%0 Journal Article %T تخمین عمر غلتک های نورد حلقه جهت شکل دهی اسپول موتور به روش مانسون-هالفورد-هایباخ %J نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی %I دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران مدیر مسئول: دکتر اکبر چراغی سردبیر: دکتر فرهاد جاویدراد دبیر تخصصی و مدیر اجرایی: دکتر وحید خلفی کارشناس نشریه: امیراحسان زمانیان مهندس نیما منصور لکورج ویراستار انگلیسی: دکتر روح اله ملکی %Z 17359449 %A نگهبان برون, علی %A لیوانی, مصطفی %A دهقانی محمدآبادی, محسن %A نیکویی, محمد %D 2020 %\ 11/21/2020 %V 22 %N 2 %P 23-40 %! تخمین عمر غلتک های نورد حلقه جهت شکل دهی اسپول موتور به روش مانسون-هالفورد-هایباخ %K تخمین عمر %K نورد حلقه %K آباکوس %K آسیب تجمعی %R 10.22034/joae.2020.131032 %X نورد حلقه جهت تولید حلقه­های بدون درز کاربرد دارد. این حلقه­ها دارای خواص منحصر به فرد از جمله جریان مناسب دانه­بندی و مقاومت در برابر رشد ترک می­باشند. اسپول موتور هواپیما معمولاً به این روش تولید می­شود. خرابی غلتک­ها در هنگام ساخت حلقه ممکن است منجر به خراب شدن ساختار و هندسه اسپول موتور و بروز حوادث جبران ناپذیر گردد. ارزیابی و بررسی عمر غلتک­های دستگاه نورد حلقه تاثیر مستقیمی بر پروفیل حلقه خروجی دارد لذا در این پژوهش به تخمین عمر غلتک­های نورد حلقه پرداخته شد. در ابتدا انواع روش­های تخمین عمر و روش­های ارزیابی آسیب تجمعی بررسی گردید. با شبیه سازی فرایند نورد حلقه جهت تولید یک نمونه اسپول موتور، تاریخچه بارگذاری غلتک­ها در طی فرایند استخراج شد. با توجه به تاریخچه بارگذاری مقدار تنش­های ایجاد شده در غلتک­ها در یک سیکل بارگذاری تعیین و در ادامه با کمک روش تنش- عمر و روش­های مختلف آسیب تجمعی، تخمین عمر انجام گردید. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش مشخص گردید که غلتک اصلی با اعمال نیروهای ترمومکانیکی به طور قابل ملاحظه­ای تحت تاثیر تنش­های مکانیکی است. از سوی دیگر مندرل با اعمال نیروهای مذکور متاثر از تنش­های حرارتی است. در مجموع جهت افزایش عمر غلتک­ها و کاهش اثرات تنش­های ترمومکانیکی می­بایست یکنواختی دما در حین کارکرد در غلتک­ها حفظ شود لذا خنک­کاری مناسب تاثیر قابل ملاحظه­ای بر افزایش عمر خواهد داشت. در ضمن اثر تنش خمشی حاصل از شکل­دهی اسپول مورد نظر بر روی عمر مندرل قابل توجه نیست. %U https://www.joae.ir/article_131032_949e9cdb02926a40bb4eef652b0ce675.pdf