@article { author = {Karimi, Jalal and Chegeni, Mohsen}, title = {Multi-Objective Optimization of Conventional Airplane Vertical Tail and Rudder}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {21}, number = {1}, pages = {35-43}, year = {2019}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {In the present article, with the aim to upgrading operational capabilities of existing flying vehicles, a method is proposed to simultaneously optimize the vertical tail and rudder of a conventional airplane. To this end, all the design requirements of this important part of the configuration have been formulated in the context of a constrained multi-objective optimization problem. The ability to calculate aerodynamic coefficients and mass parameters have been created, when airplane geometry is varying. In this way, for sensitivity purposes, the effect of the geometric parameters of the configuration on the flying qualities and performance characteristics of the airplane can be obtained. Also, in optimization purposes, one part of the configuration can be optimized, while the reciprocal effects of all the configuration components is taken into account. The problem is solved by combining the non-dominated sorting genetic algorithm with the feasibility tournament approach.}, keywords = {Vertical tail and rudder,flying quality,dynamic stability,Spin recovery,Trim ability,Multi-Objective Optimization}, title_fa = {بهینه‌سازی چندمعیاری دم و سکان عمودی هواپیمای متعارف}, abstract_fa = {در مقاله حاضر، با هدف ارتقای قابلیت­های عملیاتی وسایل پرنده­ی موجود، روشی برای بهینه­سازی هم­زمان دم و سکان عمودی یک هواپیما با پیکربندی متعارف ارائه شده است. برای این منظور، کلیه الزامات طراحی این بخش مهم از پیکربندی در غالب یک مساله بهینه­سازی چندمعیاری مقید فرموله شده است. قابلیت محاسبه ضرایب آیرودینامیکی و پارامترهای جرمی با تغییر ابعاد هندسی هواپیما ایجاد شده است. به این ترتیب، برای اهداف حساسیت­سنجی می­توان تاثیر پارامترهای هندسی پیکربندی بر کیفیت پروازی و عملکردی هواپیما را به­دست آورد. به­علاوه، در مقاصد بهینه­سازی هم می­توان یک بخش از پیکربندی را بهینه نمود در حالی­که اثرات متقابل کلیه اجزای پیکربندی در مساله لحاظ شده است. برای حل از ترکیب الگوریتم ژنتیک مرتب­سازی نامغلوب با روش تورنمنت امکان­پذیری استفاده شده است.}, keywords_fa = {دم و سکان عمودی,کیفیت پروازی,پایداری دینامیکی,خروج از فرچرخ,تریم‌پذیری,بهینه چندمعیاری}, url = {https://www.joae.ir/article_121889.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_121889_8caa549624e8562d146a77908ed99d92.pdf} }