2024-03-29T18:34:25Z
https://www.joae.ir/?_action=export&rf=summon&issue=16557
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1393
16
2
بررسی تجربی اثرات بالک شبکه ای بر مشخصات آیرودینامیکی یک مدل بال در عدد رینولدز پایین
علیرضا
نادری
حمیدرضا
ابراهیمیان
احمد
شرفی
در این تحقیق، به بررسی تجربی اثر بالک شبکه ای و اندازه و تعداد انگشتی های آن بر روی الگوی جریان سطح بالایی یک مدل بال و همچنین ضرایب آیرودینامیکی برآ و پسای آن در سرعت پایین پرداخته شده است. بررسی ها در سرعت جریان آزاد 7/24 متر بر ثانیه که متناظر با عدد رینولدز 101000 است و در زوایای حمله 2- تا 21 درجه انجام شده اند. مدل بال استفاده شده، مستطیل شکل بوده و دارای ضریب منظری 57/4 می باشد. ایرفویل مقطع بال NACA 2306 است. آزمایش های تجربی شامل آشکارسازی جریان روی سطح بالایی بال توسط تافت و اندازهگیری ضرآیب برآ و پسا می باشند. نتایج نشان می دهند که در زوایای حمله پایین، اضافه نمودن بالک تأثیر چندانی بر ضرایب برآ و پسا ندارد، ولی با افزایش زاویه حمله این تأثیر بیشتر می شود. همچنین بیشترین مقدار نیروی برآ و کمترین مقدار نیروی پسا مربوط به حالتی است که 4 بالک استفاده شده در نوک بال از بلند به کوتاه نسبت به لبه حمله چیده شده اند.
بالک شبکه ای
ضریب برآ
ضریب پسای القایی
آشکارسازی جریان
عدد رینولدز پایین
2014
11
22
1
14
https://www.joae.ir/article_120997_70251cc39ee7335a87db4410cdab0e2f.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1393
16
2
رده بندی هواپیماهای جت آموزشی پیشرفته با استفاده از روش های تحلیل سلسله مراتبی و تاکسونومی
حسن
عیسوند
آموزش دانشجویان خلبانی نظامی در سه مرحله مقدماتی، پایه و پیشرفته انجام می شود و پس از آن وارد مراحل بعدی یعنی ورود به جنگنده، جنگنده پیشرفته و اسکادران آموزشی می گردند. در کشورمان به دلیل عدم وجود هواپیمای جت آموزشی پیشرفته، دانشجو پس از طی دوره پایه بلافاصله وارد مرحله چهارم (ورود به جنگنده) می شود. هزینه یک ساعت آموزش با هواپیمای مرحله چهارم حدود 5 تا 10 برابر یک ساعت آموزش با هواپیمای مرحله سوم (جت آموزشی پیشرفته) است که علاوه بر افزایش بار مالی، کیفیت آموزشی را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین قراردادن این نوع هواپیما در مراحل آموزشی ضروری است. در این تحقیق ویژگی های مهمی که یک جت آموزشی پیشرفته باید داشته باشد مورد بررسی قرار گرفت. برای تعیین ویژگی ها شاخص های کیفی چندارزشی اثرگذار در انتخاب هواپیمای جت آموزشی مطرح شدهاند که در قالب معیارهای ششگانه پایه، عملکردی، ایمنی، سامانهها، تجهیزات کمک ناوبری و تعمیر و نگهداری دستهبندی شدند و در مجموع 30 معیار و زیر معیار استخراج گردید. در این مقاله، علاوه بر تعیین معیارهای انتخاب هواپیمای جت آموزشی پیشرفته، از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و تاکسونومی جهت رتبه بندی هواپیماهای جت آموزشی پیشرفته جهان استفاده شده و نتایج مقایسه گردیدند. همچنین مزایا و معایب این دو روش در این موضوع خاص بیان شده است.
