discrete elements. Also, in experimental method the modal testing is performed. Different types of simply supported, different types of clamped and also free boundary conditions are considered. Some analytical results for natural frequencies are compared with other’s experimental and analytical results, and hence with experimental results of this research, which showed good agreement. Furthermore, variations of natural frequencies, fundamental frequency and natural mode shapes for different types of boundary conditions are considered.</span><span>در این تحقیق ارتعاشات آزاد پوسته های استوانه ای تقویت شده طولی (استرینگر) به دو روش تحلیلی و تجربی با شرایط مرزی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است</span><span dir="LTR">.</span><span> در حل تحلیلی از روش ریتز استفاده شده و تقویت کننده ها به صورت المان های مجزا در نظر گرفته شده اند. همچنین در روش تجربی آزمایش مودال انجام شده است. شرایط مرزی مختلف شامل چند نوع مختلف تکیه گاه ساده، چند نوع مختلف تکیه گاه گیردار و تکیه گاه آزاد می باشد. برخی نتایج تحلیلی فرکانس های طبیعی با مقادیر تجربی و تحلیلی موجود در مراجع دیگر و همچنین با کار تجربی انجام شده در این تحقیق، مقایسه شده است که مطابقت بسیار خوبی بین نتایج تحلیلی و تجربی مشاهده شده است. به علاوه تغییرات فرکانس های طبیعی، فرکانس پایه و شکل مودهای طبیعی به ازای شرایط مرزی مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.</span>https://www.joae.ir/article_121594_33792aaca8f36708b35128fa1f5abbd8.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944918120160521Academic Entrepreneurship in the Field of Aviation of Iran: A Case Study of Shahid Sattari Aeronautical University Of Science and Technologyکارآفرینی دانشگاهی در حوزه هوانوردی ایران: مطالعه موردی دانشگاه علوم و فنون هوایی1233121596FAحسن محجوب عشرت آبادیJournal Article20201229<span>The present study aims to explain entrepreneurship at the air University. In terms of data collection the research method is descriptive. The population consisted of all faculty members experienced in Academic entrepreneurship. Using purposive sampling, 29 samples were selected by snowball technique. To measure the "entrepreneurial orientation" five components of innovativeness, proactiveness, risk-taking, competitive aggressiveness and autonomy and to measure "academic entrepreneurship" three components of novelty- seeking, advantage-seeking and opportunity- seeking was considered. In determining the validity of questionnaire of this study was greater emphasis on content validity. Cranach’s alpha reliability coefficient was used to determine reliability of questionnaire. In order to analyze data t</span><span dir="rtl">-</span><span> test was used to check the status of existing components. The chi-square test to check the current status of indices and to examine the relationship between the variables, structural equations and path analysis with PLS software is used. The total average score of risk-taking 2.61, competitive aggressiveness 2.69 and autonomy 2.89, innovativeness component 2.81, proactiveness 3.16 ,novelty- seeking 2.30, advantage-seeking 2.72 and opportunity- seeking 2.59. The result of structural equations analysis indicates that entrepreneurial orientation has a positive effect on academic entrepreneurship.</span><span>پژوهش حاضر، با هدف تبیین کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه هوائی شهید ستاری صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی است، جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی صاحب تجربه در زمینه کارآفرینی دانشگاهی میباشند. با استفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد 29 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد که گزینش آنها با استفاده از تکنیک گلوله برفی صورت گرفت. برای سنجش متغیر "گرایش کارآفرینانه" پنج مولفه نوآوری، پیشگامی، ریسکپذیری، رقابت تهاجمی و استقلال کاری در نظر گرفته شد و برای سنجش متغیر "کارآفرینی دانشگاهی" سه مولفه نوجویی، مزیت