@article { author = {Vahdat Azad, Nader and Liaghat, Golamhosein and Vahdatazad, Abazar and Negahbanborun, Ali and Dehghani Mohammadabadi, Mohsen}, title = {Energy absorption investigation of cylindrical tube filled by functionally graded foam in quasi static test}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {21}, number = {1}, pages = {1-10}, year = {2019}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {For a better understanding of the mechanical properties of absorbent, it is essential for the evaluation of absorbent experiments. In recent years the use of functionally foam as the energy absorber has been remarkable. So far the functionally foam is not produced in industrial methods. Previous research on functionally foam is a model in the software. The idea of discrete functionally foam production method is used in this article for the first time. In these tests the gradient mode density in the sample test used Polyurethane foams with different mechanical properties and density were produced and made functional foam inside the profiles are located. In this research the functional foams derived for the axial gradient,radial gradient, and bi-directional were studied. Compressive static loading experiments can be used todesign an optimal mechanical property of absorber. The results of this research reveal that specific energyabsorbed of axial functional profiles is very favorable.}, keywords = {Impact absorber,Polyurethane,Gradient foam,Energy absorption,functionally foam}, title_fa = {بررسی جذب انرژی پروفیل استوانه‌ای پر شده با فوم گردایانی در تست شبه استاتیکی}, abstract_fa = {برای شناخت هرچه بهتر خواص مکانیکی مواد جاذب ، ضروری است آزمایش‌هایی برای ارزیابی جاذب  صورت گیرد. در سال های اخیر استفاده از فوم تابعی به عنوان جاذب انرژی قابل توجه بوده است. تا کنون فوم تابعی به روش صنعتی تولید نشده است.  در  تحقیقات قبلی فوم تابعی در نرم افزار مدلسازی شده است. در این مقاله برای اولین بار از ایده تولید فوم تابعی به روش گسسته استفاده می­شود. در این آزمایشات حالت‌ گرادیان چگالی در نمونه‌ها مورد آزمون قرار می‌گیرد فومهای پلی‌یورتان با دانسیته و خواص مکانیکی مختلف تولید شدند و فوم تابعی ساخته شده در داخل پروفیل قرار می­گیرند. در این تحقیق  فوم های تابعی تولیدشده به صورت گرادیان محوری،گرادیان شعاعی و گرادیانی دو جهته مورد بررسی قرار گرفتند. با انجام آزمایشات بارگذاری فشاری (استاتیک) می‌توان خواص مکانیکی بهینه برای طراحی پروفیل‌های جاذب ضربه را به دست آورد. نتایج این تحقیق نشان داد انرژی جذب شده بر واحد جرم برای پروفیل تابعی محوری بسیار مطلوب‌ است همچنین ساخت و انجام آزمایش روی نمونه جاذب با مقطع مخروطی از دیگر نوآوری‌های این طرح به شمار می‌آید.}, keywords_fa = {جاذب ضربه,پلی‌یورتان,فوم گرایانی,جذب انرژی,فوم تابعی}, url = {https://www.joae.ir/article_121884.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_121884_effdac9c1fd42a5b376554e11d5ec7ff.pdf} } @article { author = {Sadr, Mohammad Homayoun and Fazli, Mahdi and Ghashochi-Bargh, Hadi}, title = {Experimental and numerical study of the effect of temperature on the stability shape and curvature of bi-stable hybrid asymmetric plates}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {21}, number = {1}, pages = {11-18}, year = {2019}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {In this paper, an experimental and numerical study of the effect of temperature and its changes on the geometric shape and curvature of bi-stable hybrid asymmetric plates are investigated, and by adding an aluminum layer to composite laminate and creating asymmetry on the plate, a new method for controllability