@article { author = {Mahdavi Moghadam, Hossein and Bahmani, Asadollah}, title = {A 3-D study of primary holes geometry effectiveness on film cooling efficiency and thrust of combustion chamber}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {13}, number = {2}, pages = {35-47}, year = {2011}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {Purpose of this paper is the study of primary holes geometry effectiveness on film cooling efficiency and thrust of combustion chamber. In this paper numerical solution method is used for scrutiny of temperature contour and combustion products, the achieved results are compared with the experimental results and demonstrate acceptable accordance. In this paper, flow is a three-dimensional, steady, incompressible, viscous and turbulent flow, also it is with radiation. Combustion is a Non-premixed combustion. In this study, circle, square, rectangular, triangular and ellipse geometrics are used. Results indicated that geometric form of the primary holes, effects on the film cooling efficiency and thrust of combustion chamber. The film cooling efficiency and thrust of combustion chamber increase with increasing ratio of length to width. Geometric shapes without picked corner (ellipse or circle shape) are suggested for cooling primary holes.}, keywords = {cooling,film cooling efficiency,Thrust,Combustion chamber,geometric shapes of cooling hole}, title_fa = {تحلیل سه بعدی تاثیر شکل هندسی روزنه های اولیه خنک کاری بر اثربخشی خنک کاری لایه ای و تراست محفظه احتراق}, abstract_fa = {هدف از این مقاله، بررسی تأثیر شکل هندسی روزنه­ های ابتدایی بر اثربخشی خنک­ کاری لایه ­ای و تراست محفظه احتراق می­ باشد. بدین منظور، از روش عددی برای تحلیل و بررسی کانتور دما و محصولات احتراق استفاده گردید و نتایج بدست آمده با نتایج تجربی مورد مقایسه قرار گرفت و حاکی از تطابق قابل قبولی می ­باشد. جریان به صورت سه­ بعدی، پایا، تراکم ­ناپذیر، لزج، آشفته و همراه با تشعشع در نظر گرفته شد. احتراق موجود در محفظه احتراق مورد نظر به صورت یک احتراق غیر- پیش ­آمیخته می­ باشد. در این مقاله از اشکال هندسی دایره، مربع، مستطیل، مثلث متساوی الاضلاع و بیضی استفاده شد. نتایج بدست آمده حاکی از تأثیر قابل توجه شکل هندسی روزنه ­های اولیه خنک ­کاری  بر اثربخشی خنک­ کاری لایه ­ای و تراست تولیدی از محفظه احتراق می ­باشد. مشاهده گردید که با افزایش طول به عرض روزنه­ هایی که برای خنک­ کاری مورد استفاده قرار گرفتند، می­ توان تراست و اثربخشی خنک­ کاری لایه ­ای را به مقدار قابل توجهی افزایش داد و در نهایت توصیه می­ گردد که برای روزنه ­های اولیه سیستم خنک­ کاری، از اشکال هندسی بدون گوشه­ های نوک ­تیز (دایره­ ای و یا بیضی شکل) استفاده گردد.}, keywords_fa = {خنک کاری,اثربخشی خنک کاری لایه ای,تراست,محفظه احتراق,شکل هندسی روزنه های خنک کاری}, url = {https://www.joae.ir/article_120378.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_120378_4bd3218b121bb5990257efe1e224efe9.pdf} }