@article { author = {Bornasi, Saeed and Haddadpour, Hassan}, title = {The Shimmy Vibration Analysis of Aircraft Landing Gear}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {13}, number = {2}, pages = {59-69}, year = {2011}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {shimmy vibration is one of the main important problems encounters in the design of aircraft landing gear and maybe occur in the ground maneuver, take-off and landing operations. The elasticity of landing gear mechanism and the tire’s flexibility are the principal source of this phenomenon. In this paper, the shimmy vibration of landing gear is investigated within the framework of linear and nonlinear model. The landing gear is considered with non-zero rake angle which is incorporated into the effective caster length and the classical stretched string theory is used for the simulation of tire mechanical behavior. Then, the governing equation of motion is derived and the linear and nonlinear dynamical behavior is studied. The linear stability analysis is performed and the nonlinear behavior of the system is accomplished thorough time history response and compared with linear results. It is demonstrated that the nonlinear analysis anticipate the limit cycle of the landing gear which is known as shimmy vibration.}, keywords = {Aircraft Landing Gear,Shimmy Vibration,Linear and Nonlinear Analysis,Limit Cycle Oscillation}, title_fa = {بررسی ارتعاشات شیمی ارابه‌ فرود هواپیما}, abstract_fa = {یکی از مسائل بسیار مهم در طراحی ارابه‌ فرود هواپیما، ارتعاشات شیمی است که می‌تواند در مانور‌های زمینی و عملیات فرود و برخاست اتفاق بیفتد. منشا اصلی ارتعاشات شیمی، الاستیسیته‌ی مکانیزم ارابه و انعطاف‌پذیری چرخ‌ها است. در این مطالعه برای بررسی این نوع از ارتعاشات از دو روش تحلیل خطی و غیرخطی استفاده شده است.  برای شبیه‌سازی رفتار چرخ از فرضیه‌ نواری استفاده شده است. الگوی  ارایه شده در این مقاله دارای زاویه رو به عقب است و  تاثیر زاویه‌ عقب‌گرد در بازوی موثر ارابه لحاظ شده است. بعد از نوشتن معادلات حاکم و با حل آنها در دو حالت خطی و غیرخطی رفتار دینامیکی سیستم بررسی شده است.  پایداری سیستم،  بر اساس مدل خطی بررسی شده  و تاثیر پارامتر‌های مختلف بر روی پایداری سیستم مطالعه شده است. همچنین رفتار غیرخطی سیستم در قالب پاسخ زمانی ارایه شده و با نتایج خطی مقایسه شده است. نتایج حاصل از تحلیل غیرخطی، ارتعاشات با دامنه ی محدود را پیشبینی می‌کند که به ارتعاشات شیمی موسوم است. }, keywords_fa = {ارابه ی فرود هواپیما,ارتعاشات شیمی,تحلیل خطی و غیرخطی,ارتعاشات با دامنه محدود}, url = {https://www.joae.ir/article_120380.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_120380_98212678bbbdb99489122a91202089da.pdf} }