of the structure is introduced in different stability shapes, and the effects of plate size and existence or absence of aluminum layer on the shape of the plate's stability and curvature are investigated. Also, the experimental results are compared with the numerical results. Comparisons of experimental and numerical results show good agreement. Many researches about adaptive structures based on bi-stable plates in aerospace industry are increasing and the use of smart integrated structures in these structures, and especially in the aircraft structure, provide a better performance and better maneuverability of the aerial vehicle.For verification, the experimental results are compared with numerical results.}, keywords = {Bi-stability,Hybrid asymmetric plates,Experimental and numerical study}, title_fa = {بررسی تجربی و عددی اثر دما بر شکل پایداری و انحنای صفحات دوپایداری نامتقارن هیبریدی}, abstract_fa = {در این مقاله به بررسی تجربی و عددی  اثر دما و تغییرات آن بر شکل هندسی و انحنای صفحات مرکب دوپایداری نامتقارن هیبریدی پرداخته شده است. با اضافه کردن لایه آلومینیوم به یک طرف چند لایه مرکب و ایجاد عدم تقارن در صفحه، روشی جدید برای کنترل پذیری سازه در حالت های مختلف پایداری معرفی شده و در همین راستا، اثر اندازه و وجود و یا عدم وجود لایه آلومینیوم بر شکل پایداری و انحنای صفحات مورد بررسی قرار گرفته است. جهت اعتبارسنجی نتایج تجربی نیز از روش عددی استفاده شده است. مقایسه نتایج تجربی و عددی تطابق خوب نتایج را نشان می­دهند. تحقیات گسترده ای در خصوص کاربرد سازه­های تغییر شکل پذیر بر مبنای صفحات دو پایداری در صنعت هوافضا در حال افزایش بوده و استفاده از ساختارهای یکپارچه هوشمند در این سازه­ها و بویژه در سازه هواپیما باعث عملکرد مطلوب و مانورپذیری بهتر خواهد شد.}, keywords_fa = {دو پایداری,صفحات نامتقارن هیبریدی,مطالعه عددی و تجربی}, url = {https://www.joae.ir/article_121886.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_121886_eab252106c385c9bb358f2b14aa14453.pdf} } @article { author = {Yazdani, Mehdi and Faraji Moghaddam, Zahra and Moghaddam Zarandi, Zahra}, title = {Solving the Multi-objective of Aircraft Landing Scheduling Problem in Multi-Band Mode}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {21}, number = {1}, pages = {19-34}, year = {2019}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {Aviation is one of the most popular transportation throughout the world for its safety, speed, reliability and cost reduction. Increasing use of aviation has faced the aviation industry with many problems that including delay and early cost, air pollution increase, environmental and sound pollution that encourages those involved in the field to focus more seriously on the optimal management of air traffic and the effective use of the capacity of bands and airports. In this paper, Multi-objective Aircraft Landing Scheduling problem (ALSP) is studied as a complex and basic part of air traffic management according to the time window constraints and minimum separation time in multi band and independence between bands in terms of minimizing of the sum of early and delay cost and minimizing the sum of landing time. In Computational study section, five problems instances with Small size have been solved using the Epsilon Constraint Method. Also, 22 problems instances with small and large sizes have been solved with two multi-objective mata-heuristic algorithms and compared the results of them. The computational results for 4 performance metrics indicate the superiority of the NSGA-II algorithm in the NPS index and the superiority of the MOPSO algorithm in the MID index. Also, the performance of the algorithms is the same for both SM and RAS.