آموزش خلبانی
جت آموزشی پیشرفته
فرآیند تحلیل سلسله مراتب
تاکسونومی
عملکردی
ایمنی
سامانه های هواپیما
2014
11
22
15
31
https://www.joae.ir/article_120998_e91c1d9d15f90ac6249ab9dbc744294b.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1393
16
2
افزایش دقت مکان یابی با استفاده از الگوریتم ترکیبی TOA/TDOA در سامانه زمین پایه لورن
میثم
بیات
محمدحسین
مدنی
در سیستم های ناوبری به منظور مکان یابی بایستی ابتدا زمان ورود یا اختلاف زمان ورود سیگنال محاسبه و سپس با استفاده از یک الگوریتم مشخص، اختلاف زمانی حاصل را به اطلاعات طول و عرض جغرافیایی تبدیل نمود. در این مقاله، هدف تحلیل الگوریتم های ترکیبی تخمین زمان ورود به منظور امکان بهینه سازی دقت مکان یابی در سامانه های مکان یاب زمین پایه لورن می باشد. بدین منظور ابتدا الگوریتم های متداول تخمین زمان ورود (TOA) و تفاضل زمان ورود (TDOA) مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از معیار کارآیی CRLB مقایسه شده اند. سپس بهبود کارآیی با استفاده از معیار RMSE در مقابل افزایش سیگنال به نویز برای روش پیشنهادی با داشتن سه ایستگاه فرستنده در سیستم نشان داده شده است. با توجه به نتایج به دست آمده برای سیگنال لورن در این حالت روش های تفاضل زمان ورود و الگوریتم پیشنهادی دارای واریانس نویز کمتری نسبت به روش زمان ورود بوده و در نتیجه دارای خطای کمتری نسبت به روش زمان ورود می باشند.
سیستم لورن
Music
زمان ورود
اختلاف زمان ورود
دنبالههای تکراری پالس
IFFT
2014
11
22
33
46
https://www.joae.ir/article_120999_d7fdc49d77d69388f7541760cd4c1fe9.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1393
16
2
تحلیل عملکرد و بهینه سازی محفظه احتراق میکروتوربین به روش عددی
محمد
صدیقی
مهدی
اغنیا
انور
احمدخواه
ولید
نیسی
با بررسیهای انجام شده به روی میکروتوربین گازی 180-85GTCp مشخص گردید که عیوب قسمت داغ موتور دارای فراوانی قابل ملاحظهای می باشند. موتور مذکور الزاماتی را مبنی بر محدودیت کارکرد مداوم دارد و در صورت عدم رعایت این الزامات، بیشترین صدمه متوجه قسمت گرم موتور خواهد بود. از این رو با استفاده از روشهای عددی که ضمن داشتن دقت کافی، هزینه بسیار پایینتری را نسبت به انجام آزمایش دارند، میتوان توزیع فشار، سرعت و دمای خروجی محفظه احتراق استوانهای واقعی میکروتوربین را به دست آورده و با ارائه هندسهای جدید، عملکرد مناسبتری را برای محفظه احتراق حاصل نمود. تغییرات هندسی در نوع و محل سوراخهای خنککاری لایهای و سوراخهای رقیقسازی سبب به دست آوردن پروفیل دمای مناسبتری در نزدیک دیواره و خروجی محفظه احتراق خواهد شد. با به دست آوردن توزیع دمای مناسب در مجاورت دیواره و در خروجی محفظه میتوان عیوب محفظه احتراق و عیوب توربین را کاهش داد. مقایسه پروفیلهای دما در هندسه اصلی و هندسههای بهینه سازی شده نشان میدهد که پروفیل دمای خروجی در هندسه جدید دارای پیکهای دمایی کمتری نسبت به پروفیل اصلی بوده و پروفیل دما در آن یکنواختتر میباشد. متوسط دمای خروجی از محفظه احتراق اصلی 950 کلوین و متوسط دمای خروجی محفظه بهینه شده 1000 کلوین محاسبه شده، از این رو بازده حرارتی محفظه بهینه شده 8 درصد از بازده حرارتی محفظه اصلی بیشتر است.
محفظه احتراق
موتور میکروتوربین گازی
پروفیل دما
بهینه سازی
عیوب قسمت داغ موتور
2014
11
22
47
62
https://www.joae.ir/article_121005_742cc14e0bac1fcc6e533bc6b94a85d0.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1393
16
2
بررسی تجربی اثر تأخیر زمانی بر تغییرات دامنه نوسانات فشاری احتراق پیش مخلوط
نوذر
اکبری
هدف از این کار پژوهشی بررسی اثر تأخیر زمانی بر تغییرات دامنه نوسانات تجربی در محفظه احتراق پیش مخلوط می باشد. برای این منظور یک محفظه احتراق پیش مخلوط ساخته شد. از خصوصیات این محفظه، می توان به داشتن قابلیت مشاهده ناپایداری و اندازه گیری متغیرهای جریان به طور همزمان اشاره کرد. اساس کار انجام شده شامل مشاهدات تجربی و مقایسه نتایج به دست آمده با روش تحلیلی رایلی می باشد. از آنجایی که تأخیر زمانی یکی از پارامترهای اساسی در پیش بینی ناپایداری ترموآکوستیکی می باشد، در این پژوهش، اثر این معیار به طور تجربی بر روی محفظه احتراق ساخته شده مورد بررسی قرار گرفت که نتایج به دست آمده با معیار تحلیلی رایلی بسیار موفقیت آمیز بود.
