ORIGINAL_ARTICLE
ارتعاشات آزاد پوسته های استوانه ای تقویت شده طولی با شرایط مرزی مختلف به روش های تحلیلی و تجربی
در این تحقیق ارتعاشات آزاد پوسته های استوانه ای تقویت شده طولی (استرینگر) به دو روش تحلیلی و تجربی با شرایط مرزی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در حل تحلیلی از روش ریتز استفاده شده و تقویت کننده ها به صورت المان های مجزا در نظر گرفته شده اند. همچنین در روش تجربی آزمایش مودال انجام شده است. شرایط مرزی مختلف شامل چند نوع مختلف تکیه گاه ساده، چند نوع مختلف تکیه گاه گیردار و تکیه گاه آزاد می باشد. برخی نتایج تحلیلی فرکانس های طبیعی با مقادیر تجربی و تحلیلی موجود در مراجع دیگر و همچنین با کار تجربی انجام شده در این تحقیق، مقایسه شده است که مطابقت بسیار خوبی بین نتایج تحلیلی و تجربی مشاهده شده است. به علاوه تغییرات فرکانس های طبیعی، فرکانس پایه و شکل مودهای طبیعی به ازای شرایط مرزی مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
https://www.joae.ir/article_121594_33792aaca8f36708b35128fa1f5abbd8.pdf
2016-05-21
1
11
پوسته استوانه ای
تقویت کننده طولی
ارتعاش آزاد
فرکانس طبیعی
کار تجربی
مرتضی
باقری
bagheri@alborz.kntu.ac.ir
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کارآفرینی دانشگاهی در حوزه هوانوردی ایران: مطالعه موردی دانشگاه علوم و فنون هوایی
پژوهش حاضر، با هدف تبیین کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه هوائی شهید ستاری صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی است، جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی صاحب تجربه در زمینه کارآفرینی دانشگاهی میباشند. با استفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد 29 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد که گزینش آنها با استفاده از تکنیک گلوله برفی صورت گرفت. برای سنجش متغیر "گرایش کارآفرینانه" پنج مولفه نوآوری، پیشگامی، ریسکپذیری، رقابت تهاجمی و استقلال کاری در نظر گرفته شد و برای سنجش متغیر "کارآفرینی دانشگاهی" سه مولفه نوجویی، مزیت جویی و فرصتجویی مورد توجه قرار گرفت. در تعیین روایی پرسشنامه تحقیق حاضر تأکید بیشتر بر روایی محتوایی بوده است. جهت تعیین ضریب پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونt برای بررسی وضعیت موجود مؤلفهها، از آزمون خی دو برای بررسی وضعیت موجود شاخص ها و از معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با کمک نرمافزار PLS استفاده شده است. میانگین کل مؤلفه ریسکپذیری 61/2، مولفه رقابت تهاجمی 69/2، مؤلفه استقلال کاری 89/2، مولفه نوآوری 81/2، مولفه مزیتجویی 72/2، مولفه فرصتجویی 59/2، مولفه نوجویی 30/2 است که پایین تر از میانگین می باشند. فقط میانگین کل شاخصهای مؤلفه «پیشگامی» برابر با 16/3 است که در حد متوسط میباشد. در ضمن گرایش کارآفرینانه بر کارآفرینی دانشگاهی تأثیر دارد و میزان بار عاملی آن 757/0 میباشد و ضریب تعیین آن برابر 572/0 میباشد. به عبارتی بیش از 57 درصد واریانس کارآفرینی دانشگاهی را گرایش کارآفرینانه تبیین مینماید.
https://www.joae.ir/article_121596_8eccf2b2d215f1f5d91b4127f2cd5e39.pdf
2016-05-21
12
33
کارآفرینی
کارآفرینی دانشگاهی
گرایش کارآفرینانه
دانشگاه هوائی
حسن
محجوب عشرت آبادی
hassanmahjub@ut.ac.ir
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل فاصله خطای هدایت تناسبی برای سیستم کنترل دوجمله ای مرتبه بالا در حضور نویز و شتاب هدف
در این مقاله، تحلیل فاصله خطای ناوبری تناسبی برای سیستم هدایت و کنترل با تابع تبدیل دو جمله ای و از مرتبه بالا در حضور نویز جستجوگر با استفاده از معادلات خطی بیبعد شده، به روش مستقیم و الحاقی ارائه شده است. در این تحلیل، تأثیر ضریب ناوبری و رسته سیستم تا مرتبه 30 به ازای انحراف سمت اولیه، اهداف با مانور و نویز جستجوگر بررسی شده است. حل عددی در حالت خطای سمت اولیه و هدف با مانور ثابت، خطی و سهمی، رفتاری شبیه رفتار مجانبی نشان می دهد. بعلاوه، خطای نهایی ناشی از نویز جستجوگر به ازای سیستم های کنترل با مراتب بالاتر، رفتاری شبیه رفتار مجانبی نشان می دهد. اثبات ریاضی مقادیر حدی نیز ارائه شده است. با توجه به بررسی حاضر و به ازای شرایط مفروض، حداقل مرتبه 8 الی 10 برای تحلیل فاصله خطای سیستم کنترل دو جمله ای پیشنهاد می شود.