جویی و فرصتجویی مورد توجه قرار گرفت. در تعیین روایی پرسشنامه تحقیق حاضر تأکید بیشتر بر روایی محتوایی بوده است. جهت تعیین ضریب پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون</span><span dir="LTR">t </span><span> برای بررسی وضعیت موجود مؤلفهها، از آزمون خی دو برای بررسی وضعیت موجود شاخص ها و از معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با کمک نرمافزار </span><span dir="LTR">PLS</span><span> استفاده شده است. میانگین کل مؤلفه ریسکپذیری 61/2، مولفه رقابت تهاجمی 69/2، مؤلفه استقلال کاری 89/2، مولفه نوآوری 81/2، مولفه مزیتجویی 72/2، مولفه فرصتجویی 59/2، مولفه نوجویی 30/2 است که پایین تر از میانگین می باشند. فقط میانگین کل شاخصهای مؤلفه «پیشگامی» برابر با 16/3 است که در حد متوسط میباشد. در ضمن گرایش کارآفرینانه بر کارآفرینی دانشگاهی تأثیر دارد و میزان بار عاملی آن 757/0 میباشد و ضریب تعیین آن برابر 572/0 میباشد. به عبارتی بیش از 57 درصد واریانس کارآفرینی دانشگاهی را گرایش کارآفرینانه تبیین مینماید.</span>https://www.joae.ir/article_121596_8eccf2b2d215f1f5d91b4127f2cd5e39.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944918120160521Miss Distance Analysis of Proportional Navigation for High-Order Binomial Control Systems in Presence of Noise and Target Maneuversتحلیل فاصله خطای هدایت تناسبی برای سیستم کنترل دوجمله ای مرتبه بالا در حضور نویز و شتاب هدف3450121597FAسید حمید جلالی نائینیعلی عربیان آرانیJournal Article20201229<span>In this paper, the miss distance analysis of proportional navigation for high-order binomial guidance and control system is presented in presence of seeker noise using normalized adjoint method. In this analysis, the effects of effective navigation ratio and system order up to 30 are studied due to heading error, target maneuvers, and seeker noise. Numerical solutions for the cases of initial heading error, target with constant, linear, and parabolic maneuvers show a quasi-asymptotic behavior with respect to system order. In addition, the quasi-asymptotic behavior occurs for higher system order due to seeker noise. The values for the infinity's order system are obtained numerically and analytically. Based on the analysis and its assumptions, an order of 8 to 10 is suggested for miss distance analysis of a binomial guidance and control system.</span><span>در این مقاله، تحلیل فاصله خطای ناوبری تناسبی برای سیستم هدایت و کنترل با تابع تبدیل دو جمله ای و از مرتبه بالا در حضور نویز جستجوگر با استفاده از معادلات خطی بیبعد شده، به روش مستقیم و الحاقی ارائه شده است. در این تحلیل، تأثیر ضریب ناوبری و رسته سیستم تا مرتبه 30 به ازای انحراف سمت اولیه، اهداف با مانور و نویز جستجوگر بررسی شده است. حل عددی در حالت خطای سمت اولیه و هدف با مانور ثابت، خطی و سهمی، رفتاری شبیه رفتار مجانبی نشان می دهد. بعلاوه، خطای نهایی ناشی از نویز جستجوگر به ازای سیستم های کنترل با مراتب بالاتر، رفتاری شبیه رفتار مجانبی نشان می دهد. اثبات ریاضی مقادیر حدی نیز ارائه شده است. با توجه به بررسی حاضر و به ازای شرایط مفروض، حداقل مرتبه 8 الی 10 برای تحلیل فاصله خطای سیستم کنترل دو جمله ای پیشنهاد می شود.</span>https://www.joae.ir/article_121597_80f031530f4dbc78905c57d0d04da89d.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944918120160521Design and Simulation of a Linear Adaptive System to Eliminate the Effect of Single-frequency Jammer in Warplane Data Linkطراحی و شبیه سازی یک سامانه تطبیقی خطی به منظور حذف اثر جمر تک فرکانس در لینک داده هواپیمای جنگی5159121598FAمیثم بیاتجلیل مظلومJournal Article20201229<span>In this study a two-stage linear adaptive filtering is designed in order to remove the single-frequency Jammer from the broadband message signal. The result of this suggested approach is a system that despite the Doppler Effect, obtains the unknown interference in inputs automatically and removes it. The design of the adaptive system is based on a version of the interference signal, in which an unknown amount of Doppler shift occurred. The proposed system is