}, keywords = {Aircraft landing scheduling,Multi-Band airport,Multi-objective Problems,Epsilon constraint method,meta-heuristic algorithm}, title_fa = {حل مسئله زمان بندی چندهدفه ی فرود هواپیما در حالت چندباند}, abstract_fa = {حمل و نقل هوایی به دلیل سرعت، قابلیت اطمینان بالا و مقرون به صرفه بودن در امر انتقال کالا و مسافر یکی از محبوب­ترین و پرطرفدارترین وسیله حمل و نقل در سراسر جهان محسوب می­شود. با این وجود استفاده از حمل و نقل هوایی با روند صعودی، صنعت هوانوردی را با معضلات عدیده­ای از جمله متحمل شدن هزینه تاخیرات و تعجیلات، افزایش آلودگی هوا­  و آلودگی های زیست محیطی و صوتی روبرو کرده است که افراد درگیر در این حوزه را ترغیب می­نماید تا جدی­تر به بحث مدیریت بهینه ترافیک ­هوایی و استفاده موثر از ظرفیت باندها و فرودگاه­ها تمرکز کنند. در این مقاله مسئله زمان­بندی چند هدفه فرود هواپیما به عنوان بخش پیچیده و اساسی مدیریت ترافیک­هوایی با توجه به محدودیت­های پنجره زمانی، حداقل زمان جداسازی در حالت چند باند و وابستگی بین باندها در قالب اهداف کمینه‌سازی مجموع هزینه­های زودکرد و دیرکرد و همچنین حداقل­سازی مجموع زمان فرودها مورد مطالعه قرار گرفته است. در بخش مطالعات محاسباتی، 5 مسئله با سایزهای کوچک با کمک روش اپسیلون محدودیت حل شده است. همچنین 22 مسئله با سایزهای کوچک و بزرگ با استفاده از دو الگوریتم فراابتکاری چند هدفه NSGA-II   و MOPSO حل شده و نتایج آن ها مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج محاسباتی برای 4 شاخص عملکردی حاکی از برتری الگوریتمNSGA-II  در شاخص NPS و برتری الگوریتم MOPSO در شاخص MID می‌باشد. همچنین در دو شاخص SM و RAS نیز عملکرد الگوریتم­ها یکسان است.}, keywords_fa = {زمان بندی فرود هواپیما,فرودگاه چند باند,مسائل چندهدفه,روش اپسلون محدودیت,الگوریتم فراابتکاری}, url = {https://www.joae.ir/article_121888.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_121888_418088e624f102cac1c4abf8657b50d4.pdf} } @article { author = {Karimi, Jalal and Chegeni, Mohsen}, title = {Multi-Objective Optimization of Conventional Airplane Vertical Tail and Rudder}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {21}, number = {1}, pages = {35-43}, year = {2019}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {In the present article, with the aim to upgrading operational capabilities of existing flying vehicles, a method is proposed to simultaneously optimize the vertical tail and rudder of a conventional airplane. To this end, all the design requirements of this important part of the configuration have been formulated in the context of a constrained multi-objective optimization problem. The ability to calculate aerodynamic coefficients and mass parameters have been created, when airplane geometry is varying. In this way, for sensitivity purposes, the effect of the geometric parameters of the configuration on the flying qualities and performance characteristics of the airplane can be obtained. Also, in optimization purposes, one part of the configuration can be optimized, while the reciprocal effects of all the configuration components is taken into account. The problem is solved by combining the non-dominated sorting genetic algorithm with the feasibility tournament approach.