@article { author = {Naderi, Alireza and Ebrahimian, Hamidreza and Sharafi, Ahmad}, title = {Experimental Investigation of Grid Winglet Effects on Aerodynamic Characteristics of a Wing Model at Low Reynolds Number}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {16}, number = {2}, pages = {1-14}, year = {2014}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {In this research, a low speed wind tunnel test has been carried out to investigate the effects of adding grid winglet, its size and number of fingers on the flow pattern over the upper surface of a wing model and its aerodynamic coefficients. The investigation has been performed for different angles of attack ranging from -2 to 21 degrees and at a free stream velocity of 24.7 m/sec, corresponding to the Reynolds number of 101000. The model has a rectangular shape with an aspect ratio of 4.75. Wing section airfoil is NACA 23016. Flow visualization is performed using tuft over the upper surface of the wing and lift & drag coefficients are measured. The obtained results show that at low angles of attack (lower than 6 degree), adding the grid winglet has no effect on the lift & drag coefficients. However, at higher angles of attack, its effect increases. Maximum amount of lift and minimum amount of drag is for the case that the grid winglet has 4 fingers sorted from long to short}, keywords = {Grid Winglet,Lift Coefficient,Induced Drag Coefficient,Flow Visualization,Low Reynolds Number}, title_fa = {بررسی تجربی اثرات بالک شبکه ای بر مشخصات آیرودینامیکی یک مدل‌ بال در عدد رینولدز پایین}, abstract_fa = {در این تحقیق، به بررسی تجربی اثر بالک شبکه ­ای و اندازه و تعداد انگشتی­ های آن بر روی الگوی جریان سطح بالایی یک مدل بال و همچنین ضرایب آیرودینامیکی برآ و پسای آن در سرعت پایین پرداخته شده است. بررسی­ ها در سرعت جریان آزاد 7/24 متر بر ثانیه که متناظر با عدد رینولدز 101000 است و در زوایای حمله 2- تا 21 درجه انجام شده­ اند. مدل بال استفاده شده، مستطیل شکل بوده و دارای ضریب منظری 57/4 می­ باشد. ایرفویل مقطع بال NACA 2306 است. آزمایش­ های تجربی شامل آشکارسازی جریان روی سطح بالایی بال توسط تافت و اندازه­گیری ضرآیب برآ و پسا می­ باشند. نتایج نشان می­ دهند که در زوایای حمله پایین، اضافه نمودن بالک تأثیر چندانی بر ضرایب برآ و پسا ندارد، ولی با افزایش زاویه حمله این تأثیر بیشتر می­ شود. همچنین بیشترین مقدار نیروی برآ و کمترین مقدار نیروی پسا مربوط به حالتی است که 4 بالک استفاده شده در نوک بال از بلند به کوتاه نسبت به لبه حمله چیده شده­ اند.}, keywords_fa = {بالک شبکه ای,ضریب برآ,ضریب پسای القایی,آشکارسازی جریان,عدد رینولدز پایین}, url = {https://www.joae.ir/article_120997.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_120997_70251cc39ee7335a87db4410cdab0e2f.pdf} }