ناپایداری ترموآکوستیک
معیار رایلی
محفظه احتراق پیش مخلوط
2014
11
22
63
72
https://www.joae.ir/article_121006_aa3dde69b7d91133257ef78b90e46206.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1393
16
2
تأثیر انرژی ضربه زننده و ضخامت لایهها در ضربه سرعت پائین بر روی چندلایههای فلز- الیاف
معین
عباسی نسب
مصطفی
میرزایی
کامپوزیتهای لایهای فلز- الیاف از به هم چسباندن لایههای فلزی و کامپوزیتی الیاف و رزین به هم، ساخته میشوند. فلز به کار رفته اغلب آلومینیم است و الیاف به طور کلی بر اساس کارکرد مورد انتظار، از جنس آرامید، کربن یا شیشه هستند. کامپوزیت مورد نظر ما در این پژوهش چند لایه آلومینیم- الیاف شیشه (GLARE) میباشد که به دلیل مقاومت مکانیکی بالا کاربرد وسیعی در صنایع هوایی و... دارد. در این مقاله در ابتدا اثر تغییر در انرژی ضربه زننده در ضربه سرعت پائین برروی کامپوزیت فلز- الیاف را به صورت تجربی مورد بحث قرار داده و به این نتیجه میرسیم که با افزایش در انرژی اولیه ضربه زننده سازه کامپوزیتی سفتی بیشتری نشان داده و میزان جذب انرژی افزایش مییابد. سپس با مدلسازی آزمایشهای انجام شده در نرمافزار LS-DYNA ضمن به دست آوردن نتایج مشابه از تحلیل عددی (نرمافزاری)، به مقایسه نمودارهای حاصل از تحلیلهای عددی و نرمافزاری خواهیم پرداخت و با مشاهده اختلاف کم میان این نمودارها به صحت مدلسازیهای انجام شده پی میبریم. در مرحله آخر نیز به بررسی عددی اثر تغییر در ضخامت لایهها در یک سازه کامپوزیتی با ضخامت کلی ثابت پرداخته و نتیجه می گیریم که افزایش در ضخامت لایههای الیاف و کاهش ضخامت لایههای آلومینیمی موجب افزایش مدت زمان برخورد و کاهش سفتی سازه کامپوزیتی میشود.
چند لایههای فلز الیاف
انرژی ضربه زننده
ضربه سرعت پائین
ضخامت لایهها
2014
11
22
73
82
https://www.joae.ir/article_121557_1587660c2fe3e4b630200083d9cf29e6.pdf
نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی
JOAE
1393
16
2
بررسی تجربی تأثیر تغییر فاصله و خمیدگی پره های راهنما بر کیفیت جریان خروجی
محمدعلی
رنجبر
محمد علی
اردکانی
فواد
فرحانی بغلانی
به منظور هدایت جریان سیال به مسیر طراحی شده و همچنین کاهش تلفات انرژی در تغییر جهت سیال عبوری، از پره های راهنما استفاده می شود. مهمترین پارامترهای تأثیرگذار بر کیفیت جریان خروجی از پره های راهنما، مقدار گام (نسبت فاصله بین پره ها به وتر) و خمیدگی پره ها می باشد. در این تحقیق تأثیر این دو پارامتر بر کیفیت جریان خروجی با ساخت مدل های مختلف به صورت تجربی بررسی گردیده است. نتایج نشان می دهد که در محدوده گام 15 تا 35 درصد، یکنواخت ترین توزیع سرعت مربوط به مقدار گام 25 درصد می باشد و همچنین این مقدار دارای کمترین میزان افت فشار کل می باشد. نتایج بررسی تغییر خمیدگی پره ها نیز نشان می دهد که با افزایش مقدار خمیدگی در محدوده 45 تا 90 درجه، یکنواختی توزیع سرعت خروجی کاهش یافته و میزان افت فشار کل افزایش می یابد. همچنین با افزایش عدد رینولدز از 104×4 تا 105×8/1 دنباله پره ها کوچکتر شده است.
پره راهنما
تونل باد
افت فشار کل
توزیع سرعت
2014
11
22
83
93
https://www.joae.ir/article_121558_88335a78a43fb74b65768b4de82069b6.pdf