}, keywords = {Vertical tail and rudder,flying quality,dynamic stability,Spin recovery,Trim ability,Multi-Objective Optimization}, title_fa = {بهینه‌سازی چندمعیاری دم و سکان عمودی هواپیمای متعارف}, abstract_fa = {در مقاله حاضر، با هدف ارتقای قابلیت­های عملیاتی وسایل پرنده­ی موجود، روشی برای بهینه­سازی هم­زمان دم و سکان عمودی یک هواپیما با پیکربندی متعارف ارائه شده است. برای این منظور، کلیه الزامات طراحی این بخش مهم از پیکربندی در غالب یک مساله بهینه­سازی چندمعیاری مقید فرموله شده است. قابلیت محاسبه ضرایب آیرودینامیکی و پارامترهای جرمی با تغییر ابعاد هندسی هواپیما ایجاد شده است. به این ترتیب، برای اهداف حساسیت­سنجی می­توان تاثیر پارامترهای هندسی پیکربندی بر کیفیت پروازی و عملکردی هواپیما را به­دست آورد. به­علاوه، در مقاصد بهینه­سازی هم می­توان یک بخش از پیکربندی را بهینه نمود در حالی­که اثرات متقابل کلیه اجزای پیکربندی در مساله لحاظ شده است. برای حل از ترکیب الگوریتم ژنتیک مرتب­سازی نامغلوب با روش تورنمنت امکان­پذیری استفاده شده است.}, keywords_fa = {دم و سکان عمودی,کیفیت پروازی,پایداری دینامیکی,خروج از فرچرخ,تریم‌پذیری,بهینه چندمعیاری}, url = {https://www.joae.ir/article_121889.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_121889_8caa549624e8562d146a77908ed99d92.pdf} } @article { author = {Khanloh, Heshmatollah and Taghizadeh, Mohamadreza}, title = {Vibrational Response of the Pilot Biodynamic Models in Various Flight Maneuver}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {21}, number = {1}, pages = {44-56}, year = {2019}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {In this paper, the vibrational response of the pilot biodynamic models in various flight maneuvers is investigated. In this regard, the common discrete models, i.e. four degrees of freedom and the seven degrees of freedom, are used. The dynamic model and equations of the motion are derived based on Newton method and they are solved numerically by Runge-Kutta method in Matlab software. The validation of the proposed models is performed by comparing with results of the previously published related works. The variation of the acceleration g in the various flight test that comprises seven common training maneuvers, are applied to the above mentioned models. The transmissibility of the seat to each of the pilot body components are used as a criterion to do the analysis. The results of the three models studied in different maneuvers show that the greatest contribution of transmissibility is in the torso region (up and down) and then in the pelvis region. Also, based on the amount of transmissibility and maximum acceleration g in various maneuvers, the effect of acceleration rate on transmissibility and pilot comfort is more than the maximum acceleration in each maneuver.}, keywords = {Maneuver,Pilot body,Acceleration g,Vibrational response,Transmissibility}, title_fa = {تحلیل پاسخ ارتعاشی مدل‌های دینامیکی مختلف بدن خلبان در انجام مانورهای پروازی}, abstract_fa = {در این تحقیق، به بررسی پاسخ ارتعاشی مدل­های مختلف بدن خلبان در انجام مانورهای پروازی پرداخته می‌شود. در این راستا از مدل­های گسسته، شامل مدل­های چهار درجه آزادی و مدل هفت درجه آزادی که جزو مدل­های رایج در این نوع تحلیل­ها می‌باشند، استفاده می­شود. معادلات دینامیکی حاکم بر حرکت این مدل­ها از روش نیوتن به دست آمده و با روش عددی رانگ- کوتا در نرم افزار متلب حل می‌شوند. صحت سنجی هر یک از مدل­های به کار رفته با استفاده از نتایج تحقیقات منتشر شده قبلی انجام می‌شود. پس از اطمینان از صحت مدل­سازی و برنامه نوشته شده، ورودی ناشی از تغییرات شتاب g ثبت شده در تست تجربی حین پرواز و استخراج هفت مانور پروازی، به مدل‌های ارتعاشی مختلف اعمال می­گردد. از قابلیت انتقال پایه صندلی نسبت به هر یک از اعضای بدن خلبان به عنوان معیار مورد نظر برای تحلیل ارتعاشی استفاده می­گردد. نتایج به دست آمده در سه مدل مورد مطالعه نشان می­دهند که بیشترین سهم انتقال پذیری در ناحیه قفسه سینه (بالا و پایین) و پس ازآن در ناحیه لگن در مانورهای مختلف قرار دارد. همچنین براساس میزان قابلیت انتقال پذیری و ماکزیمم شتاب g در مانورهای مختلف، اثر آهنگ تغییر شتاب بر قابلیت انتقال پذیری و احساس راحتی خلبان بیش از میزان ماکزیمم شتاب در هر مانور می باشد.