@article { author = {Khalesi, Mohammad Hossein and Salarieh, Hassan and Saadat Foumani, Mahmoud}, title = {Dynamic Modeling of Rotor Flapping Dynamics of an Unmanned Helicopter and Investigation of Applicability of System Identification and Control using Approximate Model}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {19}, number = {2}, pages = {1-11}, year = {2017}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {Mathematical Modeling of the main rotor dynamics is very important in modeling of unmannedhelicopters, and its quality and performance will play an effective role in ability of the model to behavethe same as a real helicopter. There are different methods for modeling rotor dynamics which are differentfrom each other in simplifying assumptions and relations complexity. In most investigations, the completeunmanned helicopter dynamic modeling is performed, applied and evaluated which decreases theconcentration on main rotor modeling and its quality. In this paper, main rotor dynamics have beenmodeled independently using 2 different methods (theoretical method based on blade element theory andapproximate method using 1st order dynamics for flapping). Considering complexities arisen intheoretical modeling method, using similarly behaving approximate model will make the final modelmore applicable. To do this, using system identification technique, the probability of using approximatemodel instead of theoretical one (which is a closer model to real rotor dynamics) has been investigated.After that, a robust control system is designed based on approximate model and its successfulimplementation in controlling the theoretical model, shows that it is possible to control the theoreticalmodel using much simpler approximate one.}, keywords = {Main Rotor Modeling,Unmanned Rotorcraft,Flapping Dynamics,Blade Element Theory,system identification}, title_fa = {مدلسازی دینامیک فلپینگ روتور در بالگردهای بدون سرنشین و بررسی امکان شناسایی سیستم و کنترل آن با استفاده از مدل تقریبی}, abstract_fa = {مدلسازی مجموعه روتور اهمیت زیادی در مدلسازی بالگردهای بدون سرنشین دارد و کیفیت و کارایی آن، نقش بسیار موثری در توانایی شبیه­سازیِ مطابق رفتار واقعی بالگرد خواهد داشت. برای مدلسازی روتور، روش­های مختلفی وجود دارد که از نظر فرضیات ساده­کننده و پیچیدگی روابط با یکدیگر متفاوت می­باشند. در اغلب مطالعات، مدلسازی کامل بالگرد بدون سرنشین انجام شده و مورد استفاده و ارزیابی قرار می­گیرد که این امر منجر به کاهش تمرکز بر روی مدلسازی مجموعه روتور و کیفیت آن می­گردد. در این مقاله مدلسازی مجموعه روتور با استفاده از دو روش (مدل تئوری مبتنی بر روش المان پره و مدل تقریبی با دینامیک فلپینگ رسته 1) به صورت مستقل انجام شده است. با توجه به پیچیدگی دینامیکی مدل تئوری،  به­کارگیری مدل تقریبی با حفظ مناسب همخوانی با مدل تئوری، موجب کاربردی­تر شدن مدل نهایی می­گردد. برای همین منظور، با استفاده از روش­ شناسایی سیستم امکان استفاده از مدل تقریبی به عنوان جایگزین مدل اصلی (به عنوان تقریب بهتری از رفتار واقعی روتور) ارزیابی و نشان داده شده است. در ادامه سیستم کنترلی بر مبنای مدل دینامیکی تقریبی روتور طراحی شده و با اعمال موفقیت­آمیز آن به مدل تئوری، می­توان نتیجه گرفت که امکان کنترل مدل پیچیده روتور با استفاده از مدل تقریبی و ساده­شده آن وجود دارد.}, keywords_fa = {مدلسازی مجموعه روتور,بالگرد بدون سرنشین,دینامیک فلپینگ,تئوری المان پره,شناسایی سیستم}, url = {https://www.joae.ir/article_121863.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_121863_643041928ca363e33d604647bfff8411.pdf} }