implemented based on NLMS two linear adaptive filtering due to the low complexity of NLMS algorithm on the one hand and the possibility of practical implementation on the other hand. Given the parameter </span><em>µ </em><span>indicates the step size of the algorithm implementation, is a key factor in signal estimation based on adaptive filter. In the first step, the NLMS algorithm with a large step size and a variable behavior over time is used to initial estimates of the interference signal. Afterwards, the NLMS algorithm with a small step size is used as an approximation of the Wiener filter to correct the reference signal amplitude and the phase shift. The simulation of the proposed interference removal system has been done for the broadband QPSK signal which is mixed with strong interferences. The results have demonstrated that the proposed system has improved the QPSK broadband message signal, which affected by the single-frequency jammer as a strong interference factor, by 60 dB in SJR. Thus, despite a strong interference, the proposed system illustrates significant improvements in signal detection (bit error).</span><span dir="RTL">در این مقاله با طراحی یک فیلتر تطبیقی خطی دو مرحله ای، سیگنال تداخل تک فرکانس(جمر تک فرکانسی) از سیگنال پهن باند پیام حذف می گردد.</span><span> </span><span dir="RTL">نتیجه، یک سامانه است که با وجود اثر داپلر، به صورت خودکار فرکانس تداخلی نامعلوم را در ورودی به دست آورده و سپس حذف می نماید. طراحی سامانه تطبیقی در روش پیشنهادی بر اساس ورژنی از سیگنال تداخل که به میزان نامعلومی شیفت داپلر پیدا کرده، انجام شده است. چون الگوریتم </span><span dir="RTL">NLMS دارای پیچیدگی محاسباتی بسیار پایین است و از نظر پیاده سازی عملی مناسب ترین الگوریتم است، سامانه پیشنهادی با استفاده از دو فیلتر تطبیقی خطی</span><span> NLMS </span><span dir="RTL">اجرا می گردد. با توجه به این که پارامتر µ </span><span dir="RTL">اندازه گام اجرای الگوریتم را مشخص می نماید، یک عامل اساسی در تخمین سیگنال بر اساس فیلترهای تطبیقی است. در مرحله اول از یک الگوریتم </span><span dir="RTL">NLMS با اندازه گام بزرگ، و با رفتار متغیر در زمان به منظور تخمین اولیه سیگنال تداخل استفاده می شود. در مرحله دوم، الگویتم </span><span dir="RTL">NLMS با اندازه گام کوچک، به عنوان تقریبی از فیلتر وینر استفاده می شود تا فاز و دامنه سیگنال شیفت یافته مرجع را اصلاح نماید. شبیه سازی سامانه حذف تداخل پیشنهادی برای سیگنال پهن باند QPSK </span><span dir="RTL">که به تداخل قوی آغشته شده، اجرا گردیده است. نتایج نشان می دهد، برای سیگنال پیام پهن باند QPSK </span><span dir="RTL">که جمر تک فرکانسی به عنوان یک عامل تداخلی قوی بر روی آن اثر نموده است، </span><span dir="RTL">سامانه پیشنهادی تا 60 دسیبل بهبود در </span><span dir="RTL">SRJ را از خود نشان می دهد. بنابراین</span><span> </span><span dir="RTL">با وجود یک عامل تداخلی قوی، سامانه پیشنهادی بهبود قابل ملاحظه ای در آشکارسازی سیگنال (خطای بیت) از خود نشان می</span><span></span><span dir="RTL">دهد.</span>https://www.joae.ir/article_121598_2229b4138669e55e39b1bae64ac519f9.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944918120160521شبیه سازی عملکرد سامانه پیشرفته کنترل و هدایت حرکت در سطح (A-SMGCS) مطالعه موردی: فرودگاه بین المللی مهرآبادشبیه سازی عملکرد سامانه پیشرفته کنترل و هدایت حرکت در سطح (A-SMGCS) مطالعه موردی: فرودگاه بین المللی مهرآباد6074121599FAسیده ندا موسویجواد پرستاریJournal Article20201229<span>This article has no abstract.</span><span dir="RTL">این مقاله شبیه سازی از سیستم پیشرفته کنترل و</span><span> </span><span dir="RTL">هدایت حرکت در سطح </span><span>(A-SMGCS)</span><span dir="RTL"> ارائه می دهد. مراحل این شبیه سازی که بر روی طرح فرودگاه بین- المللی مهرآباد انجام شده شامل پردازش تصویر ، تعریف و ایجاد پایگاه قوانین و مواردی از ایجاد هشدار است که در محیط نرم افزار متلب اجرا شده است. نتایج این شبیه سازی که برطبق اسناد مربوط به این سیستم انجام شده کاملا با نحوه کار این سیستم مطابقت دارد و تصویر و اطلاعاتی از چگونگی عملکرد آن در اختیار مخاطبان قرار می دهد. همچنین این مقاله با بررسی این سیستم به پوشش مفهوم سیستم ، پیشینه، تحولات جاری و فن آوری ها وابسته می پردازد</span>https://www.joae.ir/article_121599_b03a5bb125634991d2d37a06c5873638.