https://www.joae.ir/article_121597_80f031530f4dbc78905c57d0d04da89d.pdf
2016-05-21
34
50
ناوبری تناسبی
تحلیل فاصله خطای بی بعد
سیستم مرتبه بالا
سید حمید
جلالی نائینی
shjalalinaini@modares.ac.ir
1
LEAD_AUTHOR
علی
عربیان آرانی
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و شبیه سازی یک سامانه تطبیقی خطی به منظور حذف اثر جمر تک فرکانس در لینک داده هواپیمای جنگی
در این مقاله با طراحی یک فیلتر تطبیقی خطی دو مرحله ای، سیگنال تداخل تک فرکانس(جمر تک فرکانسی) از سیگنال پهن باند پیام حذف می گردد. نتیجه، یک سامانه است که با وجود اثر داپلر، به صورت خودکار فرکانس تداخلی نامعلوم را در ورودی به دست آورده و سپس حذف می نماید. طراحی سامانه تطبیقی در روش پیشنهادی بر اساس ورژنی از سیگنال تداخل که به میزان نامعلومی شیفت داپلر پیدا کرده، انجام شده است. چون الگوریتم NLMS دارای پیچیدگی محاسباتی بسیار پایین است و از نظر پیاده سازی عملی مناسب ترین الگوریتم است، سامانه پیشنهادی با استفاده از دو فیلتر تطبیقی خطی NLMS اجرا می گردد. با توجه به این که پارامتر µ اندازه گام اجرای الگوریتم را مشخص می نماید، یک عامل اساسی در تخمین سیگنال بر اساس فیلترهای تطبیقی است. در مرحله اول از یک الگوریتم NLMS با اندازه گام بزرگ، و با رفتار متغیر در زمان به منظور تخمین اولیه سیگنال تداخل استفاده می شود. در مرحله دوم، الگویتم NLMS با اندازه گام کوچک، به عنوان تقریبی از فیلتر وینر استفاده می شود تا فاز و دامنه سیگنال شیفت یافته مرجع را اصلاح نماید. شبیه سازی سامانه حذف تداخل پیشنهادی برای سیگنال پهن باند QPSK که به تداخل قوی آغشته شده، اجرا گردیده است. نتایج نشان می دهد، برای سیگنال پیام پهن باند QPSK که جمر تک فرکانسی به عنوان یک عامل تداخلی قوی بر روی آن اثر نموده است، سامانه پیشنهادی تا 60 دسیبل بهبود در SRJ را از خود نشان می دهد. بنابراین با وجود یک عامل تداخلی قوی، سامانه پیشنهادی بهبود قابل ملاحظه ای در آشکارسازی سیگنال (خطای بیت) از خود نشان میدهد.
https://www.joae.ir/article_121598_2229b4138669e55e39b1bae64ac519f9.pdf
2016-05-21
51
59
جمر تک فرکانسی
اثر داپلر
اندازه گام
سامانه تطبیقی
فرکانس تداخلی
میثم
بیات
meysam.bayat302@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
جلیل
مظلوم
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شبیه سازی عملکرد سامانه پیشرفته کنترل و هدایت حرکت در سطح (A-SMGCS) مطالعه موردی: فرودگاه بین المللی مهرآباد
این مقاله شبیه سازی از سیستم پیشرفته کنترل و هدایت حرکت در سطح (A-SMGCS) ارائه می دهد. مراحل این شبیه سازی که بر روی طرح فرودگاه بین- المللی مهرآباد انجام شده شامل پردازش تصویر ، تعریف و ایجاد پایگاه قوانین و مواردی از ایجاد هشدار است که در محیط نرم افزار متلب اجرا شده است. نتایج این شبیه سازی که برطبق اسناد مربوط به این سیستم انجام شده کاملا با نحوه کار این سیستم مطابقت دارد و تصویر و اطلاعاتی از چگونگی عملکرد آن در اختیار مخاطبان قرار می دهد. همچنین این مقاله با بررسی این سیستم به پوشش مفهوم سیستم ، پیشینه، تحولات جاری و فن آوری ها وابسته می پردازد
https://www.joae.ir/article_121599_b03a5bb125634991d2d37a06c5873638.pdf
2016-05-21
60
74
A-SMGCS
شبیه سازی
فرودگاه
متلب
سیده ندا
موسوی
1
AUTHOR
جواد
پرستاری
parastari@catc.ac.ir
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی شبیه سازی دوبعدی نورد حلقه داغ و تأثیر پارامترهای مختلف بر روی فرایند شکل دهی اسپول موتور
فرایند نورد حلقه جهت تولید حلقه های بدون درز جوش می باشد که در صنایع مختلف به ویژه ماشین سازی، هوافضا و هسته ای کاربرد دارد. از مزایای قابل توجه در فرآیند نورد حلقه، صرفه جویی در ماده اولیه، کاهش زمان تولید و انرژی می باشد. با توجه به ماهیت پیچیده فرایند نورد حلقه و پارامترهای تأثیرگذار بر روی آن لازم است تا قبل از ساخت حلقه های طرحدار به جای آزمایشات عملی شرایط کلی شکل دهی بر روی آنها با روش های عددی بررسی گردد. در این پژوهش فرایند نورد حلقه داغ آلیاژ Ti6Al4V جهت تولید اسپول موتور در نرمافزار آباکوس مورد توجه قرار گرفته است و به دلیل طرح پیچیده پوسته و زمان طولانی شبیه سازی از مدل ساده شده ای جهت بررسی شرایط حاکم بر شبیه سازی صحیح فرایند استفاده شده است. با مقایسه مدل های دوبعدی و سه بعدی مشخص شد که دقت حالت دوبعدی با در نظر گرفتن پارامترهایی بر اساس ابعاد غلتک ها و حلقه و همچنین سرعت شکل دهی می تواند کم یا زیاد باشد که در این مطالعه بازه قابل قبول برای آنها تعیین گردید. در مدل مورد نظر با توجه به مقادیر این پارامترها شبیه سازی از دقت قابل قبولی برخوردار است. در ادامه روش های افزایش سرعت حل در آباکوس، تأثیر عوامل موثر بر روی شبیه سازی حلقه از جمله خصوصیات مکانیکی ماده مورد نظر، وجود غلتک های راهنما بر نتایج خروجی فرایند و امکان جداسازی معادلات ترمومکانیکی، بررسی گردید. نتایج حاصل را می توان در شبیه سازی نورد حلقه داغ آلیاژهایی با خصوصیات مشابه با Ti6Al4V به طور مناسبی استفاده نمود.
