TY - JOUR ID - 122371 TI - تحلیل غیر خطی بیودینامیکی سیستم تعلیق خلبان تحت بارهای تحریک سه محوره JO - نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی JA - JOAE LA - fa SN - AU - ملک زاده فرد, کرامت AU - پورموید, علیرضا AU - نافه کشان فرد, حمیدرضا AD - مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران AD - دانشکده مکانیک، دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)، تهران AD - کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 21 IS - 2 SP - 17 EP - 28 KW - سیستم تعلیق خلبان KW - توابع بیودینامیکی KW - انتقال پذیری KW - جرم ظاهری KW - امپدانس مکانیکی DO - N2 - انرژی ارتعاشی در تماس مستقیم با اعضاء مختلف بدن، در محدوده فرکانسی خاص می­تواند مخاطره آمیز باشد. از طرفی مانورهایی که خلبان در حین پرواز انجام و شتاب­های ناگهانی g که به هواپیما وارد می­شود بر روی سر و گردن، ستون فقرات و دیگر اعضاء بدن اثرات نامطلوبی داشته و باعث اختلال در اعمال فیزیولوژیکی و روانی خلبان می­گردد. در این تحقیق ابتدا با انتخاب یک مدل مناسب از بدن انسان و سپس با استخراج معادلات حرکت، با استفاده از نرم­افزار متلب معادلات جابجایی، سرعت و شتاب برای هر یک از اعضاء بدن به دست آمده است. کار جدید در این تحقیق قرار دادن مدل بر روی صندلی با تشکچه از جنس فوم، تشکچه از جنس مواد ویسکوالاستیک و تشکچه از جنس مواد ویسکوالاستیک با وجود سیستم تعلیق صندلی خلبان که دارای فنر و میراکننده غیر خطی می­باشد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که در شتاب g بالا سیستم تعلیق خلبان دارای بهترین عملکرد در میرا کردن و جذب انرژی سیستم را دارد. برای حرکت­های کوچک که در فرکانس­های پایین در محدوده 0 تا 30 هرتز اتفاق می­افتد سیستم تعلیق صندلی جواب­گو نیست و برای بررسی این حالت باید با استفاده از توابع بیودینامیک و رسم نمودارهای آنها در دو حالت بدن در حالت نشسته و بدن در حالت نشسته بر روی تشکچه از جنس فوم مورد بررسی قرار گرفته شود. در این حالت نتایج نشان می دهد که در نمودار جرم ظاهری استفاده از تشکچه از جنس فوم باعث شیفت پیک این نمودار از فرکانس در محدوده­ی 5 هرتز به فرکانس در محدوده­ی 13 هرتز می­رسد. بنابراین وجود تشکچه برای حفظ سلامتی کاملاً الزامی است. UR - https://www.joae.ir/article_122371.html L1 - https://www.joae.ir/article_122371_ad274460c03e0c4886970c1f2e32d38a.pdf ER -