%0 Journal Article %T مهندسی مجدد سازه زیرین یک بالگرد بر اساس مفهوم ضربه­ پذیری با استفاده از مواد مرکب پلیمری %J نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی %I دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری - انجمن هوافضای ایران مدیر مسئول: دکتر اکبر چراغی سردبیر: دکتر فرهاد جاویدراد دبیر تخصصی و مدیر اجرایی: دکتر وحید خلفی کارشناس نشریه: امیراحسان زمانیان مهندس نیما منصور لکورج ویراستار انگلیسی: دکتر روح اله ملکی %Z 17359449 %A زارعی, حمیدرضا %A جاویدراد, فرهاد %A حسن‌زاده, اسماعیل %A چراغی, اکبر %D 2010 %\ 11/22/2010 %V 12 %N 2 %P 33-43 %! مهندسی مجدد سازه زیرین یک بالگرد بر اساس مفهوم ضربه­ پذیری با استفاده از مواد مرکب پلیمری %K حداکثر ضربه پذیری %K سازه زیرین بالگرد %K مواد مرکب %K معیار آسیب سر %R %X ضربه ­پذیری (میزان جذب انرژی ضربه) سازه زیرین بالگردها از جمله ملاحظات مهم در طراحی سازه این­ گونه وسایل پرنده می­ باشد. ضربه ­پذیری این قسمت از سازه، در میزان صدمات وارده به سرنشینان بالگرد در هنگام فرود اضطراری اهمیت ویژه ­ای دارد. در این پژوهش، به مهندسی مجدد قسمتی از سازه زیر صندلی خلبان یک نوع بالگرد چند منظوره با ماموریت دریایی به­ منظور بهبود خواص ضربه­ پذیری آن پرداخته شده است. سازه در نظر گرفته شده از جنس آلومینیوم بوده و بخشی از مجموعه صندلی خلبان است که در زیر صندلی قرار گرفته و اتصال صندلی خلبان به اعضای اصلی سازه بدنه بالگرد را برقرار می­ سازد. این قسمت، نقش بسیار مهمی در جذب ضربه در برخورد عمودی بالگرد با زمین یا سطح آب دریا دارد. در این راستا، ضمن شبیه­ سازی کامپیوتری خرابی در سازه جایگزینی مواد مرکب با مواد فلزی برای این سازه در نظر گرفته شده و تاثیرات آن بر روی ضربه ­پذیری و وزن مورد بررسی قرار گرفته است. سازه جایگزین از جنس مواد مرکب پلیمری طراحی و ساخته شده و مورد آزمایش عملی قرار گرفته است. نتایج آزمایش خرابی و شبیه­ سازی کامپیوتری بر روی سازه ساخته شده، نشان داده که این سازه جدید ضمن دارا بودن وزن پایین­ تر در مقایسه با سازه آلومینیومی، از خواص ضربه­ پذیری بهتری برخوردار است. %U https://www.joae.ir/article_120358_8cbd6b15c8eeb1f114fc305912bcdcf4.pdf