}, keywords_fa = {مانور,بدن خلبان,شتاب g,پاسخ ارتعاشی,قابلیت انتقال}, url = {https://www.joae.ir/article_121890.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_121890_33d7add37f9c1eec1ea470e5dd0f8a5b.pdf} } @article { author = {Nouri, Ali and Astaraki, Sohrab}, title = {Vibration and buckling analysis of longitudinally stiffened cylindrical shells under the axial static loading}, journal = {Journal of Aeronautical Engineering}, volume = {21}, number = {1}, pages = {57-69}, year = {2019}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology-Iranian Aerospace Society Director-in-Charge: Dr. Akbar Cheraqi Editor-in-Chief: Dr. Farhad Javidrad Associate Editor: Dr. Vahid Khalafi Website Manager: Amir Ehsan Zamanian Eng. Nima Mansour Lakouraj English Text Editor: Dr. Roohollah Maleki}, issn = {17359449}, eissn = {17359449}, doi = {}, abstract = {In this research, the free vibration analysis of cylindrical shells with longitudinal stiffeners, i.e. stringer with analytical method, for eight different types of simply supported and clamped boundary conditions is investigated. Ritz method is applied in analytical solution while stiffeners treated as discrete elements. The stiffened shell is loaded axially under static pressure and supports are axially follower force type. Some analytical results for natural frequencies are compared with other’s experimental and analytical results, which showed good agreement. Furthermore, variations of natural frequencies, fundamental frequency and natural mode shapes for mentioned boundary conditions are studied and in some cases, these results are compared with FEM results. Also, the effect of stiffener eccentricity on natural frequencies, especially fundamental frequency is considered. Furthermore, variations of natural frequencies for different axial static pressure load are considered and with plot of these, the buckling load is determined.}, keywords = {Cylindrical Shell,Longitudinal Stiffener,Free vibration,Natural frequency,Buckling,Axial load}, title_fa = {تحلیل ارتعاشی و کمانشی پوسته‌های استوانه‌ای تقویت شده طولی با شرایط مرزی مختلف تحت بار محوری استاتیکی}, abstract_fa = {در این تحقیق، ارتعاشات آزاد پوسته‌های استوانه‌ای تقویت شده طولی ( استرینگر) به روش تحلیلی با هشت نوع مختلف تکیه گاه ساده و تکیه گاه گیردار مورد بررسی قرار گرفته است. در حل تحلیلی از روش ریتز استفاده شده و تقویت کننده‌ها بصورت المانهای مجزا در نظر گرفته شده‌اند. در برخی از حالت‌ها، پوسته تقویت شده در جهت محوری تحت بار استاتیکی فشاری قرار گرفته است و تکیه گاه‌ها به صورت متحرک محوری همراه با بار می‌باشند. نتایج تحلیلی فرکانس‌های طبیعی با مقادیر تجربی و تحلیلی موجود در مراجع دیگر مقایسه شده است که مطابقت بسیار خوبی مشاهده شده است. به علاوه تغییرات فرکانس های طبیعی، فرکانس پایه و شکل مودهای طبیعی به ازای شرایط مرزی پیش گفته مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و در برخی حالت ها نتایج به دست آمده با نتایج روش المان محدود مقایسه شده است. همچنین اثر خارج از مرکزی تقویت کننده‌ها بر تغییرات فرکانس‌های طبیعی خصوصا فرکانس پایه مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان اثر بارگذاری فشاری استاتیکی محوری و شرایط مرزی بر فرکانس‌های طبیعی مورد بررسی قرار گرفته و بار کمانش آنها نیز تعیین گردید.}, keywords_fa = {پوسته استوانه‌ای,تقویت کننده طولی,ارتعاش آزاد,فرکانس طبیعی,کمانش,بار}, url = {https://www.joae.ir/article_121891.html}, eprint = {https://www.joae.ir/article_121891_16c9946050d054c0b75ffb1da2135691.pdf} }