https://www.joae.ir/article_121600_a7494ec6e53e531fa8a437fb8d8226bd.pdf
2016-05-21
75
92
نورد حلقه داغ
اسپول موتور
کرنش صفحه ای
کرنش صفحه ای تعمیم یافته
نرم افزار آباکوس
علی
نگهبان برون
1
AUTHOR
عبدالعلی
مراثی
a.maracy@mut-es.ac.ir
2
LEAD_AUTHOR
احسان
براتی
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طبقهبندی صلاحیتپروازی پهپادها براساس ملاحظات ارزیابی ریسک سناریوی عملیاتی آنها
مقاله پیشرو، معرف تکنیکی جدید برای ردهبندی گواهینامههای صلاحیتپرواز هواپیماهای بدونسرنشین است. رویکرد منطقی در این طبقهبندی، بر پایه تعیین ریسک مجاز برای یک پهپاد با در نظر گرفتن سناریوی عملیاتی مأموریتش میباشد که از همین پارامتر نیز به عنوان تنها معیار تفکیک مرز صلاحیتپرواز هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین استفاده میشود. در این تحقیق، برای صدور گواهینامه صلاحیتپرواز در حوزه پهپادها، ماتریسی قاعدهمند منطبق بر جدول ریسک Mil-STD-882 پیشنهاد گردیده که بر اساس آن، سطح نظارت و کنترل صلاحیتپروازی بر طراحی و ساخت انواع پهپادها با مأموریتهای مختلف، مشخص شده است. نقطه عطف کار حاضر، صحهگذاری صورت گرفته بر ماتریس پیشنهادی از طریق کار آماری روی بیش از 500 نوع پهپاد نظامی وغیرنظامی میباشد که در دو مرحله و با محاسبه دو معیار بیشترین انرژی جنبشی و منطقه خطرناک از مشخصههای فیزیکی، عملکردی و آیرودینامیکی هر پهپاد با هدف تعیین سطح ریسک آن انجام گرفتهاست. برای این منظور در گام نخست، با توجه به سطوح مختلف جراحت معرفیشده در مراجع، کرانههایی برای انرژی جنبشی مشخص گردیده که با استناد به آنها ردهبندی پهپادهای موجود در بانک اطلاعاتی صورت پذیرفته و با ردههای معرفیشده در ماتریس پیشنهادی تطبیق داده شدهاست. در گام بعد، با ایجاد یک الگوریتم آماری، کرانههایی برای پارامتر منطقه خطرناک تعریفشده که در کنار کرانههای انرژی جنبشی، ضمن افزایش دقت در ردهبندی پیشنهادشده برای پهپادها در ماتریس گواهینامه، این ماتریس مجددا صحهگذاری شدهاست. اینکه پس از تعیین رده گواهینامه از روی ماتریس پیشنهادی، این گواهینامه روی چه محدودهای از الزامات و قوانین طراحی و ساخت صادر میشود، موضوعی است که در انتشار بعدی به آن خواهیم پرداخت. نکته حائز اهمیت در رابطه با این تکنیک، همپوشانی و عدم تعارض متدولوژی ارائهشده برای تعیین رده گواهینامه صلاحیتپرواز یک پهپاد با چهارچوب قوانین کتاب 21 میباشد.
https://www.joae.ir/article_121601_9cd16543439b32b7123b6f3c62843953.pdf
2016-05-21
93
103
پهپاد
صلاحیتپرواز
منطقه خطرناک
سناریوی عملیاتی
ارزیابی ریسک
امیر
صادقیان دهکرد
eng_sadeghian@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
حمید
فرخفال
2
AUTHOR