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944918120160521Investigation of 2-D Hot Ring Rolling Simulation and Effects of Different Parameters on Forming Process of Jet’s Spoolبررسی شبیه سازی دوبعدی نورد حلقه داغ و تأثیر پارامترهای مختلف بر روی فرایند شکل دهی اسپول موتور7592121600FAعلی نگهبان برونعبدالعلی مراثیاحسان براتیJournal Article20201229<span>The ring rolling process is widely used to manufacture seamless ring-shaped parts for automotive, aerospace and nuclear industry such as aero-engines and nuclear reactors parts. In addition, the savings in time, energy and material during the production of ring shaped parts have been instrumental in reducing the overall cost</span><span dir="rtl">.</span><span> Due to the complexity and high nonlinearity of the process, it is obviously difficult to investigate the process purely by analytical and experimental methods, more attention is paid to the finite-element method to explore and develop the advanced ring rolling technologies</span><span dir="rtl">.</span><span> In this research, simulation of hot ring rolling of titanium alloy (Ti6Al4V) has been investigated. For the sake of time, the effects of rolls dimension, their velocities and some assumptions in rolling process with two dimensional models were conducted. The results of 2-D and 3-D models might agree or disagree, depending on the key parameters. In this paper, according to the values of the key parameters, the 2-D models have been used as an appropriate case for simulation and analysis. The effects of some relaxing assumptions on ring rolling process, like material properties and guide rolls existence, have been studied. The results provide guidelines for hot ring rolling simulation of Ti6Al4V alloy.</span><span>فرایند نورد حلقه جهت تولید حلقه های بدون درز جوش می باشد که در صنایع مختلف به ویژه ماشین سازی، هوافضا و هسته ای کاربرد دارد. از مزایای قابل توجه در فرآیند نورد حلقه، صرفه جویی در ماده اولیه، کاهش زمان تولید و انرژی می باشد. با توجه به ماهیت پیچیده فرایند نورد حلقه و پارامترهای تأثیرگذار بر روی آن لازم است تا قبل از ساخت حلقه های طرحدار به جای آزمایشات عملی شرایط کلی شکل دهی بر روی آنها با روش های عددی بررسی گردد. در این پژوهش فرایند نورد حلقه داغ آلیاژ </span><span dir="LTR">Ti6Al4V</span><span> جهت تولید اسپول موتور در نرمافزار آباکوس مورد توجه قرار گرفته است و به دلیل طرح پیچیده پوسته و زمان طولانی شبیه سازی از مدل ساده شده ای جهت بررسی شرایط حاکم بر شبیه سازی صحیح فرایند استفاده شده است. با مقایسه مدل های دوبعدی و سه بعدی مشخص شد که دقت حالت دوبعدی با در نظر گرفتن پارامترهایی بر اساس ابعاد غلتک ها و حلقه و همچنین سرعت شکل دهی می تواند کم یا زیاد باشد که در این مطالعه بازه قابل قبول برای آنها تعیین گردید. در مدل مورد نظر با توجه به مقادیر این پارامترها شبیه سازی از دقت قابل قبولی برخوردار است. در ادامه روش های افزایش سرعت حل در آباکوس، تأثیر عوامل موثر بر روی شبیه سازی حلقه از جمله خصوصیات مکانیکی ماده مورد نظر، وجود غلتک های راهنما بر نتایج خروجی فرایند و امکان جداسازی معادلات ترمومکانیکی، بررسی گردید. نتایج حاصل را می توان در شبیه سازی نورد حلقه داغ آلیاژهایی با خصوصیات مشابه با </span><span dir="LTR">Ti6Al4V</span><span> به طور مناسبی استفاده نمود. </span>https://www.joae.ir/article_121600_a7494ec6e53e531fa8a437fb8d8226bd.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران
مدیر مسئول:
دکتر اکبر چراغی
سردبیر:
دکتر فرهاد جاویدراد
دبیر تخصصی و مدیر اجرایی:
دکتر وحید خلفی
کارشناس نشریه:
امیراحسان زمانیان
مهندس نیما منصور لکورج
ویراستار انگلیسی:
