TY - JOUR ID - 121889 TI - بهینه‌سازی چندمعیاری دم و سکان عمودی هواپیمای متعارف JO - نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی JA - JOAE LA - fa SN - AU - کریمی, جلال AU - چگینی, محسن AD - استادیار مجتمع دانشگاھی ھوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر AD - دانشجوی دکترا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 21 IS - 1 SP - 35 EP - 43 KW - دم و سکان عمودی KW - کیفیت پروازی KW - پایداری دینامیکی KW - خروج از فرچرخ KW - تریم‌پذیری KW - بهینه چندمعیاری DO - N2 - در مقاله حاضر، با هدف ارتقای قابلیت­های عملیاتی وسایل پرنده­ی موجود، روشی برای بهینه­سازی هم­زمان دم و سکان عمودی یک هواپیما با پیکربندی متعارف ارائه شده است. برای این منظور، کلیه الزامات طراحی این بخش مهم از پیکربندی در غالب یک مساله بهینه­سازی چندمعیاری مقید فرموله شده است. قابلیت محاسبه ضرایب آیرودینامیکی و پارامترهای جرمی با تغییر ابعاد هندسی هواپیما ایجاد شده است. به این ترتیب، برای اهداف حساسیت­سنجی می­توان تاثیر پارامترهای هندسی پیکربندی بر کیفیت پروازی و عملکردی هواپیما را به­دست آورد. به­علاوه، در مقاصد بهینه­سازی هم می­توان یک بخش از پیکربندی را بهینه نمود در حالی­که اثرات متقابل کلیه اجزای پیکربندی در مساله لحاظ شده است. برای حل از ترکیب الگوریتم ژنتیک مرتب­سازی نامغلوب با روش تورنمنت امکان­پذیری استفاده شده است. UR - https://www.joae.ir/article_121889.html L1 - https://www.joae.ir/article_121889_8caa549624e8562d146a77908ed99d92.pdf ER -