دکتر روح اله ملکینشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی1735944918120160521Airworthiness Classification of Unmanned Aircraft Systems Based on Risk Assessment of Operational Scenarioطبقهبندی صلاحیتپروازی پهپادها براساس ملاحظات ارزیابی ریسک سناریوی عملیاتی آنها93103121601FAامیر صادقیان دهکردحمید فرخفالJournal Article20201229<span>This paper introduces a novel strategy for the specification of certification of airworthiness (CoA) categories for unmanned aircraft systems (UAS). Logical approach in this classification, based on determination of allowable risk for an UAS supposing of operational scenario that using from this parameter as alone criteria for segregation of manned and unmanned airworthiness. In this research, for issuance of CoA in scope of UAS, is proposed regular matrix according to risk table of mil-std-882 that based on, level of airworthiness control on the design & construction of UAS’s with various missions, is specified. Referral point of the present work, is validation on proposed matrix with statistical work upon greater than 500 kinds of military and civil UAS that has been accomplish in two stage and with computation of two criteria as maximum kinetic energy and hazard area from physical, performance and aerodynamic specification each UAS with aim of determination of risk. For this intent in first step, attention to introduced various level of injury in references, is specified limits for kinetic energy that respect to their current UAS in archive is categorized and is conformed with introduced categories in proposed matrix. In next step, with creation of statistical algorithm is defined limits for hazard area parameter that in beside limits of kinetic energy, meanwhile increase the precision in proposed categorization for UAS in certification matrix, this matrix is validated again. Such after determination of certification category on the proposed matrix, this certification issue on what limitation of requirements and design & construction regulations, is subject that will implement in next issuance. Important point correspond to this technique, is degeneration and no confliction of introduced methodology for determination of CoA category of an UAV with regulations framework of part 21</span><em>.</em><span>مقاله پیشرو، معرف تکنیکی جدید برای ردهبندی گواهینامههای صلاحیتپرواز هواپیماهای بدونسرنشین است. رویکرد منطقی در این طبقهبندی، بر پایه تعیین ریسک مجاز برای یک پهپاد با در نظر گرفتن سناریوی عملیاتی مأموریتش میباشد که از همین پارامتر نیز به عنوان تنها معیار تفکیک مرز صلاحیتپرواز هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین استفاده میشود. در این تحقیق، برای صدور گواهینامه صلاحیتپرواز در حوزه پهپادها، ماتریسی قاعدهمند منطبق بر جدول ریسک </span><span dir="LTR">Mil-STD-882</span><span> پیشنهاد گردیده که بر اساس آن، سطح نظارت و کنترل صلاحیتپروازی بر طراحی و ساخت انواع پهپادها با مأموریتهای مختلف، مشخص شده است. نقطه عطف کار حاضر، صحهگذاری صورت گرفته بر ماتریس پیشنهادی از طریق کار آماری روی بیش از 500 نوع پهپاد نظامی وغیرنظامی میباشد که در دو مرحله و با محاسبه دو معیار بیشترین انرژی جنبشی و منطقه خطرناک از مشخصههای فیزیکی، عملکردی و آیرودینامیکی هر پهپاد با هدف تعیین سطح ریسک آن انجام گرفتهاست. برای این منظور در گام نخست، با توجه به سطوح مختلف جراحت معرفیشده در مراجع، کرانههایی برای انرژی جنبشی مشخص گردیده که با استناد به آنها ردهبندی پهپادهای موجود در بانک اطلاعاتی صورت پذیرفته و با ردههای معرفیشده در ماتریس پیشنهادی تطبیق داده شدهاست. در گام بعد، با ایجاد یک الگوریتم آماری، کرانههایی برای پارامتر منطقه خطرناک تعریفشده که در کنار کرانههای انرژی جنبشی، ضمن افزایش دقت در ردهبندی پیشنهادشده برای پهپادها در ماتریس گواهینامه، این ماتریس مجددا صحهگذاری شدهاست. اینکه پس از تعیین رده گواهینامه از روی ماتریس پیشنهادی، این گواهینامه روی چه محدودهای از الزامات و قوانین طراحی و ساخت صادر میشود، موضوعی است که در انتشار بعدی به آن خواهیم پرداخت. نکته حائز اهمیت در رابطه با این تکنیک، همپوشانی و عدم تعارض متدولوژی ارائهشده برای تعیین رده گواهینامه صلاحیتپرواز یک پهپاد با چهارچوب قوانین کتاب 21 میباشد.</span>https://www.joae.ir/article_121601_9cd16543439b32b7123b6f3c62843953.pdf